آینه جم : سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: موزه شهید رئیسعلی دلواری، مردم‌شناسی، دریا و دریانوردی، تجارت دریایی و تاریخ پزشکی خلیج فارس از جمله موزه‌های استان بوشهر است که با توجه به جایگاه‌ها آنها ثبت جهانی می‌شود.

به گزارش « آینه جم » به نقل از تسنیم؛ تاریخ 3 هزار ساله استان بوشهر با داشتن آثار و ابنیه‌های مهم تاریخی ظرفیت مهمی در بخش‌های گردشگری فراهم کرده است.

وجود بیش از یک‌هزار آثار تاریخی در استان بوشهر نشان از ظرفیت بالای تاریخی استان بوشهر است که تاکنون بیش از 300 اثر آن در فهرست آثار ملی کشورمان شده و این در حالی است که  زمینه بخشی از این آثار در ثبت آثار جهانی فراهم است.

موزه رئیسعلی دلواری

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از وجود 5 موزه تاریخی در این استان خبر داد و اظهار داشت: موزه رئیسعلی دلواری سردار مبارزه با استعمار در منطقه جنوب یکی از این موزه‌ها است که جایگاه مهمی در عرصه گردشگری استان دارد.

ارغوان مهدی‌زاده، رئیسعلی دلواری را نماد استعمار ستیزی در ایران دانست و گفت: رئیسعلی دلواری از سرداران مبارزه با استعمار منزل این سردار در دلوار به عنوان یکی از موزه‌های مهم استان مورد توجه گردشگران قرار دارد.

وی بیان کرد: موزه رئیسعلی دلواری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در آن آثار مبارزه با استعمار در دوران قاجار نگه‌داری می‌شود.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به اینکه رئیسعلی دلواری‌ در کشاکش جنگ اول جهانی و در حمله انگلیسی‌ها به بوشهر، رشادت بسیاری از خود نشان داد و به شهادت رسید خاطرنشان کرد: منزل شهید رئیسعلی دلواری در تنگستان با معماری زیبا و تزئینات آن و آثار جنگی بجا مانده در مبارزه با انگلیسی‌ها، زمینه جذب گردشگران بسیاری را فراهم کرده است.

موزه مردم‌شناسی بوشهر در بافت  تاریخی یکی از جاذبه‌های گردشگری است

موزه مردم‌شناسی بوشهر در سال 1384 در خیابان ساحلی در محل عمارت تاریخی طاهری تاسیس  و راه‌اندازی شد.

بنای عمارت طاهری یا موزه مردم شناسی استان بوشهر در جداره ساحلی محله بهبهانی بافت تاریخی فرهنگی بندر بوشهر قرار گرفته و چشم اندازی زیبا به خلیج فارس دارد و در نوع خود جلوه های هنر معماری سنتی بوشهر را به نمایش می‌گذارد.

موزه مردم‌شناسی بوشهر در سه طبقه است که در آن آداب و رسوم بوشهر ارائه شده و دارای اتاق‌های آب، مطبخ یا آشپزخانه، حنابندان در حیاط، ابزار آلات کشاورزی و ماکت شناور سنتی یا لنج قرار است.

در موزه مردم‌شناسی بوشهر چند نمونه از مشاغل مربوط به بازار قدیم بوشهر مانند آهنگری، خیاطی و حجره فروشی، صنایع دستی حصیری، اتاق اشیا زینتی و لوازم منزل در دوره قاجاریه، اتاق نشیمن بوشهری و اتاق موسیقی سنتی و آئینی بوشهر ارائه شده است.

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس بوشهر

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس در عمارت کلاه فرنگی بوشهر یکی از موزه‌های مهم استان بوشهر است که نشان از جایگاه دریانوردی مردم استان بوشهر بر پهنه آبهای نیلگون خلیج فارس است.

این موزه در منطقهٔ سبزآباد بندر بوشهر قرار دارد و در محوطه آن  قطعات و ادوات سطحی و زیرسطحی جنگی دریایی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی از جمله قاجار و کشتی پرسپولیس نگهداری می‌شود.

کشتی 110 ساله پرسپولیس که هدیه آلمان‌ها به ناصرالدین شاه است و به عنوان نخستین ناو جنگی ایران شناخته می‌شود، به موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس منتقل شده است.

در محوطه بیرونی  موزه دریا و دریانوردی بوشهر انواع قایق‌های جنگی و نظامی، زیردریایی‌ها، شناوهای مجهز به تجهیزات نظامی که در دوران دفاع مقدس مورد استفاده قرار گرفته به نمایش گذاشته شده است.

موزه تجارت دریایی خلیج فارس بوشهر

 معاون اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر، ظرفیت و جایگاه تاریخی این استان در عرصه تجارت دریایی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: تجار استان بوشهر از دیرباز با کشورها و ملل مختلف در حوزه خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند مراوده و ارتباط بازرگانی و فرهنگی داشته‌اند که نشان از جایگاه تاریخی، تجارت دریایی استان است.

نصرالله ابراهیمی راه‌اندازی موزه تجارت دریایی خلیج فارس را از اقدامات مهم دانست و تصریح کرد: این موزه و دبیرخانه در عمارت تاریخی ایرانی در بافت بوشهر راه اندازی شده که این عمارت بیش از 100 سال قدمت دارد.

وی با بیان اینکه در موزه تجارت دریایی آثار مکتوب و آثار تاریخی در 35 ویترین ارائه شده است گفت: اسناد دریایی خلیج فارس و بخشی از دست یافته‌های باستان شناسی زیر آب شامل خمره‌های سفالی مربوط به حمل مایعات اسناد حاکمیت خلیج فارس، اسناد صادرات و واردات شرکت‌های تجاری که در بندر بوشهر فعالیت می‌کردند در این موزه ارائه شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر، بیان کرد: در بخشی دیگر از این موزه تصاویری مربوط به لنج سازی بومی استان بوشهر ارائه شده است.

موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس بوشهر

ابراهیمی با بیان اینکه موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس در عمارت دهدشتی بوشهر راه‌اندازی و در آن  انواع تجهیزات پزشکی ارائه شده است اظهار داشت: در این موزه انواع ست‌های جراحی، دندانپزشکی، دامپزشکی، گیاهان دارویی خلیج فارس، جانواران گوناگون، مدارک و البسه فارغ التحصیلان پزشکی استان، کتب درسی پزشکی قدیم و تنوع بالایی از فعالیت‌های پزشکی قدیم در استان بوشهر به نمایش گذاشته شده است.

 معاون اداره  کل میراث فرهنگی استان بوشهر، با اشاره به اینکه در موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس بوشهر  انواع دستاوردها و پیشرفت‌های مکتب پزشکی ایرانی، اسلامی در منطقه خلیج فارس ارائه شده گفت: نمایش دینامیک سیر تحول و تکامل پزشکی درمنطقه خلیج فارس در دوره‌های گوناگون تاریخی، گردآوری، نگه‌داشت و نمایش یادمان‌های تاریخ پزشکی ایران در خلیج فارس، معرفی و شناساندن پزشکان و ارائه دهندگان خدمات سلامت درطول تاریخ درمنطقة خلیج فارس از دیگر اهداف ایجاد موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس در بوشهر است.

موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی استان بوشهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر هم با بیان اینکه  بازدید از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی استان بوشهر رایگان است افزود: 28 اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها است، که امسال شعار این روز "موزه‌ها به مثابه کانون‌های فرهنگی: آینده  سنت‌ها" تعیین شده و در سراسر دنیا برنامه‌های فرهنگی و آموزشی مختلفی در موزه ها انجام می‌شود.

فرهاد قلی‌نژاد بیان کرد: موزه تاریخ طبیعی استان بوشهر با هدف آشنایی بازدیدکنندگان با تنوع زیستی استان و کشور و شناسایی گونه‌های شاخص استان و کشور به مردم، مخصوصا برای آشنایی دانش آموزان، دانشجویان و علاقه مندان به محیط زیست کشور تاسیس شده است.

وی، مساحت این موزه را یک‌هزار و 200 مترمربع در دو طبقه دانست و تصریح کرد: فضای نمایشگاهی موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی استان بوشهر 800 مترمربع می‌باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در این موزه گونه‌های شاخص همچون کل و بز، قوچ و میش، گونه‌هایی از پرندگان آبزی، کنار آبزی و خشکی زی، پستانداران گوشتخوار، آبزیان خلیج فارس و نیز نمونه‌هایی از سنگ‌ها، کانی‌ها، گیاهان و قاب حشرات  وجود دارد.

موزه‌های استان بوشهر در فهرست آثار جهانی ثبت می‌شود

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر نیز ضمن تبریک روز جهانی موزه‌ها و فرا رسیدن هفته میراث‌فرهنگی، جایگاه این استان در عرصه میراث فرهنگی و آثار باستانی را مهم دانست و اظهار داشت: استان بوشهر یکی از استان‌های مستعد گردشگری است که با میراث غنی تاریخی و فرهنگی در آینده نزدیک مقصد نخست سفرهای گردشگران می‌شود.

ارغوان مهدی‌زاده، استان بوشهر را دارای تاریخ کهن پرافتخار دانست و تصریح کرد: این استان در عرصه‌های مختلف مبارزاتی، تجارت دریایی و دریانوردی دارای پیشینه تاریخی پرافتخاری است که گردشگران با این ظرفیت استان بوشهر آشنا شده‌اند.

وی از وجود موزه‌های متعدد در شهرهای مختلف استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: موزه شهید رئیسعلی دلواری در تنگستان و موزه‌های مردم‌شناسی، دریا و دریانوردی، تجارت دریایی و موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس از جمله موزه‌های استان است که به مناسبت روز جهانی موزه‌ها امروز شنبه 28 اردیبهشت ماه بازدید از آنها رایگان است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با بیان اینکه موزه‌های استان بوشهر با توجه به جایگاه آنها ثبت جهانی می‌شود به برنامه‌های  هفته موزه در استان بوشهر پرداخت و افزود: در موزه مردم شناسی برنامه آشنایی کودکان با میراث‌فرهنگی برگزار می‌شود زیرا معتقدیم که آموزش باید از پایه صورت بگیرد.

مهدی‌زاده، از رونمایی فیلم کوتاه چشم زخم در هفته میراث‌فرهنگی خبر داد و خاطرنشان کرد: در ثبت آثار باستانی در سال گذشته عملکرد بسیار خوبی داشتیم و آثار ملموس و ناملموس استان بوشهر در فهرست آثار ملی ثبت شد که یکی از این آثار که چند سالی است به ثبت رسیده «توه گرمک» است که فیلمی با این عنوان ساخته شده و از آن برای پخش رونمایی می‌شود.

 
[کد خبر:AJ28349]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب