00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000005p00002412269.jpg

آینه جم: گردباد دریایی صبح امروز در بندر دیر باعث طغیان دریا، خسارت به تاسیسات شهری و شهروندان و ناپدید شدن برخی افراد شد.

به گزارش « اینه جم »؛ فرماندار دیر در تبم خصوص گفت: بر اثر بارش شدید باران و بالا آمدن آب دریا و وقوع شبه سونامی صبح یکشنبه در ساحل این بندر پنج نفر ناپدید شده اند.

 حمزه اعتماد افزود: چهار نفر از ناپدیدشدگان مسافران نوروزی هستندکه سرنشین خودروی پراید بوده و یکی هم کودک 8 ساله ای ساکن شهرستان بوده است.

وی اضافه کرد: یک جسد توسط صیادان یافته شده که در حال انتقال به ساحل برای شناسایی است.

به گفته وی، این حادثه که ساعت هفت صبح در دیر رخ داد، مردم و مسافران نوروزی که در ساحل چادر زده بودند غافگیر شدند.

اعتماد ، با اشاره به خسارت های زیاد این حادثه دریای به پارک و تاسیسات ساحلی، خودروهای پارک شده در کنار دریا، قایق های صیادی و منازل مردم، ادامه داد: در این حادثه هفت نفر مصدوم شدند که هم اکنون در بیمارستان کنگان بستر هستند.

فرماندار دیر که با ایرنا گفتگو کرده ادامه داد: با کمک نیروهای مردمی و امدادی 10 نفر از غرق شدن نجات یافتند.

اعتماد ادامه داد: هم اکنون وضعیت جوی در این شهرستان نا آرام است و جستجو برای یافتن مفقودان ادامه دارد و نیروهای امدادی نیز قایق های صیادی را از زیرآب بیرون می کشند.

به گفته وی، ستاد بحران شهرستان و نیروهای امدادی بطور کامل در صحنه هستند.

وی افزود: هم اکنون شمار زیادی از مسافران نوروزی که براثر بالا آمدن آب دریا آسیب دیده اند و خودروهای آنها دچار مشکل شده است در سالن های ورزشی و مکانهای سرپوشیده اسکان یافته اند.

حادثه امروز در دیر سونامی نیست

 عابدی رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس (بوشهر) هم گفت: آبگرفتگی امروز سواحل بندر دیر سونامی نبوده؛ بلکه امواج بزرگ ناشی از باد است که سیش (Seiche) گفته می شود.

وی ادامه داد: این پدیده پس از وزش شدید باد از خشکی به سمت دریا و توقف ناگهانی باد صورت گرفته است.

به گفته وی، این پدیده در برخی از دریاهای جهان از جمله دریای بالتیک و آدریاتیک نیز رخ می دهد و موجب افزایش تراز سطح آب تا ۳ متر می گردد.

خسارت 90 درصدی به قایق های صیادی

مدیر تعاونی صیادی بندر دیر گفت: براثر بالاآمدن آب دریا از 300 قایق صیادی 90 درصد آنها آسیب دیده و دچار خسارت شده است.

حسین بهشتی نژاد افزود: بیشترین خسارت ها مربوط به قایق هایی است که در اسکله شهرداری پهلو گرفته اند و تعداد زیادی از آنها دچارشکستگی، غرق و ناپدید شده است.ص

وی گفت: در این حادثه به قایق های صیادی بیش از 100 میلیارد ریال خسارت وارد آمده است.

شرایط ناپایدار جوی تا سه شنبه

به نوشته خلیج فارس؛ اداره کل هواشناسی در چند روز اخیر بطور مکرر نسبت به بارندگیهای سیل آسا همراه با وزش باد شدید بویژه در جنوب استان بوشهر در روزهای پایانی سال 95 هشدار داده بود.

براین اساس، شرایط ناپایدار جوی تا صبح سه شنبه در استان خصوصا مناطق جنوبی ادامه دارد، سپس از جمعه 4 فروردین سامانه پربارش دیگری میهمان استان خواهد شد.

شفی خدای مدیرکل هواشناسی استان می گوید: پدیه امروز در دیر قابل پیش بینی نبود و بیشتر در مناطقی که همجوار آبهای آزاد هستند رخ می دهد، اما گردباد در اوج مد آب دریا رقم خورده و این می تواند یکی از دلایل طغیان کم سابقه در دیر باشد.

حادثه دیدگان در بیمارستان کنگان تحت مداوا هستند

لیلا محمدی مترون بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان در خصوص اعزام حادثه دیدگان "سیش" (بارندگی و پیشروی آب در ساحل) در جنوب استان بوشهر گفت: حدود ساعت هشت و نیم امروز صبح ده نفر بر اثر حادثه سیش در  دیر به بیمارستان مننقل شدند.

وی افزود: به محض ورود حادثه دیدگان، اعلام آماده باش دادیم؛ متخصصین ما بلافاصله حاضر شده و اقدام به ویزیت این افراد نمودند.

وی ادامه داد: به جز یک مورد که نیازمند عمل جراحی ارتوپدی بود و به اتاق عمل منتقل شد، باقی حادثه دیدگان به شکل سرپایی مداوا شدند.

خانم محمدی عنوان کرد: ۹ نفر ازحادقه دیدگان پس از مداوای سرپایی اکنون در اورژانس بیمارستان امام خمینی( ره) کنگان تحت نظر می باشند و ان شاءالله به زودی ترخیث خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد، حادثه دیدگان شامل هشت زن و دو مرد می باشند.

[کد خبر:AJ20874]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب