آینه جم: بانک های بوشهر در جذب منابع مالی پس از تهران در رتبه دوم کشور می باشند، اما در پرداخت تسهیلات در رتبه های آخر قرار دارند.

به گزاش آینه جم؛ این آمار را مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان بوشهر بیان کرده و البته معتقد است رتبه آخری بانک های بوشهر در پرداخت تسهیلات الزاما منفی نیست و می گوید: در برخی از استان‌ها که سپرده گذاری پایینی در بانک‌ها دارند این نسبت افزایش می‌یابد.

رسول زارعی در نشست خبری افزود: در استانی مثل کهکیلویه و بویراحمد مصارف بانکی یا همان تسهیلات پرداختی 101 درصد منابع جذب شده آنهاست که به معنی گرفتن سهم استان های دیگر است، ولی در استانی مثل بوشهر 50 درصد منابع جذب شده به تسهیلات اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: در بوشهر به خاطر فعالیت شرکت های نفتی و حساب های متمرکزی که در برخی بانک ها دارند، منابع جذب شده بانک های استان بالا می رود و به رتبه دوم کشور می رسد، اما به میزان بالایی سرمایه گذاری و طرح توجیه دار وجود ندارد یا بانک ها شناسایی نمی کنند که میانگین تسهیلات بالاتر از 50 درصد شود.

این اظهارات زارعی در شرایطی می باشد که بارها استانداران سابق و فعلی نسبت به عدم ایفای نقش بانک های بوشهر در توسعه بوشهر متناسب با ظرفیتی که دارند انتقاد کرده و البته بسیاری از کارشناسان معتقدند در این بین، بانک های خصوصی در استان فقط شعباتی برای جذب منابع و انتقال آن به تهران می باشند و مصارف چندانی در استان ندارند.

زارعی  می گوید: برای مقایسه مناسب مصارف بانکی، باید بررسی کرد که سرانه تسهیلات دریافتی بوشهری ها نسبت به استان های دیگر در چه وضعیتی است که ما این آمار را نداریم.

وی اضافه کرد: با این حال بانک‌های استان بویژه بانک‌های خصوصی باید با شناسایی پروژه‌های موثر در توسعه استان و با سرعت بیشتر نقش خود را در بهبود فضای کسب و کار و توسعه استان ایفا کنند.

102 درصد تعهد درآمدزایی بوشهر محقق شد

آمار قابل تامل دیگر مدیرکل امور اقتصاد و دارایی بوشهر در پاسخ به پرسش «خلیج فارس» درباره تحقق درآمدهای استان بود که زارعی اظهار داشت: سال گذشته 102 درصد درآمدهای استانی محقق شد که 2 درصد بیشتر از تعهد استان بود.

به گفته وی، سال گذشته تعهد درآمدزایی استان 3 هزار و 366 میلیاردتومان بود که اغلب مربوط به مالیات ها می باشد.

وقتی از آقای درباره سهم استان از درآمدهایش پرسیدیم، وی به این موضوع اشاره کرد که برخلاف برنامه های توسعه سوم و چهارم که سهمی از درآمدهای مازاد برای استان ها پیش بینی می شد، اما در برنامه ششم توسعه این فرصت حذف گردیده و سهم مشخصی دیده نشده است.

نیمی از جمعیت بوشهر سهام عدالت دارند

مدیرکل اداره اقتصاد و دارایی استان بوشهر افزود: از مجموع بیش از 49 میلیون سهام عدالت توزیع شده در کشور، 610 هزار و 725 سهم عاید خانواده‌های استان بوشهر شده است.

وی افزود: در طرح واگذاری این سهام، 39 درصد از هم استانی‌ها روش مستقیم را انتخاب کردند که می‌توانند مدیریت سهام عدالت خود و پیامدهای ناشی از فروش یا نگهداری آن را به عهده بگیرند و 61 درصد نیز با انتخاب روش غیر مستقیم مدیریت سهام خود را به عهده شرکت سرمایه‌گذاری استان بوشهر سپرده‌اند.

زارعی اعلام کرد: ارزش سهام دارندگان سهام عدالت استان نزد این شرکت سرمایه‌گذاری 4 هزار و 800 میلیارد تومان است و در حال حاضر اقدامات قانونی برای افزایش سرمایه و ثبت آن در اداره ثبت شرکت های بوشهر انجام و برای ورود به بازار بورس در دست اجرا است.

این مقام مسئول یادآورشد: متقاضیان بوشهری برای عضویت در هیات مدیره این شرکت افزون بر انتخاب روش غیر مستقیم مدیریت سهام عدالت باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند، احراز هویت شده و کد بورسی دریافت کرده باشند.

وی گفت: البته انجام این اقدامات و اخذ کد بورسی از کارگزاری ها، بانک های استان و یا دفاتر خدمات ارتباطی برای همه اعضاء ضروری است و تسریع در آن سبب سرعت بخشی در روند اقدمات قانونی برای فعالیت شرکت فوق الذکر میشود.

خلیج فارس

[کد خبر:AJ33616]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب