134086.jpg

 

 

آینه جم؛   ابراهیم قیصری ؛  وقتی که حدود ۱۵ سال پیش علی افراشته استاندار دولت احمدی نژاد مصاحبه هایی پیرامون سد سرچشمه باغان می کرد و خبر از آغاز پروژه می داد به ذهن هیچ کس خطور نمیکرد که بعد از ۱۵ سال، پیشرفت این پروژه که بیخ گوش غول های نفت،  گاز و پتروشیمی واقع شده است ۳۵ درصد باشد!
  سد سرچشمه باغان یکی از مهمترین پروژه های زیرساختی شهرستان جم  در راستای تامین آب شرب در حوزه های صنعتی، کشاورزی و مصارف خانگی است و درصورت بهره برداری، آب مورد نیاز پالایشگاه فجر جم و بخش ریز را بطور کامل تامین خواهد کرد. این سد  در چند قدمی شهرستان دشتی  واقع شده است. 
 
در کنار احداث سد،  پروژه خط انتقال آب از فرازبند سد نیز آغاز شده است. خط انتقال آب از سد به پالایشگاه  فجر جم به طول 27 کیلومتر همانند  اجرای سد  با پیشرفت لاک پشتی همراه است.
 
 
 محمد حسینی فرماندار جم   در سال ۹۷ وعده افتتاح خط انتقال در پایان سال ۹۸ را داد اما خبری از تکمیل نشد تا اینکه ماه گذشته فرماندار مجددا وعده افتتاح تا پایان سال ۹۹ دهد. وعده ای که با تایید عبدالصمد نجفی مدیر عامل فجر به عنوان یکی از تامین کنندگان منابع مالی پروژه همراه نشد! تا تاریخ  افتتاح خط انتقال نیز در هاله ای از ابهام قرار گیرد. 
 
گفته می شود  پس از تکمیل خط انتقال، 3 میلیون مترمکعب آب از قسمت فرازبند سد به پالایشگاه گاز فجر جم انتقال می یابد و پس از آن کلیه چاه های این پالایشگاه پلمپ خواهند شد. گرچه بخش مهمی از دلایل نابودی سفره های آب زیرزمینی جم مرهون صدها چاه غیر مجاز شهرستان است! و قطعا بستن چاه های فجر به تنهایی ،  نمی تواند رونق بخش سفره های تشنه جم باشد.
 
پالایشگاه فجر جم  در راستای مسئولیت اجتماعی خود با دستور مسوولان وزارت نفت  حدود ۹۰ میلیارد تومان جهت پیشرفت اجرای پروژه کمک کرده است اما بسیاری از شهروندان جمی معتقدند شرکت  فجر جم که علاوه بر  تاسیسات پالایشی آن به عنوان یکی از متهمان اصلی خشک شدن سفره های زیرزمینی جم ،  کارمندان آن نیز در جم ساکن هستند  نتوانسته در حد نام خود برای اجرای پروژه کمک کند. 
 
مسوولان وزارت نیرو که ابتدا نیت احداث مشارکتی سد داشتند بعد از ۱۵ سال هنوز نتوانسته اند طبق وعده خود فاینانس خارجی برای احداث آن جذب کنند. به نظر می رسد با توجه به وضعیت تحریم ها،  فعلا از فاینانس خبری نباشد، پس  به وزارت نیرو  امیدی نیست،  و  مسوولان جم و استان بوشهر  باید دست به دامن وزارت نفت شوند. 
 
وزارت نفت در نابودی اکوسیستم منطقه و خالی شدن سفره های زیرزمینی جم نقش غیر قابل کتمانی داشته است.  برای اجرای این پروژه که نفس شهرستان جم خواهد بود، کمترین توقع احداث کامل سد و خط انتقال آب در آینده نزدیک است .
 
در کنار اجرای  پروژه سد سرچشمه باغان ، پروژه آب شیرین کن های سیراف و انتقال آن به جم ،  می تواند منجی سرسبزترین دشت استان بوشهر باشد.
 
 
 
 
** آمارهای درج شده در خبر به نقل از سایت  روابط عمومی فرمانداری جم است 
[کد خبر:AJ33711]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب