IMG_20181108_195905_651.jpg

 
آینه جم:  دومین سوگواره تعزیه کشوری در جم با حضور وزیر ارشاد به کار خود پایان داد. 
به گزارش  آینه جم ؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گام های مثبتی برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی شهرستان های جنوبی استان بوشهر برخواهیم داشت.
 سید عباس صالحی عصر پنجشنبه در دومین سوگواره کشوری تعزیه به میزبانی جم اظهار داشت: پیمایشی در سال ۹۵ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد که ۷۸ درصد مصاحبه شوندگان اعلام کرده بودند مهر اهل بیت در قلب آنها زیاد و خیلی زیاد بود.
 
وی خاطرنشان کرد: در این پیمایش کشوری، میزان مهر و محبت مردم عزیز استان بوشهر به اهل بیت ۹۷.۴ درصد بود که در جایگاه های بالای کشوری قرار دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ایرانی‌ها با این نگاه پیوند خورده‌اند و شاهد مثال روشن آن را در محرم و صفر به وضوح می‌توان دید.
وی افزود: این مهر و محبت در ایران به شیوه های مختلفی ابراز می‌شود که یکی از این ابزارها تعزیه است که ایثارگری عاشورا را در زمان حال جلوه گر می کند و جانها را به تاریخ ایثارگری پیوند می دهد.
صالحی تصریح کرد: یکی از مراکزی که در آن تعزیه جایگاه ویژه‌ای دارد، شهرستان جم است که یکی از قطب های تاریخی تعزیه است. شهرستانی که نزدیک ۲۰۰ سال این هنر را نسل به نسل منتقل کرده است.
وی خاطرنشان کرد: پیران و جوانان امروز در شهرستان جم و سایر نقاط کشور جان و دل در برگزاری تعزیه و بسط فرهنگ عاشورا می گذراند که جای تقدیر دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تلاش می کنیم گام‌های مثبتی برای توسعه زیرساخت های فرهنگی شهرستان های جنوبی استان بوشهر با همراهی و همکاری مسئولان برداریم.
افشین پریشان دبیر دومین سوگواره کشوری تعزیه خوانی در سخنانی با ارائه گزارشی از روند برگزاری سوگواره بیان داشت:  ۱۰ گروه تعزیه خوانی از نقاط مختلف کشور در این سوگواره حضور داشتند. 
پریشان با تقدیر از حضور وزیر در این سوگواره خواستار ثبت تعزیه خوانی  جم در وزارت خانه و ثبت این اثر  معنوی در یونسکو و همچنین استقرار دبیرخانه دائمی سوگواره تعزیه کشوری در جم شد.
 

446429618_423009.jpg

سکینه الماسی نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این سوگواره بیان داشت: تعزیه خوانی کار ارزشمندی است که در شهرستان جم قدمت تاریخی دارد و از ۲۰۰ سال قبل اجرا می شده است.
 الماسی با ذکر مشکلات زیر ساختی شهرستان های جنوبی استان در حوزه فرهنگ  خاطرنشان کرد: زیرساخت های فرهنگی برای اجرای چنین مراسم هایی در جنوب استان بوشهر با کمبود مواجه هستیم.
 وی افزود: احداث یک مجتمع کتاب شهرستان جم با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد در دستور کار قرار بگیرد. 
الماسی تاکید کرد: محل دبیرخانه دائمی سوگوار تعزیه کشوری در جم احداث شود.
محمد حسینی فرماندار جم  نیز در اختتامیه دومین سوگواره کشوری تعزیه با حضور وزیر ارشاد اظهار داشت: شهرستان جم از شهرستان های ادب پرور و اهل فرهنگ است که در عرصه های مختلف فرهنگی هنری توانسته است گام های بزرگی بردارد.
وی اضافه کرد: دومین سوگواره کشوری تعزیه در جم برگزار شد که با استقبال خوب هیئت‌های تعزیه کشور مواجه شد و امیدواریم با نگاه ویژه متولیان عرصه فرهنگ و هنر به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این سوگواره با کیفیت بهتر و مطلوب‌تر تداوم یابد.
فرماندار جم گفت: یکی از چالش های جدی شهرستان جم با وجود ظرفیت های بزرگ فرهنگی و هنری، کمبود زیرساخت های فرهنگی شهرستان است.
وی خاطرنشان کرد: پروژه های مهمی چون مجتمع فرهنگی هنری بخش ریز با وجود گذشت ۷ سال از شروع عملیات اجرایی همچنان با مشکلات اعتباری برای تکمیل و بهره برداری مواجه است.
حسینی بیان کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جم طی سالیان طولانی از ضعف شدید در حوزه نیروی انسانی رنج می برد و لازم است در زمینه تقویت چارت تشکیلاتی اهتمام جدی صورت گیرد.
وی افزود: یکی از نیازهای مهم هنرمندان بلندآوازه و خلاق شهرستان جم موضوع احداث نگارخانه است که امیدواریم این موضوع با عنایت ویژه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شود.
گفتنی است در روز پایانی سوگواره تعزیه کشوری در جم علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،  جمعی از مسوولان استان بوشهر و شهرستان های جنوبی بوشهر نیز حضور داشتند و از پیشکسوتان تعزیه خوانی جم نیز تجلیل شد
 

IMG_20181108_201619_693.jpg

[کد خبر:AJ26392]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب