آینه جم: در پی خشکسالی‌های اخیر و کاهش میزان بارندگی در سطح کشور و از جمله استان بوشهر، نقاط مختلف استان با کمبود منابع آب سطحی و زیرزمینی روبرو شده است و این موضوع کشاورزی را با مخاطرات جدی روبرو می‌کند.

به گزارش آینه جم: بخش زیادی از آب حاصل از بارندگی‌های استان بوشهر و استان‌های همجوار که وارد استان می‌شود به صورت مستقیم راهی دریا می‌شوند و هیچ استفاده‌ای از این آب‌ها صورت نمی‌گیرد و در صورتی که سدها به صورت اصولی و در نقاط مناسب ساخته شوند می‌تواند از روان‌آبها بهره بیشتری برد.

شهرستان تنگستان یکی از قطب‌های کشاورزی استان بوشهر است و به عنوان دومین شهرستان استان در تولید خرما شناخته می‌شود که حدود ۸۰۰ هزار اصله نخل آبی و دیم دارد.

خرمای کبکاب شهرستان تنگستان از مرغوب‌ترین خرماهای کشور بوده و اخیرا ثبت جهانی شده است که دوام و قوام کشاورزی در این شهرستان نیازمند ساخت سد برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان است.

نبود سد و هدررفت آب‌ها

یکی از مهمترین زیرساخت‌ها برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان و همچنین جلوگیری از خسارت‌های روان‌آب‌ها ساخت سد است ولی به دلیل نبود سد سالانه میلیون‌ها متر مکعب آب از رودخانه باهوش و شیرین اهرم هدر می‌رود.

پروژه سد مخزنی باهوش اهرم با تلاش‌های مسئولان استان و پیگیری‌های مستمر نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی و مساعدت کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۹۷ ردیف بودجه ملی مستقل گرفت ولی زمان دقیق ساخت این طرح آبی تنگستان مشخص نبوده و باید تعیین تکلیف شود.

قرار بود ابتدا بر اساس سیاست دولت این سد از محل تبصره ۱۹ قانون بودجه ساخته شود ولی به دنبال اعتراضات مردم و کشاورزان اهرم و اصرار و پافشاری نماینده مجلس در دقیقه پایانی بسته شدن بودجه ۹۷ سد باهوش ردیف بودجه ملی اخذ و ۳۰ میلیارد ریال برای آن مصوب شد.

ساخت سد باهوش اهرم هنوز مشخص نیست

عضو شورای اسلامی شهر اهرم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: ساخت سد باهوش اهرم که از مصوبات استانی دولت در سال ۸۴ است و مطالعات آن رو به اتمام است، هنوز مشخص نیست.

محسن قاسمی‌زاده افزود: مسئولان آب منطقه‌ای بوشهر باید هرچه سریعتر مناقصه این سد را برگزار و نسبت به انتخاب پیمانکار و شروع عملیات اجرایی این سد اقدام کنند.

وی در پاسخ به این سوال که تفاوت دو سد باهوش اهرم و خاییز تنگستان درچیست بیان کرد: مطالعه و طراحی سد باهوش و خاییز به ترتیب با حجم مخزن ۲۵ و جریان تنظیمی ۱۷ و ۱۵ میلیون متر مکعب آب و برآورد ۲۰۰ و ۷۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

قاسمی‌زاده ادامه داد: هدف از ساخت سد باهوش تامین آب هزار و ۳۰۵ هکتار اراضی کشاورزی نخیلات دیم و آبی است ولی هدف از ساخت سد خاییز تنها ۷۰۰ هکتار از نخیلات اهرم، روستاهای مجاور و بخشی از تامین آب شرب اهرم است.

ساخت سد تنها راه نجات تنگستان از محرومیت

این عضو شورای اهرم با بیان اینکه حتی در صورت تکمیل سد خاییز نیز با کمبود آب مواجه خواهیم شد گفت: نیاز آبی برای اراضی کشاورزی شهر اهرم بدون احتساب برداشت چاه‌ها به ۵۵ میلیون متر مکعب و با احتساب برداشت چاه‌ها به ۳۶ میلیون متر مکعب آب می‌رسد.

قاسمی‌زاده با بیان اینکه دو سد باهوش و خاییز از طرح‌های اقتصاد مقاومتی تنگستان بوده و خط قرمز مردم و باغداران اهرم است تاکید کرد: تنها راه نجات شهرستان از محرومیت مزمن تسریع در اجرای شدن این سدهاست چرا که در صورت توقف تعطیلی این دو طرح کشاورزان و باغداران تنگستان بوشهر لطمات جبران ناپذیری خواهند دید.

وی گفت: از نظر بنده با گفتار درمانی و قول‌های پوچ طرح‌های شاخص تنگستان به فرجام نخواهد رسید و باید فکر اساسی کرد.

لزوم تامین اعتبارات سد

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر تسریع اجرای سد در تنگستان بیان کرد: تمامی تلاش خود را برای تامین اعتبار به‌موقع پروژه طبق برنامه زمانبندی بکار گرفته می‌شود.

سیدکمال‌الدین شهریاری از  مسئولان استانی و ملی خواست اعتبارات ویژه‌ای به بخش تامین آب مردم معطوف و تسریع در اجرای این پروژه را در  اولویت‌های برنامه‌ریزی قرار دهند.

[کد خبر:AJ26366]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب