000000000000000000000000011598.jpg

 

آینه جم:  سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراها با اشاره به تصویب جزئیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس درکمیسیون، گفت: طبق مواد مصوب انتخابات مجلس به صورت یک مرحله‌ای انجام می‌شود.
به گزارش آینه جم؛  اصغر سلیمی در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در توضیح نشست امروز سه‌شنبه (6 آذر ماه) کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی، گفت: جزئیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را مورد بررسی قرار دادیم، کلیات این طرح در جلسه گذشته تصویب شده بود.
انتخاب نمایندگان منوط به اخذ 10 درصد آراء حوزه انتخابیه فرعی و بالاترین آراء در استان
نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بنا بر مواد این طرح از هر حوزه انتخابیه نامزدهایی که حداقل 10 درصد آراء حوزه انتخابیه فرعی را کسب کنند و بالاترین رأی را در استان داشته باشند به عنوان نمایندگان آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند.
وی افزود: اگر نماینده‌ای حد نصاب 10 درصد را کسب نکند، به میزان 2 برابر افراد مورد نیاز برای حوزه انتخابیه که بالاترین رأی را در حوزه فرعی کسب کنند به استان می‌روند و در استان فردی که بیشترین رأی را کسب کند به عنوان نماینده انتخاب می‌شود. با این حال انتخابات مجلس به صورت یک مرحله‌ای انجام خواهد گرفت.
شرایط ثبت نام در انتخابات مجلس برای کاندیداها اصلاح شد
سلیمی در ادامه گفت: از سوی دیگر کاندیداهایی که خواهان ثبت نام برای انتخابات مجلس هستند باید متولد محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه فرعی محل ثبت نام یا سابقه حداقل پنج سال زندگی مداوم در آن حوزه یا سابقه نماینده مجلس در آن حوزه را داشته باشد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: در مورد تجمیع نتایج انتخابات حوزه انتخابیه و استان نیز در این طرح آمده است؛ هیات اجرایی در استان باید تشکیل شود، استاندار به عنوان رئیس هیات و مدیر کل ثبت استان، رئیس دادگستری و معتمدان هیات‌های اجرایی حوزه های فرعی به انتخاب همان حوزه فرعی هم در این هیات حضور خوهند داشت.
سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جزئیات طرح مذکر در جلسه امروز تصویب شد لذا برای تعیین تکلیف نهایی به هیات رئیسه تقدیم خواهد شد.
[کد خبر:AJ26621]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب