00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000007494_2220.jpg

 


آینه جم: مهدی بکران (روزنامه نگار،فعال اجتماعی و زیست محیطی ):


آغاز سال جدید با سیلی سیل همراه بود. سیلی که همچون موجودی زنده به شمال و جنوب و غرب رحم نکرد تا پاسخ جسارت انسان به ساحت طبیعت را دهد. ما پاسخ سومدیریت ها را گرفتیم و متاسفانه اینبار هم مردم دهک پایین قربانی شدند.


متاسفانه از همان روزی که لقب اشرف مخلوقات خواندیم بابرداشت غلط از این جمله فکر کردیم که آزادانه می توانیم پا بر گردن طبیعت بگذرایم و آن را قربانی هوای نفس خود کنیم و امروز جواب این دست درازی را گرفتیم.


متاسفانه برخی هم با بی انصافی از این فضای گل آلود برای تسویه حساب سیاسی بهره بردند غافل از آنکه بقول مقام معظم رهبری(- مسئله‌ی محیط زیست، مسئله‌ی این دولت و آن دولت نیست؛ مسئله‌ی طولانی‌مدّت است؛ مسئله‌ی زید و عمرو نیست؛ مسئله‌ی این جریان و آن جریان نیست؛ مسئله‌ی همه‌ی کشور است؛ همه باید دست‌به‌دست هم بدهند و این مشکل را حل کنند).


اما همه این مقدمه برای پاسداشت زحمات انسانی ست که برای حفاظت از محیط زیست انسان ها در شهرستان جم از توابع استان بوشهر جانانه با همه نامهربانی ها و کارشکنی ها ایستاد و از حریم خانه طبیعت دفاع کرد.


سالها بود عده ای با رودخانه خواری و ساخت و ساز و زیاده خواهی در بستر رودخانه   به نان و نوا رسیدند، و بخاطر ضعف مدیریتی هرروز قدرت بیشتری برای تجاوز به حریم طبیعت پیدا کردند و هرگز نمی دیدند در فرو دست، نخل و باغ و زندگی مردم پایین دست به فنا می رود و حریم سبزه زار تبدیل سنگزار رود می شود. و باعث یتیمی طبیعت و بینوایی مردم می شوند.

بهشت سبز درآمدی این افراد که فکر می کردند هیچگاه قانون یقه آنها را نمی گیرد. با معارفه آقای فروغی فر دادستان جدید جم به خشکی گرایید.


مدعی العمومی که با دوراندیشی و دلسوزی شجاعانه در برابر هرگونه رودخانه خواری، دره خواری و هرچه باعث خواری مردم و طبیعت شده بود ایستاد. و این روزنه امید در دل مردم روشن شد که قانون و مردان قانون زنده هستند.


شاید آن روزها خیلی از افراد جامعه بخاطر خویشاوند سالاری یا منفعت پرستی این اقدام به مزاجشان خوش نیامد.اما با جاری شدن سیل های ویرانگر اخیر و ردپای دخالت های نابجای انسان در رخ دادن آن، ارزش این کار انسانی و قانونی دادستان برهمگان بیش از پیش روشن شد. و رسالت روزنامه نگاری و رسم آزادگی حکم می کرد که این وظیفه شناسی و اقدام پیشگیرانه دادستان شهرستان زادگاهم را قدرشناسی کنم.


یادمان نرود که در استان گلستان بیش از ۱۱۸۰ مورد تجاوز به حریم رودخانه های منطقه توسط اب منطقه ای گزارش شده بود که تنها چیزی حدود ۳۳۰ مورد آن به دستگاه قضایی ارجاع داده شده است.


در این میان بویژه در این روزها اقدام دادستانی در موضوعات مختلف در پیگیری و تلاش برای ممانعت از انتشار انواع آلودگی های غیرمجاز و تخریبگران محیط زیست و در ادامه قطعا با مجازات موثر و بازدارنده قانونی و الزام آنان به جبران خسارت قابل ستایش و تقدیر بوده و هست. و می طلبد جامعه با حمایت معنوی زمینه توقف و جبران خسارات را بیش از پیش هموار کنند.

پیشنهاد میکنم با توجه به اینکه حفاظت ازمحیط زیست یک وظیفه حاکمیتی هست، روابط عمومی دادگستری و در راس آن معاونت پیشگیری استان، در اجرای منویات رهبری در ابلاغیه سیاست های کلی محیط زیست با همکاری تمام نهادها بویژه سازمان های مردم نهاد و آموزش و پرورش در گسترش سطح آگاهی، دانش و بینش زیست محیطی جامعه و تقویت فرهنگ و مسوولیت پذیری اجتماعی برای حمایت از طبیعت قوی تر از گذشته عمل نماید..


به امید روزی که با تقویت دیپلماسی محیط زیست و مقابله با تهدیدات زیست محیطی مانع از وجود چنین بلایای سهمگین و غمناک طبیعی شویم.

 

** تاورتا

[کد خبر:AJ27977]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب