00000000000000000009709110004hotoH.JPG

 

آینه جم: عضو شورای شهرستان جم گفت: زمین هایی که سال های سال تحت مالکیت افراد بوده است نباید با سهل انگاری و یا کارشناسی های سست به یکباره از تصرف این کشاورزان خارج شود.

به گزارش آینه  جم،  هم زمان با سفر معاون عمرانی استاندار بوشهر به بخش ریز نشست مشترکی بین مدیر کل و کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با شهردار و شوراهای اسلامی شهر ریز و انارستان در محل شهرداری انارستان برگزار شد.

حسن رمضانی در این نشست با اشاره به ظرفیت های بالای بخش ریز در بخش های مختلف کشاورزی و  دامداری، ضرورت ادامه اجرای موثروهدفمند طرح های آبخیزداری را در این بخش را یادآور شد.

نائب رئیس شورای اسلامی استان بوشهر تصریح کرد : از آنجایی که توسعه پایدار در بخش های کشاورزی، دامداری و مشاغل زیاد دیگری در بخش ریز به شدت به منابع آبی وابسته است، ادامه و رها نشدن طرح های آبخیزداری را از مهمترین خواسته ی مردم بخش ریز است.

عضو شورای شهرستان جم افزود : دامداری از دیرباز یکی از مشاغل عمده مردم این بخش بوده است که در سال های اخیر  بهره برداری از مراتع بر اثر خشکسالی و توسعه  بخش کشاورزی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

رمضانی همچنین  به حضور و ورود گیاهی مهاجم در مراتع  روستاهای چرموک،  بیدو و اسفندیاری در بخش ریز اشاره کرد و گفت: این گونه مهاجم که دارای ساقه های بلند با برگ و گلهای  تلخ و بد بو می باشد از دو سال گذشته به شکل گسترده ای در حال تکثیر است که اگر با آن مقابله نگردد زندگی دامداران منطقه را با خطر بسیار بزرگی روبرو می سازد.

وی با انتقاد از واگذاری پروانه چرای دام در مراتع دشت ریز به عشایران و دامداران غیر بومی اظهار داشت: وضع پوشش گیاهی مراتع منطقه  نسبت به سال های اخیر اصلا مطلوب نیست و از این رو باید نسبت به کنترل چرای دام با جدیت بیشتری اقدام کرد.

نایب رئیس شورای استان بوشهر در ادامه تاکید کرد : دشت ریز به عنوان منطقه قشلاقی عشایران،  ظرفیت اسکان چندین هزار رأس دام را ندارد و هرساله فشار مضاعفی به مراتع وارد می گردد که آسیب های غیر قابل جبرانی را به زیست بوم منطقه وارد خواهد ساخت.

رمضانی با اشاره به مالکیت ، حق دیرینه و پیشینه مردم  نسبت به برخی از اراضی کشاورزی بیان داشت: زمین هایی که سال های سال تحت مالکیت افراد بوده است نباید با سهل انگاری و یا کارشناسی های سست به یکباره از تصرف این کشاورزان خارج شود.

وی افزود:   یکی از موضوعات و خواسته‌های مکرر مردم طی سالیان متمادی تسریع در رسیدگی به اراضی پلاک های بخش ریز و  تعیین تکلیف و رفع  اختلافات بین اراضی ملی و مستثنیات است.

عضو شورای شهرستان جم بر لزوم  حمایت و تعامل هر چه بیشتر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در حفاظت و احیای جنگل گلوبردکان ریز تاکید کرد و گفت: این جنگل به عنوان یکی از بهترین فرصت های گردشگری و درآمد زایی در شهرستان جم محسوب می شود.

در ادامه نشست غلامرضا منتظری  مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان  بوشهر به بیان راهکارهای رفع معضلات و مشکلات حوزه منابع طبیعی در بخش ریز  پرداخت.

همچنین  مقرر شد برای تعامل بیشتر  و بررسی بهتر و موثرتر مسائل و مشکلات پیرامون این اداره ، هفته های آینده جلساتی در مرکز استان با حضور معاونان و کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در حضور شوراهای اسلامی بخش ریز  تشکیل گردد.

در ادامه این سفر مدیر کل منابع طبیعی استان با  همراهی  بخشدار ریز و  نماینده مردم در مجلس در جمع مردم و شوراهای اسلامی روستای تل حاج نوشاد حضور یافتند و از نزدیک به بررسی اختلافات بین اراضی ملی و مستثنیات که مدتی است به مشکل جدی کشاورزان این روستا تبدیل شده است پرداختند./فارس

[کد خبر:AJ26640]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب