آینه جم : اگر در گذشته نگاه بسیاری از دانش آموزان به آسمان بود تا به محض بارندگی یا گردوغبار مدارس تعطیل اعلام شود، حالا در روزهایی به‌ سر می‌ برند که مدرسه و حضور در کلاس درس برایشان خاطره شده و شاید حالا حالاها خاطره بماند.

به گزارش آینه جم  از همان اول اسفند سال گذشته مدارس طوری نیمه‌ کاره رها و کلاس‌ ها در خانه‌ برگزار شد که کسی نفهمید آیا پایه مورد نظر را گذرانده است یا نه.

سال تحصیلی پیش‌رو که 15 روز زودتر از تاریخ همیشگی شروع می شود، اما وضعیت مبهم‌ تری پیدا کرده است.

آموزش و پرورش اعلام کرده با شیوه‌ نامه جدید، سال تحصیلی از 15شهریور آغاز می‌ شود. اما خانواده‌ ها همچنان نگران فرزندان خود هستند؛ خصوصا اینکه با فرا رسیدن فصل پاییز، پیش بینی ها از افزایش بیماری کرونا و آنفولانزا حکایت دارد.

وزیر: نمی شود زندگی را تعطیل کرد

در همین حال، وزیر آموزش و پرورش در واکنش به نگرانی والدین گفته: دورنمای روشنی از آینده کرونا نداریم و وقتی نمی ‌دانیم کرونا چه زمانی تمام می ‌شود، نمی شود زندگی را تعطیل کرد، بنابراین باید به بچه ‌ها یاد بدهیم چگونه ازخودشان مراقبت کنند.محسن حاجی میرزایی افزود: می ‌دانیم که خانواده‌ ها فرزندان عزیز خود را به دست ما می‌ سپارند و باید مراقبت کنیم. بنابراین حداکثر مراقبت را از نظر رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت خواهیم داشت.

به گفته وی، مدارس براساس سه وضعیت قرمز، زرد و سفید برنامه ریزی می کنند، طوری که در وضعیت قرمز مدارس غیرحضوری، زرد بصورت غیرحضوری و حضوری و سفید هم حضوری است، هرچند درباره برخی پایه ها مثل کلاس اول حتی با وجود وضعیت قرمز، باید دانش آموزان برای برخی روزها در تعداد کمتر در مدرسه حضور یابند.

برهمین اساس، یکی از مهمترین ابهامات مربوط به برگزاری کلاس‌ های مجازی در مناطق با وضعیت قرمز کروناست که قرار شده کلاس‌ ها مجازی باشد اما در صورت تغییر وضعیت، حضوری خواهد شد؛ این یعنی دانش‌آموزان، والدین و کادر آموزشی مدارس مدام باید رنگ وضعیت شهر و استان را در خبرها بررسی کنند تا ببینند کلاس‌ هایشان مجازی است یا حضوری. در حالی که کاملا واضح است وضعیت قرمز یک شهرستان به سرعت زرد یا سفید نمی‌ شود و بر همین اساس می‌ شد حداقل برای یک‌ ماه ابتدایی سال تحصیلی، مجازی‌ بودن کلاس‌ها را قطعی کرد.

خلاصه اینکه سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان با ابهامات و نگرانی های زیاد آغاز خواهد شد. اگرچه انتظار می‌ رفت بعداز 6 ماه از شیوع کرونا در کشور و داشتن فرصت کافی برای برنامه‌ ریزی، تدابیر لازم برای آغاز بی حاشیه سال تحصیلی اتخاذ شود.

نگرانی والدین از بازگشایی مدارس

مسئولان می خواهند دانش آموزان با آرامش خاطر خود به کلاس برگردند. اما بسیاری از دانش آموزان، والدین یا معلمان موافق آموزش حضوری نیستند.

والدین معتقدند وقتی برای برگزاری چند ساعت آزمون کنکور که تمامی شرکت کنندگان انسان‌های عاقل و بالغ بوده و تحت شدید ترین تدابیر بهداشتی برگزار شده چطور و چگونه چند میلیون دانش آموز مقاطع تحصیلی می توانند با استفاده از دستکش و ماسک برای ساعت‌های طولانی در مدرسه حضور داشته باشند و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند؟

علاوه بر این، هزینه های تحصیل مجازی مثل تهیه موبایل و اینترنت، برای بسیاری از خانواده ها دشوار است و اگر برای تامین آن تدبیر نشود، شاهد تبعیض بزرگی میان دانش آموزان خواهیم بود.

اگرچه وعده‌های بسیاری برای تامین تبلت و اینترنت رایگان داده شده تا دانش‌آموزان به راحتی از سامانه «شاد» برای آموزش مجازی استفاده کنند اما تجربه نشان داده اینها وعده‌های سر خرمن است و راه به جایی نخواهد برد. نتیجه‌اش هم تبعیض آموزشی و بی‌ بهره‌ ماندن دانش‌ آموزان کم‌ بضاعت از آموزش است.

ابهام دیگری هم وجود دارد و آن این که، وقتی قرار است در مناطق زرد کلاس‌ های درس با تعداد دانش‌آموز کمتر تشکیل شود، چرا در فاصله 2 روز تا آغاز سال تحصیلی، هنوز خبری از گروه‌بندی دانش‌آموزان نیست و خانواده‌ها نمی‌ دانند فرزندشان چه روزهایی باید در مدرسه حاضر شوند.

 همه این نکات، سوالات و ابهاماتی است که سال تحصیلی جدید را در اما و اگر قرار داده است.

فقط دو شهرستان استان زرد هستند

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر با اشاره به اینکه ۶ شهرستان استان بوشهر در وضعیت قرمز کرونا هستند بیان کرد: شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، گناوه، دیلم، تنگستان و عسلویه در وضعیت قرمز ویروس کرونا هستند.

دکتر کشمیری افزود: دو شهرستان دیر و کنگان در وضعیت نارنجی و دو شهرستان دشتی و جم در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند.

مدارس مناطق و شهرستان‌های با وضعیت قرمز تعطیل است

استاندار بوشهر گفت: مدارس مناطق و شهرستان‌های با وضعیت قرمز تعطیل است.

عبدالکریم گراوند در نشست شورای آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به اوج گرفتن آمار ابتلا، بستری‌ها و فوتی‌ها از ۱۷ خردادماه، بیان کرد: آمار فوتی‌ها از ۱۷ خرداد اوج گرفت و تعداد فوتی‌ها تاکنون در استان بوشهر از ۴۸۰ مورد فراتر رفته است.

او با تاکید بر تبعیت از تصمیمات ستاد ملی کرونا در سال تحصیلی جدید گفت: در سال تحصیلی جدید در برنامه‌های آموزشی و بازگشایی مدارس باید بر اساس تصمیمات ستاد ملی کرونا عمل شود.

گراوند با بیان اینکه مدارس مناطق و شهرستان‌های با وضعیت قرمز تعطیل است، بیان کرد: هر چند وضعیت کرونایی شهرستان‌ها و مناطق شکننده است و ثابت نیست، ولی باید سخت‌گیری‌های لازم در بازگشایی مدارس در پیشگیری از کرونا مورد توجه قرار بگیرد.

استاندار بوشهر با تاکید بر حل مشکل زیرساخت‌های اینترنتی در نقاط مشکل‌دار روستایی، عشایری و محروم گفت: برای دسترسی لازم مردم به ویژه دانش‌آموزان از سیستم اینترنت، باید مشکلات مناطق روستایی و عشایری بررسی و در کوتاه‌ترین زمان برطرف شود.

گراوند همکاری صدا و سیما با آموزش و پرورش را مورد تقدیر قرار داد و افزود: هر منطقه‌ای نیاز است باید صدا و سیمای استان بوشهر برای آموزش دانش آموزان همکاری لازم را ارائه کند.

او با اشاره به برگزاری آموزش در سال تحصیلی جدید از طریق فضای مجازی ادامه داد: دانش‌آموزان بی‌بضاعتی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند ابزار لازم برای استفاده از شبکه آموزشی آموزش و پرورش باید از سوی این نهاد‌ها تامین شود.

استاندار بوشهر با تاکید بر تامین ابزار مورد نیاز دیگر دانش‌آموزان بی‌بضاعت در استفاده از فضای مجازی در سال تحصیلی گفت: در این راستا باید تامین نیاز این دانش‌آموزان در تهیه ابزار آموزشی برای استفاده از فضای مجازی مورد توجه قرار بگیرد.

[کد خبر:AJ33644]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب