اینه جم: هرچند کرونا فوتبال در دسته های پایین تر از لیگ برتر را کم رمق کرد و در استان ها این ورزش را به تعطیلی کشاند، اما دلال ها در این اوضاع هم بیکار نمی نشینند.

به گزارش آینه جم؛ مدتیست خبرهایی مبنی بر فعالیت برخی دلالان در استان به گوش می رسد که تمرکز خود را بر نونهالان و نوجوانان گذاشته و با وعده انتقال بازیکنان به تیم های بزرگ پایتخت، آنها را در سن نوجوانی از خانواده جدا و به تهران می برند.

در این بین، بسیاری از خانواده ها نیز به امید رشد فرزندان شان در تیم های پایتخت، ریش و قیچی را به دست این دلالان می سپارند، اما پس از مدتی مشخص می شود که وعده ها درباره حضور این نوجوانان در آکادمی های حرفه ای، در خوابگاههای نمور و پرجمعیت حاشیه پایتخت یا اسم باشگاههایی می شود که وجود خارجی ندارند. آنجاست که پدر و مادر حسرت هزینه های نافرجام برای فرزندش را می خورد و نگران تبعات گرفتار شدن در دام دلالان، ضمن اینکه نوجوانان هم که با هزار امید و آرزو راهی پایتخت شده بودند، سرشکسته می شوند.

رییس هیات فوتبال استان بوشهر با تایید فعالیت دلالانی که به اسم انتقال بازیکنان نوجوان به تیم های پایتخت در استان حضور می یابند و از خانواده ها کاسبی می کنند، ادامه داد: هر خانواده ای از هیات فوتبال استعلام کند، راهنمایی و هشدارهای لازم را درباره این افراد می دهیم، اما چون اغلب این کودکان زیر 18 سال هستند و قراردادی رسمی در هیات فوتبال ثبت نمی شود، امکان ممانعت از انتقال آنها به تهران نیست.

امیرحسین محتشم در نشست خبری ادامه داد:  خانواده‌ها نیز باید احتیاط لازم از فرزندان خود داشته باشند تا در دام دلالان نیفتند و بتوانند بدون کمترین کاستی و حاشیه استعدادهای آنها را به نحو مطلوبی شکوفا کنند.

وی با اشاره به برنامه هیات فوتبال بوشهر برای راه‌اندازی آکادمی فوتبال افزود: در برخی موارد شاهد رفتن برخی از فوتبال‌های رده‌سنی پایه به پایتخت هستیم که با توجه به ظرفیت‌های موجود نیازی به این اعزام وجود ندارد و افراد اگر فوتبال خوبی ارائه کنند، از تیم های بوشهر هم می توانند خود را نشان دهند. در همین راستا پیگیر ایجاد آکادمی هیات فوتبال بوشهر هستیم تا فاصله ای که بین استعدادهای فوتبالی مدارس و تیم های حرفه ای استان است پر شده و وقتی شاهین، پارس جنوبی، ایرانجوان و هر تیم استان بازیکن بومی خواست، دستش از میان پایه ها که در آکادمی تربیت شده اند، پر باشد.

سقوط تیم های استان از لیگ برتر مشکل مدیریتی بود نه مالی

رئیس هیات فوتبال استان بوشهر مشکل تیم‌های فوتبال را مدیریتی دانست و گفت: مسئولان تیم‌های فوتبال استان در لیگ برتر، خوب مدیریت نکردند اما گفتند که مسئولان کمک نکردند استاندار بوشهردر ماجرای پارس جنوبی ورود کرد و یک و نیم میلیارد به این تیم کمک شد یا در بحث شاهین شهرداری که در آخر کار کمک مالی شد. پس مشکل مالی وجود نداشت.

محتشم ادامه داد: بعد از سقوط تیم‌های لیگ برتری استان، برخی در فضای مجازی نوشتند که هیات فوتبال استان و اداره کل ورزش و جوانان چه کاره بودند، اگر ما در تعیین مدیرعامل یا سرمربی و مربی دخالت می کردیم شما ما را مورد سوال قرار می دادید، نقش ما فقط مشورتی می تواند باشد این اتفاق هم افتاد جلساتی با مدیران تیم‌ها داشتیم و حتی الان هم برای فعالیت امید گناوه، پرسپولیس خورموج و شاهین عامری جلساتی با فرماندار دیلم گناوه و دشتی و نماینده مجلس داشتیم، اما این جلسات با توجه به وظیفه ذاتی هیات فوتبال برای مشاوره و حمایت و کمک به زیر ساخت فوتبال است.

وی با بیان اینکه هیات فوتبال در فصل گذشته لیگ برتر مشاوره هایی به مسئولان دو تیم لیگ برتری استان داد ولی توجهی نشد، ادامه داد: به آقای موسوی مدیرعامل سابق پارس جنوبی گفتیم گه فردی مثل افاضلی در حد و اندازه مربیگری لیگ برتر نیست که با وی و دستیارانش قرارداد 3 میلیاردتومانی بسته شود. یا به شهردار وقت بوشهر درباره اشکال در ساختار مدیریتی باشگاه شاهین گفته شد که نمی توان هم مدیر تیم بود، هم مربی در تیم دیگر و کارمند.

او بیان کرد: شاهین عامری تیمی روستایی است که توانسته به لیگ دسته دوم صعود کند این تیم با ۷۰۰ میلیون تومان صعود کرده و تیمی است که به طور قطع می‌تواند با اندکی حمایت در دسته یک حضور داشته باشد. مسئولانشان خوب مدیریت کردند مانند مسئولان تیم ملوان گناوه در لیگ برتر فوتبال ساحلی.

وی تاکید کرد: مهم است که مسئولان تیم‌ها ساختاری را در مدیریت تیمشان تعریف کنند که از اعتبارات صرف شده نتیجه بگیرند.

مجوز نفت برای تیمداری پارس جنوبی

محتشم درباره ضرورت پیگیری نمایندگان استان برای کمک صنایع نفت و گاز به ورزش و خصوصا فوتبال افزود: در خوزستان دیده شده یک پتروشیمی ۱۵ میلیارد تومان به ورزش کمک می‌کند. .لی در عسلویه ۲۰ پتروشیمی مستقر است. انتظار داریم نمایندگان مجلس استان بوشهر تلاش و تکاپوی بیشتری در جهت احقاق حق مردم نه تنها در فوتبال بلکه سایر مسئولیت‌های اجتماعی.

وی با بیان اینکه نگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به گذشته درخصوص فوتبال حساس‌تر شده افزود: نشستی با هر 4 نماینده استان داشتیم که نتیجه آن، پیگیری نماینده جنوب استان از وزیر نفت و اخذ موافقت این وزارتخانه برای ادامه تیمداری پارس جنوبی بود. البته امیدواریم از تجربیات قبل درس گرفته شود و در کنار فعالیت آکادمی فوتبال پارس، تمرینات و استقرار تیم هم در این شهرستان باشد، نه تهران.

محتشم همچنین خواستار تسریع در تعیین تکلیف تیم شاهین شهرداری بوشهر در لیگ آزادگان شد تا فرصت بیش از این از دست نرود.

احتمال کاهش مسابقات استان

رئیس هیات فوتبال استان بوشهر با اشاره به تعدد مسابقات فوتبال در استان افزود: با کمیته مسابقات و روسای هیات‌های شهرستان ها مشورت کردیم و با توجه به خرد جمعی به این نتیجه رسیدیم که استان ما ظرفیت این همه لیگ را ندارد. از یک طرف باید زیرساخت‌ها را در شهرستان ها تقویت کنیم و از سوی دیگر کمک کنیم تیمی به لیگ برتر آمد در لیگ بماند و سقوط نکند.

محتشم گفت: امسال مسابقات با اندکی تغییر برگزار می‌شوند. برنامه های ما همه آماده است پنجشنبه این هفته تصمیم می‌گیریم که چه زمانی و در چه شرایطی مسابقات برگزار شوند. البته منتظر تصمیم ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا هم هستیم.

اصلاح ساختار اداری هیات فوتبال

رئیس هیات فوتبال استان بوشهر عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شد فعالیت‌های گسترده‌تری در ۶ ماه گذشته داشته باشیم اما شیوع کرونا باعث شد ما فقط فعالیت‌‌هایی را انجام دهیم که در حوزه اختیارات خودمان باشد مثل اصلاح ساختار اداری هئیت فوتبال استان بوشهر.

او ادامه داد: با جا‌به‌جایی بعضی از هئیت‌ها تمام اسناد مالی ۶ الی ۷ سالشان به ۱۰ برگ هم نمی‌رسید و بیشتر باشگاه‌ها به ساختار مالی هئیتی که به صورت نقد پول و پای زمین دریافت می‌کند اعتراض داشتند که اکنون اصلاح شده است و تمام هئیت‌ها ملزم شده‌اند به صورت نقد وجهی دریافت نکنند و وجه به حساب هئیت فوتبال واریز شود.

رئیس هیات فوتبال استان بوشهر تاکید کرد: اولین استانی خواهیم بود که سامانه الکترونیکی مالی را پیاده‌سازی خواهیم کرد و طوری عمل خواهیم کرد که مشکلات مالی کمتر خواهد شد.

محتشمی گفت: چون ساختار مالی قوی وجود نداشت بیش از ۴۷۰ میلیون تومان بدهی داشته‌ایم که قسمتی از آن پرداخت شده است.

رئیس هیات فوتبال استان بوشهر عنوان کرد: پاکدستی مورد تاکید من بوده و در طول ۷ ماه گذشته هیچ‌یک از کمیته‌ها و هئیت‌ها پولی را بدون قاعده و از غیر حساب هئیت فوتبال جا‌به‌جا نکرده‌اند.

محتشم تاکید کرد: تعاملات خوبی با فدراسیون فوتبال داشته‌ایم و برای اولین بار شاهد کوبل داروی استان بوشهر در لیگ برتر در دیدار شهرخودرو و ماشین‌سازی بوده‌ایم.

رئیس هیات فوتبال استان بوشهر بیان کرد: ما یکی از هئیت‌‌های برگزیده در برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال بوده‌ایم.

پیگر راه اندازی موزه فوتبال هستیم

محتشم در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه تاریخچه شفاهی فوتبال تا کنون به خوبی حفظ نشده گفت: به دنبال راه‌اندازی موزه فوتبال بوشهر با لباس‌ها، تندیس‌ها، جام‌ها و مصاحبه‌های پیشکسوتان و علاقمندان بوشهر هستیم تا به‌ آیندگان بگوییم قدر گذشتگان را دانسته‌ایم.

به گفته وی، رایزنی هایی با شهرداری برای جانمایی این موزه صورت گرفته  منتظر اعلام نظر آنها هستیم.

[کد خبر:AJ33755]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب