30799_orig.jpg

 

 

 

آینه جم:   فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهوری، وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت و استاندار بوشهر به‌طور رسمی افتتاح شد.
به گزارش آینه جم ،با بهره‌برداری از این دو طرح ملی، روزانه 100 میلیون مترمکعب گاز شیرین، 152 هزار بشکه میعانات گازی، 5800 تن گاز مایع (پروپان و بوتان)، 5500 تن اتان و 800 تن گوگرد به محصولات تولیدی پارس جنوبی افزوده می‌شود. 
 
طرح توسعه فازهای 13 و 22-24 پارس جنوبی در بخش فراساحل، هشت سکوی دریایی جمعا شامل 76 حلقه چاه و 300 هزار متر حفاری در فاصله 100 کیلومتری ساحل کنگان، 4 رشته خط لوله 32 اینچ دریایی جمعا به طول 400 کیلومتر، چهار رشته خطو لوله 4.5 اینچ دریایی جهت انتقال محلول گلایکول به طول 400 کیلومتر را شامل می‌شود و پالایشگاه خشکی این دو طرح در زمینی به وسعت 415 هکتار در منطقه پارس دو احداث شده است.
 
روند راه‎اندازی طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی در دولت یازدهم با افتتاح فاز ١٢ (معادل 3 فاز استاندارد) از سر گرفته شد و پس از آن با بهره‌‎برداری از طرح‌های توسعه فازهای ١٥ و ١٦ ادامه یافت. در ابتدای فروردین‌ماه سال گذشته نیز با به مدار آمدن فازهای 17، 18، ١٩، ٢٠ و ٢١ ایران توانست در طول مدت 4 سال، برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را به بیش از دو برابر افزایش دهد. 
در ادامه این مسیر رو به رشد در دولت دوازدهم و با بهره‌برداری از دو طرح توسعه فازهای 13 و 22-24 پارس جنوبی، شرکت نفت و گاز پارس که از ابتدای تأسیس تا کنون توسعه کلیه 24 بلوک گازی این میدان مرزی را به عهده دارد، برای نخستین بار در رقابت با رقیب قطری به سهم بیشتری از برداشت روزانه گاز از این میدان مشترک دست یافته است، بطوری که هم‌اکنون تولید گاز در پارس جنوبی به 660 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.

همزمان با افتتاح این دو مگاپروژه، سامانه‌های اندازه‌گیری‌ گاز پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی (میترینگ)، کارخانه تولید مواد بوددارکننده گاز در عسلویه (مرکاپتان) و خط لوله راهبردی اتان «عسلویه - کنگان» به‌صورت ویدئو کنفرانس از سوی رئیس جمهوری افتتاح شد

افتتاح فاز های جدید پارس جنوبی 5
افتتاح فاز های جدید پارس جنوبی 4
افتتاح فاز های جدید پارس جنوبی 3
افتتاح فاز های جدید پارس جنوبی 2
افتتاح فاز های جدید پارس جنوبی 1

[کد خبر:AJ27808]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب