آینه جم؛ اطلاعات اقتصادی به عنوان عامل اصلی برنامه‌ریزی برای توسعه ملی و مهمترین ابزار نظارتی در برنامه‌های توسعه اقتصادی محسوب می‌‌شود. با توجه به نقش و اهمیت برنامه‌ها و اهداف تجاری در مباحث رشد و توسعه اقتصادی، طبقه‌بندی اطلاعات تجاری بر اساس اهداف مختلف و رصد تحولات آن‌ها گامی مهم در راستای اهداف توسعه اقتصادی کشور خواهد بود. در حال حاضر تنها طبقه‌بندی که برای ارائه اطلاعات تجارت خارجی کشور به طور جامع و با تواترهای مشخص در دسترس است، طبقه‌بندی نظام هماهنگ توصیف و کدگذاری کالاها (HS) با جزییات هشت رقمی در گمرک جمهوری اسلامی ایران و با هدف اخذ تعرفه است. بنابراین دسترسی به اطلاعات تجاری کشور بر اساس سایر طبقه‌بندی اقتصادی موجود در سطح بین‌المللی با اهداف تحلیلی مختلف، تا کنون امکان‌پذیر نبوده است. لذا دسترسی به آمار تجارت خارجی کشور بر اساس سایر طبقه‌بندی‌های اقتصادی با اهداف کلان و کالایی، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در این راستا معاونت امور اقتصادی برای پاسخ به این نیاز و با هدف تحلیل محصولات تجاری کشور بر اساس طبقه‌بندی‌های مختلف اقتصادی شامل SITC، BEC، ISIC، CPC و LALL اقدام به تهیه و طراحی «نرم‌افزار سیستم مبدل طبقه‌بندی‌های تجاری» ( (Trade Classifications Converter System (TCCS) از طریق برون سپاری نموده است، که اطلاعات تجارت خارجی کشور را از HS به سایر طبقه‌بندی‌های تبدیل می‌نماید.


مراسم رونمایی از آمار تجارت خارجی کشور استخراج شده از این نرم‌افزار بر اساس طبقه‌بندی‌های اقتصادی در 15 اردیبهشت ماه با حضور معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد و رئیس کل گمرک در محل این وزارتخانه‌ برگزار و نرم‌افزار TCCS که قابلیت تبدیل کدهای HS به سایر طبقه بندی های اقتصادی در حوزه تجارت خارجی را دارد، معرفی شد. سرعت بسیار بالا در پردازش داده، عدم وجود خطای عملیاتی، محیطی ساده و کاربر دوست، حداقل استفاده از منابع سخت افزاری و نرم افزاری و استفاده از کتابخانه های قدرتمند و سازمانی از جمله قابلیت های نرم افزار TCCS خواهد بود که به سیاستگذاران و محققان حوزه تجارت خارجی این امکان را می‌دهد تا تحلیل کلان و کالایی دقیق‌تری از ساختار تجارت کشور داشته باشند. 
 گفتنی است این نرم افزار توسط "احسان عباسی" کارشناس نرم‌‎افزار (دانشجوی سابق دانشکده فنی و مهندسی جم) برای وزارت امور اقتصادی و دارایی طراحی و تدوین شده است.

[کد خبر:AJ28291]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب