0000000000000083142803-72732002.jpg

 

 

 آینه جم : هر زمان صحبت از آلایندگی ناشی از صنعت در حوزه پیرامونی پارس جنوبی مطرح می گردد، ناخودآگاه اذهان به سمت آلودگی های زیست محیطی و آب و هوایی و عوارض و تبعات ناشی از آن بر سلامتی سوق پیدا می کند. هرچند متأسفانه عمق عوارض و اثرات مخرب این نوع آلایندگی بر سلامت ساکنین پیرامون این صنعت اثبات شده است؛ اما با نگاهی دقیق تر متوجه می شویم که ابعاد این آلایندگی بسیار گسترده تر و مصادیق دیگری را هم در بر دارد، که چه بسا تأثیرات مخربتری نسبت به آلایندگی های زیست محیطی داشته اند.

توسعه نامتوازن در منطقه پارس جنوبی و عدم توجه به سایر مؤلفه های توسعه مخصوصاً در حوزه های اجتماعی و فرهنگی، باعث گردیده تا ساکنین اصلی و مجاورین این صنعت در شهرستان های جنوبی بوشهر  به طرز تأسف باری تحت تأثیر عوارض منفی این توسعه نامتوازن قرار گیرند.

 

عدم برنامه ریزی مناسب توسط مدیران وزارت نفت برای ایجاد شهرک های مسکونی با امکانات و خدمات استاندارد برای پرسنل صنعت نفت و خانواده های آنها، باعث گردیده تا حجم عظیمی از جمعیت به سمت شهرها و روستاهای شهرستان های کنگان و عسلویه سرازیر گردد.

 

بررسی ها نشان دهنده آن است که در مدت کمتر از ده سال جمعیت در این شهرها و روستاها رشد ٣برابری داشته است. در صورتیکه زیر ساخت ایجاد شده در آنها به هیچ عنوان متناسب با رشد جمعیت نبوده است. نتیجه این بی برنامگی ایجاد معضلات و مشکلات اجتماعی فرهنگی و اقتصادی برای ساکنین اصلی در این منطقه استراتژیک گردیده است.

 

-تورم سرسام آور در بخش های مختلف ، مخصوصاً در بخش مسکن که نگرانی های جدی برای اقشار متوسط به پایین و جوان ها ایجاد نموده است.

 

-ترافیک و شلوغی خیابان ها در سطح شهر ها به دلیل کم عرض بودن خیابان ها و تأثیر منفی بر سلامت روانی مردم.

-شلوغی جاده های برون شهری بواسطه تردد بسیار زیاد وسایل نقلیه جهت جابجایی پرسنل شرکت ها به محل کار و بالعکس و تعداد زیاد حوادث ترافیکی ناشی از آن.

 

-افزایش ٢٠٠درصدی مراجعین به بیمارستان کنگان ناشی از صنعت و بالطبع آن کاهش سطح کیفی خدمات به بیماران نیازمند درمان ساکن کنگان.

 

-شلوغی و ازدحام دانش آموزان در مدارس و تأثیر منفی در کاهش سطح کیفیت آموزش در این مدارس.

-و……..

 

نمونه هایی از ابعاد فاجعه بار آلایندگی ناشی از صنایع پارس جنوبی می باشد که بر این مردم صبور  تحمیل شده است.

 

حال که چند صباحیست موضوع عوارض آلایندگی صنایع پارس جنوبی مطرح گردیده ،متأسفانه فقط به جنبه زیست محیطی آن پرداخته شده و بعضاً تعدادی از شهرستان های استان همجوار نیز خود را ذیحق در این امتیاز می دانند ؛در صورتیکه عمده مشکلات و تبعات آلایندگی صنایع پارس جنوبی هم از جنبه زیست محیطی و  آب و هوایی و هم جنبه های اجتماعی ،فرهنگی و اقتصادی ،ساکنین و مجاورین آن در شهرستان های کنگان و عسلویه و همچنین جم  را در بر گرفته است .

 

بنابراین لازم و ضروریست مسئولین با نگاهی دقیق تر به عمق عوارض ناشی از آلایندگی در این منطقه اقدامات قانونی جهت احقاق حق مردم شریف این دیار که میزبانان شایسته و کم توقعی برای صنعت عظیم پارس جنوبی بوده اند، بعمل آورند.

 

** ثلاث جنوب: محمود میرحاجی، کارشناس بهداشت و درمان

[کد خبر:AJ29405]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب