آینه جم: هجوم ملخ‌ها به یکی از مشکلات جدی استان بوشهر تبدیل شده است. مشکلی که از همان ابتدا مبارزه با آن آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

به گزارش «آینه جم»؛ بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری شادی را برای کشاورزان به همراه آورد؛ به ویژه کشاورزان استان‌هایی مانند بوشهر که چندین سال با کم آبی دست و پنجه نرم کرده بودند.

به نوشته باشگاه خبرنگاران، اما این شادی با آمدن مهمان‌هایی که بدون مجوز وارد خانه همسایه شده بودند، کمرنگ شد.

این مهمان‌ها، همان ملخ‌هایی هستند که حالا نه تنها استان‌های جنوبی بلکه استان‌های دیگر هم جولانگاهشان شده است.

بهمن پارسال بود که ملخ‌های صحرایی از فرسنگ‌ها آن طرف‌تر به سمت استان‌های جنوبی کشورمان از جمله بوشهر آمدند؛ ملخ‌هایی که آن‌ها را مضرترین انواع ملخ می‌دانند و از صحرای آفریقا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، عمان و قطر راهی کشورمان شده‌اند.

ملخ‌های صحرایی شاید مصداق خوبی برای ضرب المثل «فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه» باشند، زیرا این موجودات هفت سانتیمتری به رغم اندازه کوچکشان هر چه سر راهشان قابل خوردن باشند می‌بلعند و تا چند برابر وزنشان غذا می‌خورند.

به این ملخ‌های مهاجر، ملخ دریایی هم می‎گویند، زیرا با فداکاری گروهی از آن‌ها بقیه می‌توانند از دریا عبور کنند. یعنی هنگام عبور از دریا دسته‌ای از ملخ‌ها روی آب می‌نشینند تا زمینه استراحت بقیه اعضای گله فراهم شود و در سایه فداکاری آن‌ها بتوانند به آن طرف آب بروند.

ملخ‌های صحرایی از سبزینه گیاهان تغذیه می‌کنند و می‌توانند آسیب‌هایی جدی به مراتع و زمین‌های کشاورزی وارد کنند.

کارشناس حشره شناس و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عمده دلایل حمله ملخ‌های صحرایی را بارندگی‌های مناسب چند ماه گذشته دانست و گفت: آب و هوای مناسب این ملخ‌ها را به کشور کشانده است.

فرزاد کرم پور بیان کرد: این گونه ملخ‌ها می‌توانند حدود ۵۰ کیلومتر در روز پرواز کنند و دلیل نام گذاری آن‌ها به محل زندگی‌شان مربوط می‌شود، زیرا بیشتر در صحرا‌های شمال آفریقا و عربستان زندگی می‌کنند.

وی افزود: هر تخم این حشره می‌تواند در ۱۵ روز به پوره تبدیل شود. ملخ در این دوره به علت نداشتن بلوغ جسمی و نداشتن توانایی پرواز، مصرف غذایی بالایی دارد و آسیب‌های جدی ملخ به سبزینه گیاهان در این دوره اتفاق می‌افتد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر ادامه داد: بهترین زمان برای مبارزه با ملخ‌ها در تابستان و گرمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد است، زیرا در این زمان ملخ‌های صحرایی در حالتی به نام دیاپز قرار می‌گیرند که میزان مصرف غذا و فعالیت‌های به این دلیل به شکل محسوسی کاهش پیدا می‌کند.

https://img9.irna.ir/d/r2/2019/06/15/4/156395847.jpg

سمپاشی ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر

استان بوشهر جزء نخستین استان‌هایی بود که ناخواسته میزبان ملخ‌ها شد. مسئولان جهاد کشاورزی این استان از بهمن که نخستین گروه از ملخ‌ها به استان آمدند مبارزه با آن را شروع کردند و این کار همچنان ادامه دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، با اشاره به اینکه ملخ‌ها پس از حدود ۵۰ سال به کشور آمده‌اند، گفت: از بهمن که ملخ‌ها وارد استان شدند تاکنون با مشارکت ۳۶ گروه ردیاب و ۵۰ گروه سمپاش عملیات مبارزه در بیش از ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان صورت گرفته است.

خسرو عمرانی افزود: ۸۵ درصد عملیات سمپاشی زمینی و با وسایلی مانند تراکتور، سمپاش‌های فرغونی و کوله‌ای انجام می‌گیرد و بقیه به صورت هوایی است که به دلیل گستردگی محیط و سخت گذر بودن مکان‌های تجمع، مبارزه علیه این ملخ‌ها گاه به کندی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: با اقداماتی که تاکنون انجام گرفته تعداد گله‌های این ملخ‌ها رو به کاهش است.

https://img9.irna.ir/d/r2/2019/06/15/4/156395846.jpg

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما احتمال مهاجرت این ملخ‌ها از استان و کشور وجود دارد که پیش بینی می‌شود عملیات مبارزه تا پایان تیر ادامه داشته باشد.

عمرانی از کشاورزان خواست اگر وسایل سم پاشی در خانه دارند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی شهر خود سم لازم را دریافت و به کارشناسان این سازمان در مبارزه با ملخ‌های صحرایی کمک کنند.

او گفت: با ارزیابی‌های صورت گرفته تا کنون ملخ‌های صحرایی به ۷۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان بوشهر خسارت ۱۰ تا ۱۵ درصدی وارد کرده‌اند که ضرر‌های وارد شده کمتر از حد آستانه ضرر اقتصادی بوده است.

ملخ‌ها فقط به مزارع حمله نکرده‌اند بلکه عرصه‌های طبیعی هم از هجوم آن‌ها در امان نبوده است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عنوان کرد: ۷۳ هزار هکتار از اراضی طبیعی و ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های استان بوشهر آلوده به ملخ‌های صحرایی هستند.

https://img9.irna.ir/d/r2/2019/06/15/4/156395859.jpg

غلامرضا منتظری از اختصاص ۱۰ میلیارد ریال برای خرید ماشین آلات سم پاش خبر داد و گفت: در ملخ‌های صحرایی گونه‌های گیاهی خودرو در مراتع و دشت‌ها را در معرض نابودی قرار داده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کهور پاکستانی، لگجی، قیچ و تاج خروسی اشاره کرد.

وی افزود: مبارزه با ملخ در بخش‌هایی از عرصه‌های طبیعی شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، دیلم و گناوه در حال اجراست و تجهیزات و نیروی انسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در کنار کارشناسان جهاد کشاورزی استان بوشهر در این زمینه فعالیت دارند.

سم‌ها مورد تائید محیط زیست است

یکی از موضوعات مهم در مورد مبارزه با ملخ‌ها، کیفیت و پیامد‌های سموم به کار رفته است.

در این زمینه معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در نخستین نشست فصلی کارگروه استانی مخاطرات زیست محیطی استان گفته بود: سموم استفاده شده برای مبارزه با ملخ‌ها سم دلتامترین (دسیس) و سم مالاتیونر است که در خاک ماندگاری دارد، اما برای انسان و جانوران خطر کمتری دارد و تنها اثر پوستی دارد و از لحاظ گوارشی اثری ندارد.

به گفته مریم صالحی، احتمال از بین رفتن خزندگان وحشرات بر اثر تماس با این سموم وجود دارد، اما سایر جانوران آسیبی نمی‌بینند.

https://img9.irna.ir/d/r2/2019/06/15/4/156395854.jpg

در همین حال مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، در مورد کیفیت سم‌هایی که در مبارزه با ملخ‌های صحرایی استفاده می‌شود، بیان کرد: این سم‌ها مجوز‌های لازم را از وزارت بهداشت و سازمان حفاظت از محیط زیست کسب کرده اند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

فرهاد قلی نژاد گفت: در حال پایش مراتع استان بوشهر هستیم و تاکنون مسمومیت جاندار دیگری بر اثر تماس با سم به کار رفته برای مبارزه با ملخ گزارش نشده است.

مسئولان جهاد کشاورزی استان بوشهر می‌گویند مبارزه با ملخ تا تیر ادامه می‌یابد، اما حضور این حشره در استان و کشور به عنوان یک بحران جدی همچنان مطرح خواهد بود و پیش بینی می‌شود ملخ‌ها سه تا پنج سال آینده مهمان استان و کشورمان باشند.

علیرضا بحرانی اقبالی

[کد خبر:AJ28638]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب