اینه جم: "كوچه" عنوان فستيوال موسیقی محلی بوشهر است که در سومين شب گروه بوشهري "فانوس" و گروه لرستاني "سورناي" در عمارت حاج رييس به اجراي برنامه پرداختند.

به گزارش «آینه جم»؛ گروه بوشهري "فانوس" به سرپرستي امين فيروزپور با اجراي چند قطعه مقامي ، موسيقي استان بوشهر را به مخاطبان خود كه اغلب از استان هاي هم جوار  براي شركت در كوچه فستيوال به بندر بوشهر  بودند، معرفي نمودند. اين گروه همچنين قطعه معروف هرمزگاني را به نام "مش احمد" كه "خالوقنبر راستگو" آن را خوانده بود، اجرا كردند و "خيام خواني" قطعه  ديگري بود كه اين گروه به مخاطبان خود تقديم كرد.

"خيام خواني"سبک خاص و متمایز آواز خواندن رباعی بخصوص رباعيات خيام است که ممکن است با اشعاری دیگر و همنوایی بعضی سازها همراه باشد.

و البته نوعی خیام خوانی ویژه در موسیقی بوشهر که به آن «خیامی» هم می‌گویند و جزئی از موسیقی محفلی و خصوصی بوشهر است در موسیقی نواحی ایران منحصربه‌فرد است که با یزله‌خوانی که از فرم‌های کهن موسیقی بوشهر است به هم آمیختگی دارد.

بر اساس اين گزارش نواي سورناي لرستاني هاي باصفا تماشاچيان سانس دوم را به وجد آورد.

گروه "سورناي" لرستان به سرپرستي احسان عبدي پور  و خوانندگي استاد آشتياني اجراي خود را با قطعه "دايه دايه" آغاز كرد و در همان ابتدا حاضران را همراه خود كرد تا آن ها نيز همصدا با گروه، اين قطعه زيبا را همخواني كنند.

اجراي گروه سورناي و موسيقي لرستاني با استقبال خوب و پرحرارت مخاطبان رو به رو شد تا آنجا پس از يك ساعت و نيم وقتي گروه آخرين قطعه را اجرا كرد، به اصرار و درخواست حضار ، آن ها باز هم سازشان را كوك كرده و قطعه اي ديگر نواختند.

در ادامه نيز اهالي كوچه گرد هم آمدند تا عاشيق هاي آذري از تاريخِ  ساز و موسيقي آذري برايشان بگويند و قطعاتي را نيز به صورت بداهه تقديم علاقمنداني كردند كه در ازدحام كوچه روي زمين نشسته بودند. پايان بخش اين برنامه نيز قطعه "حيدربابا" بود كه در كوچه طنين انداز شد.

كوچه فستيوال در چهارمين شب خود بیست و دوم اسفند ماه ميزبان گروه "شوروم" از گيلان  و برای بار دوم گروه "كماكان" از خوزستان خواهد بود.

[کد خبر:AJ24249]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب