آینه جم: معاون دشتستانی وزیر بهداشت در گفتگوی اینستاگرامی با «خلیج فارس» تصریح کرد که کشور هنوز موج اول بیماری را رد نکرده و وضعیت بوشهر نیز به شکلی است که انتظار می رود تا پایان تیرماه این روند صعودی بیماری ادامه داشته باشد.

دکتر علیرضا رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگوی اینستاگرامی با این رسانه  به مهمترین پرسش ها درباره بیماری کرونا پاسخ داد که گزیده آن را در ادامه می خوانید:

هنوز از موج اول بیماری عبور نکرده ایم

دکتر رییسی درباره این پرسش که با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، آیا می توان گفت وارد موج دوم و نزدیک شدن به ایمنی جامعه شده ایم؟ اظهار داشت: با توجه به ناشناخته بودن این ویروس و اینکه برخلاف نمونه های قبلی اش مثل سارس یا ابولا واکسن یا داروی مشخصی ندارد، پیش بینی می شد چون شیوع اولیه اش در زمستان و فصل آنفولانزا بوده، در تابستان و گرما درگیری نخواهیم داشت، اما وضعیت جهان و کشور نشان داد که این فرض اشتباه بوده است. با این توضیح باید بگویم هنوز کشور ایران موج اول را بطور کامل نگذرانده است.

پیک بیماری را باید طولانی کرد

معاون وزیر بهداشت در توضیح موج اول و دوم بیماری کرونا گفت: اگر به ازای هزار نفر جمعیت، 4 بیمار بستری کرونا داشته باشیم، به منزله قرارگیری در پیک است. مثلا در خوزستان که جمعیت آن معادل کشور هلند است، پیش بینی این است که با این روند ابتلا، سه هفته آینده درگیر موج هستیم و سپس موج اول را رد خواهیم کرد. حالا اگر 4 یا 6 ماه دیگر مجددا با همین شرایط و تعداد بیماری در خوزستان رخ داد، می گوییم وارد موج دوم شده ایم.

وی با اشاره به درگیری استان هایی مثل گیلان، قم و تهران در ماههای نخست شیوع بیماری کرونا گفت: اکنون که آمار شناسایی بیماران در قم 3، 4 نفر است و چند هفته فونی نداشته ایم، می توان گفت این استان ها موج اول را رد کرده اند و اگر با شدت اسفند دوباره درگیر شوند، وارد موج دوم شده اند.

وی در توضیح قرارگیری پیک بیماری اظهار داشت: مثلا در جمعیت یک میلیونی استان بوشهر، اگر 10 هزار بیمار زمینه ای داشته باشیم، هر روز باید هزار نفر آنها بستری شوند که آنگاه می توان گفت در اوج پیک هستیم، ولی با برخی مداخله ها مثل محدودیت ها، فاصله گذاری و ماسک، تلاش می شود آمار روزانه بستری بجای هزار نفر به 10 نفر برسد. با این کار هرچند دوره پیک بیماری زمانبر و طولانی می شود، اما از ارتفاع و شدید شدن آن پیشگیری کرده ایم. اکنون سیاست کشور نیز همین می باشد و انتظار می رود مردم هم به سهم خود در این مسیر مثل همیشه همراهی کنند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: واقعیت این است که دنیا می خواهد در برابر ویروس ناشناخته کرونا زمان بخرد، از این رو سرعت همه گیری را با برخی مداخله ها کند می کند. این کار با دو هدف می باشد، هم بار اضافه ای به کادر درمان وارد نشود و اینطور نباشد که بیمار بجای تخت ویژه در چادر و راهرو خدمات بگیرد (مشابه اتفاقی که چندی پیش در اسپانیا و ایتالیا رخ داد)، هم اینکه با طولانی شدن دوره پیک بیماری، واکسن یا درمان موثری برای آن پیدا شود.

میزان ابتلای کرونا در بوشهر 4 درصد بوده

دکتر رییسی درباره وضعیت بوشهر نیز اظهار داشت: برآوردها نشان می دهد در بوشهر میزان ابتلای کرونا تا امروز 4 درصد جمعیت بوده و این استان نیز تا هفته آخر تیرماه همین روند صعودی را دارد، سپس از هفته اول مرداد روند بیماری کاهشی می شود و آن زمان از موج و مرحله اول گذر کرده ایم.

پیک بیماری در تابستان بهتر از زمستان است

وی با بیان اینکه ویروس در همه کشورها در حال چرخش است و در استان ها نیز می چرخد و هرازگاهی برخی استان ها را درگیر می کند، تصریح کرد: درگیر شدن استان ها در تابستان با پیک کرونا مناسب تر از زمستان است، چون آن وقت همزمانی آنفولانزا را هم داریم و سطح درگیری بالاتر می رود. چرا که مطالعات نشان می دهد فرد مثبت کرونا، تا 40 هفته مبتلا نمی شود و از این رو فردی که در زمستان با علایم سردرد، تب و ازدست رفتن چشایی و بویایی به پزشک مراجعه می کند، اگر قبلا مثبت کرونا بوده، در پاییز به احتمال 99 درصد آنفولانزا است.

80 درصد بیماران کرونا بدون علامت هستند

دکتر رییسی با تاکید بر اینکه وقتی 66 تا 70 درصد جامعه کرونا را گرفتند به وضعیت ایمنی رسیده ایم و امروز با این عدد فاصله زیادی داریم، تصریح کرد: 80 درصد افراد هیچ علامتی ندارند و فردی که علامتی ندارد، نیاز به دادن تست نیست. اما تنها نگرانی درباره ناقل بودن آنهاست که بیماری شان را به افراد دارای بیماری زمینه ای و افراد مسن بدهند که ایمنی بدن شان ضعیف است و کارشان به بیمارستان و تخت های ویژه می کشد. برای همین برای بسیاری از افراد که تست شان مثبت بوده و حال عمومی خوبی دارند، قرنطینه خانگی تجویز می شود تا باعث انتقال بیماری به دیگران نشوند.

به گفته وی، برهمین اساس تاکید می شود مردم سعی کنند در موارد غیرضروری از منزل خارج نشده و وارد تجمعات نشوند، اگر هم وارد محل های آزاد شدند، فاصله دو متری را رعایت کرده و ماسک بزنند تا ترشحات دهان و بینی به فرد دیگر نرسد و ناقل بیماری نشوند.

بوشهری ها از نظر اجرای نکات بهداشتی وضعیت بهتری نسبت به سایر مناطق دارند

دکتر رییسی درباره این سوال که با توجه به افزایش بیماران بستری کرونا در بیمارستان ها، نگرانی های زیادی برای پر شدن تخت های ویژه و بحرانی تر شدن وضعیت استان وجود دارد، اظهار داشت: این آمادگی برای تبدیل بخش دیگری از تخت های بیمارستانی بوشهر به ویژه فراهم است، ضمن اینکه طی این مدت در وزارتخانه اقداماتی برای افزایش تخت های جدید و دستگاه تنفس مصنوعی برای استان صورت گرفته و تسریع در تکمیل اورژانس هسته ای بوشهر تا مهرماه و اختصاص آن به بیماران کرونا و آنفولانزا در همین راستا می باشد، از این رو با رصد مکرر وضعیت استان ها از جمله بوشهر، انشالله اجازه نمی دهیم به وضعیت بحران تخت بیمارستانی برسیم. ضمن اینکه فرهنگ بالای مردم استان بوشهر هم این امیدواری را بیشتر کرده که نسبت به سایر مناطق بیشتر رعایت نکات بهداشتی می کنند و وضعیت امروز استان های همجوار با بوشهر نشان دهنده این فرهنگ بالای مردم است تا افراد کمتری کارشان به تخت های بیمارستانی بکشد.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه زدن ماسک، فاصله دو متری و شستن دست بهترین راهکار ایمنی در برابر کرونا است، تصریح کرد: به توصیه هایی که می گویند برای مقابله با کرونا این را بخورید و آن رات نخورید توجهی نشود و نه لیمو و نه گلاب ایمنی ایجاد نمی کند، بلکه غذای سالم ویتامین لازم را برای بدن و حفظ ایمنی آن فراهم می کند.

کرونا با علائم جدید؟

وی درباره سوالی پیرامون اینکه گفته می شود ویروس کرونا با علائم جدیدی در حال ظهور در برخی کشورهاست، اظهار داشت:ویروس کرونا ناشناخته است و به همین نسبت رفتار ناشناخته ای دارد، ولی اینکه ویروس جدیدی ایجاد یا تهاجمی تر شده باشد صحت ندارد و مطالعه ای آن را تایید نکرده، بلکه امروز همان ویروس قبل است که تصور می شد مشابه سایر ویروس ها بعد 3 تا 4 ماه ضعیف می شوند، ولی نشان داده هنوز قدرت بالایی دارد.

تا مهرماه 1400 نباید منتظر واکسن ماند

معاون وزیر بهداشت درباره امیدواری هایی که بعضا درباره تولید واکسن کرونا در خبرها مطرح می شود، اظهار داشت: امروز کشور چین اعلام کرد وارد مرحله سوم تست واکسن مورد نظرش رفته و آمریکا هم تلاش هایی شروع کرده، در کشور ما هم فعالیت های جدی و زیادی از سوی محققان در حال انجام است، اما به طور کلی برآوردها نشان می دهد حداقل تا مهرماه سال آینده (1400) نباید منتظر واکسن بود.

باید زندگی را با این ویروس تنظیم کرد

دکتر علیرضا رییسی با بیان اینکه باید با این ویروس زندگی کرد و کسب و کارها را داشت، افزود: باید سبک زندگی را طوری تنظیم کنیم که با وجود ویروس زندگی و کسب و کار داشته باشیم، چون محدودیت ها و بستن ها مدت دار است و در همه دنیا هم خستگی می آورد. الان در بسیاری از کشورها با وجود قرار داشتن در پیک بیماری، بازگشایی ها با رعایت پروتکل ها اجرایی شده، آن هم در شرایطی که اقتصاد قوی تر از ما دارند. در کل محدودیت و بستن ها برای مدت مشخصی جواب می دهد، اما مثلا بعد 3 ماه دوباره که بازگشایی صورت گرفت، اگر همان رفتارهای قبل داشته باشیم، دوباره شیوع بیماری است و آیا می توان مجددا سه ماه دیگر همه چیز را بست؟ پس راهکار علمی دنیا زندگی با ویروس در عین رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری است.

ماسک ندارید، دهان و بینی را با دستمال کاغذی بپوشانید

وی با اشاره به اینکه ماسک مهمترین ابزار برای عدم انتقال ویروس به دیگران است، اظهار داشت: ما هم می دانیم تهیه ماسک برای بسیاری از خانواده ها گران است و مثلا برای خانواده 5 نفره روزانه اختصاص 20 هزارتومان برای تهیه ماسک که در هر ماه عدد بزرگی در سبد هزینه می شود دشوار است، از این رو باید ماسک ارزان در دسترس مردم باشد.

وی با بیان اینکه توصیه شخصی من این است که مردم به سراغ تولید ماسک های ارزان خانگی بروند، تصریح کرد: نیازی به ماسک فیلتردار و سه لایه نیست، اگر به ماسک های ساده دسترسی ندارید، گذاشتن یک دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی کفایت می کند.

دستکش لازم نیست؛ چرا که باعث انتقال آلودگی می شود

دکتر رییسی با بیان اینکه ماسک باید اجباری شود، اما دستکش ضروری نیست، اظهار داشت: حتی احتمالا به زودی ابلاغیه ای به استان ها خواهیم داشت که کارکنان مکان هایی مثل رستوران ها از دستکش استفاده نکنند، چون تجربه نشان داده شاید این کار برای آنها محافظت ایجاد کرده، اما از نظر روانی باعث شده دست شان به آلودگی ها برخورد کرده و همین دستکش باعث انتقال آلودگی به سطوح و افراد دیگر شده است.

واگذاری برخی اختیارات به استان ها

معاون وزیر بهداشت درباره اینکه بسیاری معتقدند باید اختیارات استانی را درباره اعمال محدودیت ها در مواقع لازم بیشتر کرد، اظهار داشت: طی تفاهمی که میان وزیران بهداشت و کشور در حال نهایی شدن است، قرار است به تناسب وضعیت سفید، زرد و قرمز شهرستان ها و استان ها، اختیاراتی به استان ها تفویض شود.

بیماران بهبود یافته مجددا مبتلا می شوند؟

وی درباره این سوال که برخی خبرها از مبتلا شدن مجدد بیماران کرونایی پس از بهبودی حکایت دارد، تصریح کرد: آنچه تاکنون مطالعه شده، فرد مبتلا تا 60 روز بعد از تست اولیه، همچنان تست وی مثبت می باشد که به معنای ابتلای دوباره وی نیست، بلکه نشان می دهد تکه های ویروس در مخاط و ریه مانده و به تدریج آزاد می شود ولی ویروس با آن قدرت اولیه را ندارد.

به گفته وی، طبق مطالعات انجام شده، افرادی که به کرونا مبتلا بوده اند، تا 40 هفته ایمن بوده و مبتلا نمی باشند.

پس از قرنطینه خانگی، نیاز به هیچگونه تستی نیست

رییسی درباره اینکه افراد مثبت پس از طی قرنطینه خانگی نیازمند تست مجدد هستند یا خیر؟ اظهار داشت: فردی که تست وی مثبت شد، از زمان پایان علائم شبه آنفولانزا (سردرد، تب، لرز، ازبین رفتن حس چشایی و بویایی) باید دو هفته در قرنطینه خانگی و ایزوله باشد تا به دیگران منتقل نکند. پس از این زمان، نیازی به هیچگونه تستی نیست و وی ناقل نمی باشد، اما همچنان وی و سایرین باید ماسک استفاده کنند.

کولر گازی منبع سرایت کرونا؟

این مقام مسئول درباره پرسشی پیرامون کولرهای گازی در مناطق گرمسیری و نقش آن در شیوع بیماری اظهار داشت: رفتارشناسی ویروس کرونا نشان می دهد که از طریق قطرات و ترشحات منتقل می شود، ضمن اینکه ویروس سنگین است و اینطور نیست که در هوا جابجا شود و مثلا از باد کولر وارد بدن شود، اما نکته درباره کولر گازی اینجاست که زمینه تجمع می شود و همین موضوع، انتقال ویروس را سرعت می بخشد. در بوشهر و سایر مناطق گرمسیر، در خیلی از خانه ها، کولر در هال یا یک اتاق است و این موضوع باعث تجمع برای فرار از گرما می شود و باعث افزایش احتمال انتقال ویروس از فرد بیمار به سالم می گردد، همانطور که در فصل سرد، در مناطق سردسیر، بخاری در اتاق و محدوده خاصی است و زمینه تجمع را فراهم و باعث سرایت می شود.

به گفته وی، باید در زمان روشن بودن کولر، مقداری از پنجره باز شود تا هوای بیرون وارد و مانع یکنواختی هوا شوید.

توضیح معاون وزیر بهداشت درباره زمزمه استعفای وزیر

این مقام مسئول درباره سوالی پیرامون استعفای وزیر بهداشت که طی ماههای اخیر چندبار مطرح شده و دلیل آن گلایه وزیر از برخی تصمیمات دولت است، اظهار داشت: برخی اوقات بحث های کارشناسی مطرح می شود، اما تا امروز استعفایی در کار نبوده است.به هرحال باید سلامت را در کنار اقتصاد و شرایط جامعه دید و تصمیمات ما نیز به همین تناسب می باشد. از این رو گاهی در نظرات کارشناسی برخی اختلاف نظرها مطرح و رسانه ای می شود که ایرادی ندارد، ولی تا امروز انسجام لازم بین وزارت بهداشت و دولت وجود داشته است.

[کد خبر:AJ32961]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب