1854169496290.jpg

 

 

آینه جم : سفر مهرماه رییس جمهور به استان بوشهر با مصوباتی همراه بود که به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قسط اول اعتبار آنها معادل 851 میلیارد تومان پرداخت شده که به گفته وی انتظار می رود شاهد جهش در پروژه های مرتبط با این سفر باشیم.
به گزارش آینه جم ؛ به گفته علی درویشی، در این بین در مصوبات ریاست جمهوری 100 میلیارد تومان در تعهد شورای راهبردی پتروشیمی ها بوده که محقق نشده است.
وی با بیان اینکه از چهار هزار و 950 میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر استانی رییسی تاکنون 851 میلیارد تومان که در تعهد سازمان برنامه و بودجه بوده محقق شده، به تشریح آن پرداخت:
 
۱۱۰ میلیارد تومان برای حوزه نخیلات و خرما 
این پروژه ها شامل تکمیل زیرساخت‌های ایستگاه پمپاژ حاج مهدی در دشتستان ۲۰ میلیارد تومان، سه پروژه سعدآباد ۳۰ میلیارد تومان، آبپخش و شبانکاره که در زمینه آبیاری تحت فشار است هر کدام ۲۰ میلیارد تومان و برای جایگزینی و اصلاح نخیلات نیز ۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.
 
۶۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای حوزه شیلات 
هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای لایروبی اسکله های لاور شهرستان دشتی و نخل تقی اختصاص یافته که تاکنون مناقصه آنها نیز انجام شده است. همچنین برای اسکله خورخان بردخون ۲۱میلیارد تومان و سایت‌های پرورش میگو ۳۴ میلیارد تومان که بیشتر مربوط به سایت پرورش میگوی رود شور است.
 
۶۲ میلیارد تومان در حوزه صنعت
برای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر ۳۱ میلیارد تومان ابلاغ شده که ۲۵ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌ها در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی به عنوان متولی منطقه قرار گرفته است. برای خط انتقال برق منطقه ویژه اقتصادی شمال استان نیز ۶ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. قرار شده معادل همین میزان اعتبار نیز از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی سرمایه گذاری شود که در حال برنامه ریزی برای پروژه‌هایی است که معادل آن اجرایی می شود. 
 
۷۹ میلیارد تومان برای بخش راه
۶۴ میلیارد تومان برای تکمیل کریدور بزرگراهی جنوب کشور در استان اختصاص یافته که شامل پروژه های باقی مانده از بُز باز بندو در عسلویه تا دیلم است. ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیز به اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای برای رفع نقاط حادثه خیز ابلاغ شده است.
 
 ۱۹۴ میلیارد تومان برای آموزش عالی و عمومی
۱۸ میلیارد تومان برای آموزش عالی شامل تکمیل آزمایشگاه و مجتمع فرهنگی و رفاهی دانشگاه خلیج فارس اختصاص یافت. همچنین ۷۵ میلیارد تومان برای تکمیل مدرسه‌های در دست ساخت و برای سه استخر دانش‌آموزی در بوشهر سه میلیارد تومان، گناوه هشت میلیارد تومان و کنگان ۲ میلیارد تومان اختصاص یافت.
 
۸۲ میلیارد تومان برای پروژه های فرهنگی ورزشی
۲۵ میلیارد تومان برای مجتمع فرهنگی هنری عسلویه که البته تکمیل آن نیاز به دو برابر این اعتبار دارد و اگر تعهد شورای راهبردی پتروشیمی ها محقق شود، شاهد بهره برداری پروژه در سال آینده خواهیم بود.
در بخش ورزشی نیز 29 میلیارد تومان برای تکمیل 26 پروژه نیمه تمام ورزشی یا تجهیزات ورزشی، 7 میلیارد تومان برای سالن ژیمناستیک بوشهر و 5 میلیارد تومان هم برای تکمیل ورزشگاه مهدوی اختصاص یافت. ۱۶ میلیارد تومان نیز برای در حوزه میراث فرهنگی شامل مرمت بافت تاریخی بوشهر و محور گردشگری سیراف اختصاص یافته است.
 
۱۲۰ برای بهداشت و درمان
۳۰ میلیارد تومان به بیمارستان درمان بیماران خاص بوشهر، ۴۱ میلیارد تومان برای بیمارستان جایگزین بیمارستان فاطمه زهرا (س) که پشت بیمارستان شهدای خلیج فارس در حال احداث است، ۲۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل و تجهیز بیمارستان های خورموج و اهرم، ۹ میلیارد تومان برای تکمیل دانشکده پزشکی و ۲۰ میلیارد تومان برای ۱۷ پروژه  خانه‌های بهداشت تخصیص یافته است.
۱۸۱ میلیارد تومان برای حوزه آب و فاضلاب
۶۹ میلیارد تومان برای تکمیل فاضلاب شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم،  ۲۲ میلیارد تومان برای آبرسانی روستاهای دشتی و تنگستان که اخیرا عملیات اجرایی اش آغاز شد، همچنین ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سدهای استان اختصاص یافته که شامل ۳۰ میلیارد تومان برای سد خائیز، ۴۵ میلیارد تومان برای سد دالکی و ۱۵ میلیارد تومان برای تکمیل شبکه کلل دالکی تخصیص یافته است. 
البته در این بخش پروژه هایی نظیر سد دهرود دشتستان، خط انتقال آب از سد خاییز که برآورد اولیه اش 150 میلیارد تومان است و خرید آب از آبشیرین کن نیروگاه اتمی هم جزو مصوبات حین سفر رییس جمهور بوده که منتظر بررسی نهایی وزارتخانه و سازمان های مسئول در تهران و ابلاغ آن از سوی دولت هستیم یا آنکه مجوز ماده 32 برای اختصاص ردیف بودجه برای آن صادر شود.
 
تعهد 100 میلیاردی شورای راهبردی پتروشیمی ها محقق نشد
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه بخش هایی از اعتبارات مصوبات سفر ریاست جمهوری در تعهد نهادها یا وزارتخانه های دیگر بوده، اظهار کرد: به عنوان نمونه 100 میلیاردتومان در تعهد شورای راهبردی پتروشیمی ها بوده که 80 میلیارد تومان آن برای امسال بوده و هنوز گزارشی از تحقق آن نداریم.
 
شتاب در پروژه راه آهن بوشهر منتظر برنامه وزارت راه و شهرسازی
درویشی در پاسخ به سوالی پیرامون پروژه راه آهن بوشهر- شیراز که با وجود بازدید رییسی در سفر استانی اش، اما اخیرا خبر از تعدیل کارگاه پروژه رسانه ای شد، اظهار کرد: نشست های مختلفی پس از سفر استانی رییس جمهور برای شتاب در این پروژه برگزار شد که یکی از تصمیمات مربوط به اختصاص 400 میلیون دلار به پیمانکار در بوشهر و فارس در قالب تهاتر نفت بوده که با توجه به افزایش قیمت نفت، به نظر می رسد جذابیت این شیوه مالی بیشتر شده، هرچند کفاف تکمیل پروژه راه آهن بوشهر را نمی دهد.
به گفته وی، قرار بوده وزارت راه و شهرسازی برنامه مالی خود برای تسریع در راه آهن بوشهر که در آن شیوه های مختلف مالی درنظر گرفته شده باشد ارائه کند که منتظر آن می باشیم.
 
تخصیص اعتبارات استان 37 درصد
بخش دیگر این نشست خبری به گزارش رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بوشهر به آخرین وضعیت بودجه سالجاری مربوط بود که به گفته درویشی تاکنون 37 درصد تخصیص یافته است.
درویشی ادامه داد: اعتبارات سه درصد نفت 20 درصد، تملک دارایی (عمرانی) 82 درصد و مجموع همه بخش ها 37 درصد تخصیص داشته ایم. تخصیص تا پایان سال و هزینه کرد تا تیرماه و برخی سالها درصورت تمدید تا شهریور می باشد.
 
برگشت اعتباری در استان نداشته ایم
درویشی در پاسخ به سوال  پیرامون اظهارات چندی پیش دادستان دیوان محاسبات کشور مبی بر اینکه بخش زیادی از اعتبارات استان برگشت می خورد اظهار کرد: برداشت من از اظهارات وی این است که بخش زیادی از اعتبارات سالانه استان محقق نمی شود که البته به دلیل رعایت تناسب بین همه استان هات برای تخصیص اعتبارات است. همانطور که گفتم، تاکنون 37 درصد بودجه استان محقق شده که به معنای خالی بودن 63 درصد دیگر است و عملا رقمی برگشت نخورده است.
 
اختصاص سهم بیشتر استان از درآمدهای نفت و گاز نیازمند اجماع گسترده ای است
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخصوص سوالی پیرامون سخنان رییس جمهور در سفر به بوشهر مبنی بر برخورداری بوشهر از درآمدهای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی که ردپایی از آن در بودجه سال آینده دیده نمی شود، اظهار داشت: اگرچه دولت در این خصوص اراده و انگیزه لازم را دارد، ولی این مهم نیازمند تصویب قانون در مجلس است که برای تحقق آن هم باید اجماع گسترده ای رخ دهد.
درویشی با بیان اینکه باید شفاف در این زمینه سخن بگوییم، تصریح کرد: به دلیل نمایندگان استان های نفت خیز از نظر تعداد در مجلس در اقلیت هستند، وقتی خواستند درآمد استان ها از صادرات نفت و گاز در بودجه را بجای 2 به 3 درصد افزایش دهند، برای اینکه همراهی سایر نمایندگان استان های دیگر را هم داشته باشند و تصویب شود، دو سوم اعتبار این ردیف را به سایر استان های کشور اختصاص داده و مابقی برای استان های نفت خیز. الان هم اگر قرار باشد درصد آن را بیشتر کنند باید این اتفاق رخ دهد، از این رو نیاز به اجماع گسترده ای است که همه کشور کمک کنند سهمی شایسته از درآمدهای نفت، گاز و پتروشیمی برای جبران بخشی از زیان های ناشی از آن به استان های میزبان برسد.
 
***خلیج فارس
[کد خبر:AJ38228]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب