آینه جم: آهوان سال‌هاست که جزء ساکنان جزیره مرجانی خارگ به شمار می‌روند و مردم این جزیره با آن‌ها خو گرفته‌اند.

به گزارش « آینه جم»؛ زندگی مسالمت آمیز اهالی خارگ با آهوان و حفاظت از این گونه جانوری باعث شده که تعدادشان افزایش یابد، به طوری که بارها مسئولان محیط زیست گفته‌اند، جزیره دیگر ظرفیتی برای سکونت این گونه جانوری ندارد.

مسئولان حفاظت محیط زیست استان بوشهر تجربه تلخ سال‌های ۸۴ تا ۸۶ را یادشان هست و نمی‌خواهند تکرار شود.

سال ۸۴ بیش از هزار راس آهو در جزیره خارگ زندگی می‌کردند، جمعیتی که بیش از ظرفیت جزیره بود. ناگاه بیماری به جان آهوان افتاد  و در دو سال تعداد آن‌ها به ۴۰ تا ۵۰ راس رسید.

پس از این حادثه، کمک به حفظ آهو در خارگ شروع شد و نبود دشمن طبیعی، تامین علوفه و جلوگیری از شکار، باعث شد تعداد این گونه افزایش یابد و از ظرفیت جزیره فراتر رود.

چند سال پیش طرح انتقال آهوان خارگ به قم و خوزستان اجرا شد و این کار حتی توانست آهو را در منطقه‌ای از خوزستان احیاء کند، اما به علت موضوعاتی که در جامعه مطرح شد مبنی بر این‌که محیط زیست دارد آهوان را می‌فروشد، این کار متوقف شد.

حالا مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفته است، بر اساس عملیات آماربرداری تابستانه از آهوان جزیره خارگ که ۱۴ و ۱۵ مرداد صورت گرفته، اکنون بیش از ۹۰۰ راس آهو در این جزیره هستند.

فرهاد قلی نژاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: این آماربرداری به منظور برآورد آخرین تغییرات جمعیتی آهوان جزیره پس از زادآوری بهاره با همکاری متقابل کارشناسان اداره کل و محیط بانان پناهگاه حیات وحش خارک انجام گرفت.

به گفته او، با توجه به ظرفیت محدود جزیره برای زیست این پستانداران، افزایش جمعیت آن‌ها با مخاطرات جدی روبه‌رو می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، بیان کرد: حضور آهو در خارگ به چند دهه قبل برمی‌گردد با توجه به شرایط مساعد زیستی و حفاظت این اداره کل و مردم جزیره، جمعیت آن‌ها رو به فزونی گذاشت.

قلی نژاد گفت: توسعه فراگیر صنعتی و سوابق بیماری آهوان، باعث شد که تصمیمات مدیریتی برای پایداری جمعیت آن‌ها گرفته شود و در سال‌های گذشته، چند بار به صورت مقطعی عملیات تعدیل و کاهش متوازن جمعیت آن‌ها اجرا شد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه آهو شاخص‌ترین زیستمند خارگ است و اهمیت زیادی برای مردم این جزیره دارد، امیدواریم با همراهی مردم و مسوولان این جزیره، کارهایی برای تعدیل تعداد این گونه صورت گیرد تا از بروز بیماری و خسارت ناشی از تراکم جمعیت و شرایط محیطی منطقه پیشگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر همچنین ابراز امیدواری کرد: با توجه به استقرار صنعت نفت در منطقه، لازم است این حضور با لحاظ همه شرایط و ضوابط زیست محیطی و در نظر داشتن توسعه پایدار همراه باشد و مسئولان این صنایع با محیط زیست و جوامع محلی، همیاری کنند تا شرایط محیط طبیعی پایداری در جزیره فراهم شود.

[کد خبر:AJ29141]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب