آینه جم: حال و روز شرکت صنایع دریایی ایران وخیم تر از گذشته است و موج جدید اعتراضات کارگری آن نیز در بوشهر طی هفته های اخیر افزایش یافته است.

به گزارش آینه جم ؛ مجموعه ای صنعتی که از دهه 40 در بوشهر شکل گرفت و پیش از پیدا شدن سر و کله پارس جنوبی، از بزرگترین واحد صنعتی جنوب کشور محسوب می شد، اینک به مرحله ای رسیده که شمار نیروهای شاغل در آن به کمتر از 1500 نفر رسیده، در حالی که در اوج رونق این مجموعه، دست کم 3 هزار خانواده از صدرا تامین می شدند.

طی ماههای گذشته نیز وعده های مسئولان استانی برای رسیدگی به وضعت صدرا به نتیجه ای نرسیده و از "کارگروه نجات" آبی برای کارگرانش گرم نشد.

بسیاری از کارشناسان صنایع دریایی معتقدند سراشیبی صدرا از زمانی تندتر شد که در اوایل دهه 80 شمسی، سهام عمده صدرا به بانک ملی واگذار شد تا پوششی برای بدهی های آن باشد، اما بانکی ها تخصص این امر را نداشتند و در سال 87 نیز صدرا تحویل قرارگاه خاتم الانبیا شد که در آن مقطع به تدریج همه کاره فازهای پارس جنوبی شده بود و انتظار می رفت بتواند بخش دکل سازی صدرا را رونق دهد، اما این واگذاری تنها در حد یک مسکن بود و از سال 90 به بعد افت ارزش سهام صدرا آغاز شد تا اینکه در سال 92 نیز به شکلی مبهم، یک پیمانکاری راه و ساختمان به مدیریت فردی به نام "قباد چوبدار و خانواده اش" سهامدار اصلی صدرا شدند.

اتفاقی که گفته می شود در راستای تسویه بدهی های قرارگاه خاتم به این پیمانکاری صورت گرفته و پس از آن نیز از گوشه و کنار شنیده شد مالک جدید همه نگاه و انگیزه اش این است که تجهیزات و ماشین آلات صدرا را نقد کرده و به بدهی اش برسد، از این رو برنامه ای برای حفظ شرایط موجود هم ندارد؛ توسعه فعالیت ها پیشکش.

در این سالها کم و بیش اعتراضات کارگران صدرا درباره عقب افتادن چندماهه حقوق های شان به سرخط رسانه ها راه می یابد، در عوض مسئولان شرکت ملی نفت که سفارش حدود 6 دکل پارس جنوبی را به صدرا داده اند، می گویند: بیشتر از سرعت و حجم کار انجام شده، به این شرکت پرداختی انجام داده اند!

این اعتراضات کارگری در هفته های اخیر افزایش یافته و کارگران معترض را هرازچندگاهی مقابل استانداری جمع می کند، اما هربار وعده ای برای مذاکره با مسئولان صدرا و حل مشکل داده می شود، اما تا امروز که نتیجه موثری نداشته است.

همه از این واگذاری غصه می‎خورند

در تازه ترین واکنش به اتفاقات وخیم صدرا، معاون اول رییس جمهور گفته: باید شرکت صدرا به عنوان یک شرکت بزرگ دریایی به آغوش صنعت دریایی برگردد و سرمایه بزرگ ایجاد شده در استان کم برخورداری مانند بوشهر نباید در اثر واگذاری ها به روزی بیفتد که همه برای آن غصه بخورند.

اسحاق جهانگیری در افتتاحیه هفدهمین همایش و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی به میزبانی کیش افزود: کسی راضی نیست که مهم‌ترین صنعت دریایی کشور و صنعت دریایی بوشهر امروز به دلیل واگذاری‌های اشتباه دولت‌های گذشته در این شرایط بد قرار داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور افزود:در حال چه صاحب آن خصوصی یا دولتی باشد خیلی تفاوت ندارد و ملت ایران صاحب این کارخانه ها است.

وی با اشاره به توان ساخت دکل‌های حفاری نفت در داخل کشور گفت: دولت باید خود را برای ساخت دکل‌های حفاری آماده کند و طبق گفته‌های آقای ترکان باید در پارس جنوبی چیزی حدود 380 حلقه چاه حفاری شده است و با توجه به این نیاز باید امکان ساخت دکل‌های حفاری در کشور وجود داشته باشد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه، اقتصاد دریامحور یکی از مهم‌ترین جهت‌گیری‌هایی است که باید به آن توجه شود گفت: هرچند صنعت دریایی یعنی کشتی‌سازی از دهه 40 شروع شده اما متاسفانه رشد و پیشرفت متناسبی نداشته و این صنعت از رشد عقب افتاد.

وی اظهار کرد: علت این عقب‌افتادگی‌ها این است که نحوه تامین مالی برای ساخت و خرید شناور از خارج بسیار راحت‌تر از تولید در ایران است.

جهانگیری گفت: در حالی که در خرید خارجی می توان 85 درصد هزینه خرید شناور را فاینانس کرد اما در ایران سرمایه‌گذار باید پول ساخت را بپردازد و منتظر تحویل کشتی بماند.

وی خاطرنشان کرد: به خاطر دارم در زمان وزارتم در حوزه صنعت قرارداد خرید 6 فروند کشتی کانتینری منعقد شد که هنوز هم آن شش فروند تحویل داده نشده است و به طور قطعی در این شرایط صنعت دریایی ما راه نمی‌افتد.

گزارش «خلیج فارس» می افزاید: استاندار بوشهر هفته پیش در نشست خبری اش، در پاسخ به سوالی درباره مشکلات صدرا گفته بود: وضعیت این شرکت پیچیده است و از سالها پیش در سراشیبی قرار گرفت، با این حال دو جلسه توسط جهانگیری معاون اول رییس جمهور با مسئولان اصلی آن برگزار شده و ابلاغیه هایی در خصوص تهاتر مطالبات شان یا موضوعات بیمه و مالیات صورت گرفت، ولی به اندازه ای مشکلات صدرا زیاد شده که در خصوص پرداخت حقوق کارگری اعلام ناتوانی می کنند.

شایان ذکر است همایش و نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی به میزبانی جزیره کیش از تاریخ یکم تا چهارم دی ماه سال جاری با حضور شرکت های داخلی و خارجی در محل دایمی نمایشگاههای بین المللی کیش برگزار می شود.

خلیج فارس

[کد خبر:AJ11114]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب