آینه جم- حدود دو سال قبل بود( تیرماه سال ۹۷ ) لنج باری کنگان با شش ملوان با در دست داشتن گذرنامه به مقصد کویت راهی این کشور شدند و در چند مایلی کشور کویت این شناور توسط گشت دریایی سعودی ها توقیف شد و تا به امروز در زندان آنجا به سر می برند..

 حدود دو سال قبل بود( تیرماه سال ۹۷ ) که لنج باری به ناخدایی آقای محمد. ع و پنج ملوان به نام های عباس. ع ، عبدالامام. الف، هاشم. ر، صادق. ع و مهدی. ر ( با در دست داشتن گذرنامه به مقصد کویت) راهی مقصد کویت شدند. در چند مایلی کشور کویت این شناور توسط گشت دریایی سعودی ها توقیف می شود. در همین رابطه، دولت عربستان برای هر شش نیروی این شناور حکمی برابر با یک سال زندانی صادر می کند. این حکم بر اساس ورود عامدانه شناور ایرانی به آب های سرزمینی عربستان صادر شده است. در این حکم اشاره شده که حضور این شناور در آب های سرزمینی عربستان با هدف نظامی( و امنیتی) نبوده است و این افراد پس از تحمل ۱۲ ماه زندانی، آزاد می شوند. این حکم در تیرماه سال ۹۸ به پایان رسیده است. اکنون حدود یک سال از پایان حکم زندانی این افراد می گذرد ولی همچنان خبری از آزادی آن ها نیست.

در این مدت افراد و نهادهایی، پیگیر آزادی این افراد بودند ولی همچنان این تلاش ها بی نتیجه بوده است.

 . از استاندار بوشهر، نماینده مردم جنوب استان بوشهر، دیگر افراد منطقه که در وزارتخانه های کشور نفوذ و منصب دارند تقاضا می شود، مجددا برای آزادی این افراد اقدام نمایند. خانواده و فرزندان این افراد به شدت نگران وضعیت آن ها هستند؛ مضاف بر این،  نیاز است که وضعیت معیشتی خانواده این افراد نیز توسط نهادهای حمایتی غیر دولتی، خیرین و معتمدین مورد حمایت قرار گیرند.

انتظار می رود، افرادی که در استان بوشهر،  در بدنه قوای سه گانه دارای نفوذ هستند، هم اکنون و در شرایط کنونی( مانند موارد مشابه در گذشته) از نفوذ خود برای این کار سخت و پر ماجرا استفاده نمایند تا ان شاءالله این مسئله حل شود.

خیرالله احمدی، مدیرعامل شورای سابق( وقت) لنجداران کنگان در این خصوص به  ثلاث گفت: اتفاقی که برای افراد نامبرده رخ داد، از چند جهت قابل بررسی است.

وی افزود: این افراد بار متعلق به یک شرکت کویتی را به مقصد کویت جهت تحویل به آنها حمل می کردند. این شناور در بخشی از آب های بین المللی میان کویت و سعودیه توسط گارد ساحلی عربستان توقیف شده اند در حالی که این افراد فقط از آب های بین المللی در حال عبور بودند. از طرفی دیگر، مدت محکومیت این افراد یک سال قبل تمام شده است ولی هنوز بنا به دلایلی نا معلوم در زندان سعودی ها به سر می برند.

مدیرعامل سابق شورای لنجداران کنگان ادامه داد: طبق اعلام دولت عربستان، این شناور به دلیل نظامی توقیف نشده و فقط بحث نقض آب های بین المللی است. روی صحبت ما با دولت مردان کشور خودمان است و خواهشمندیم اکنون که مدت زمان حبس این افراد به اتمام رسیده، جهت انتقال آنها به ایران اقدامی موثر انجام دهند.

احمدی در ادامه گفتگو با ثلاث گفت: خانواده این افراد در شرایطی نامطلوب و سخت زندگی می کنند؛ از یک طرف نگرانی و طرفی دیگر موضوع امرار معاش این خانواده ها مطرح است که شرایط زندگی را بر آن ها بسیار سخت و طاقت فرسا کرده است.

وی درخواست کرد: از تمامی افراد ذی نفوذ در استان درخواست می شود که مراتب این نگرانی را به گوش وزارت امور خارجه و دیگر مسئول مرتبط با این مسئله در سطح کشور منتقل نمایند تا ان شاءالله این مسئله و نگرانی حل شود.

[کد خبر:AJ32952]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب