173938098400.jpg

 
 
آینه جم ؛  سجادبهزادی
"افزایش رضایتمندی شهروندان از واحد ساختمانی و شهرسازی " عنوان خبری است که روز گذشته  توسط شهرداری جم اعلام شد.
توجه به رضایتمندی شهروندان می بایست همواره یک اصل مهم در دستگاه های خدماتی منظور شود و روابط عمومی ها مسئول سنجش این رضایتمندی هستند.روابط عمومی الکترونیک با ابزارهای مختلف نظرسنجی که وجود دارد،سطح سنجش ذینفعان خود از سازمان مورد سنجش علمی قرار می دهد.
خوشبختانه با بستر شکل گرفته در شبکه های اجتماعی، برخی نظرسنجی ها را می توان دقیق تر،سریع تر و هدفمندتر از گذشته برنامه ریزی کرد،به گونه ای که جامعه آماری آن نیز کاملا مشخص می باشد .در این گونه نظرسنجی ها داده های آماری بدست آمده نیز برای جامعه هدف روشن ارائه میشود.
اکنون پرسش اساسی این است شهرداری جم با استفاده از کدام ابزار‌ِ نظرسنجی به نتیجه رسیده است که "سطح رضایتمندی" از بخش هایی از سازمانش افزایش پیدا کرده است.
"ایجاد تحول اساسی در حوزه شهرسازی جم"عبارتی نیست که به سادگی شهرداری جم آن را اعلام می کند. این نهاد پاسخ دهد با کدام داده های آماری به این نتیجه رسیده است؟
شهرداری جم همچنین " عوامل مختلفی مانند پاسخگویی به موقع،ملاک عمل قرار دادن قانون و تکریم ارباب رجوع" را نشانه هایی از این افزایش سطح رضایتمندی اعلام نموده که هیچ کدام از این شاخص ها را نمی توان به سادگی کمی سازی کرد و اگر شده است می بایست داده های آن را در مقایسه تطبیقی با مدت مشابه سال گذشته اعلام می کرد.
سنجش افزایش رضایتمندی بدون مقایسه تطبیقی بی معناست.شهرداری باید اعلام کند این "تحول در شهرسازی و افزایش رضایتمندی"، آیا نسبت به شهرداران قبلی شهر بوده است یامدت مشابه در سالهای گذشته؟
چگونه می شود بدون ارائه آمار تطبیقی در میزان "پروانه های ساختمانی،تعداد گواهی معامله،تعداد بازدیدهای موثر ماموران فنی..." وموارد دیگر که در خبر شهرداری آمده است به نتیجه ای روشن در مورد افزایش سطح رضایتمندی رسید؟!
قدرمسلم اینکه این گونه بیان رضایتمندی دستگاههای خدماتی به مردم، شاید نزد برخی نشانه ای از "تغییر" باشد ولی عاقلان نکته سنجی می کنند و هرگز این نوع روایت ها را نمی پذیرند.
 
* کانال توسعه و جامعه جم
 
 
 
 
[کد خبر:AJ33082]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب