.

وقتی شعله‌های آتش دارایی ۲۰۰ خانوار را می‎بلعدآینه جم: دار و ندارشان در نیم ساعت خاکستر شده، می‌گویند ۲۰۰ غرفه در این بازارچه بوده و نزدیک به سه هزار نفر از همین غرفه‌ها نان می‌خورده اند.

به گزارش آینه جم؛ بازارچه ساحلی دیلم صبح پنجشنبه دهم مهر آتش گرفت و سرمایه‌هایی که کاسبان با عرق جبین و قرض و وام جور کرده بودند، در زمانی کوتاه دود شد و به هوا رفت. بندر دیلم در شمال استان بوشهر قرار دارد و همسایه استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد است.

بازار این بندر یکی از بازارهای معروف استان بوشهر است و قبل از اینکه کرونا بیاید به ویژه آخر هفته و تعطیلات نوروزی، پر مشتری بود.مشتریان همیشگی بازار دیلم به طور حتم بازارچه ساحلی را می‌شناسند. بازارچه‌ای که حالا به تلی از خاکستر تبدیل شده است.

مغازه داری با نشان دادن پوشاک خاکستر شده، می‌گوید: این‌ها تمام زندگی کاسبان است. همه چیزشان است. خیلی‌ها از این بازار نان می‌خوردند، اما حالا همه آنها خاکستر شده است.

مردی میانسال که یکی از بازاریان است و با شور و حرارت خاصی صحبت می‌کند، می‌گوید: سال ۸۰ یا ۸۱ بود که از شهرداری به ما گفتند بیایم در این زمین غرفه ایجاد کنیم و کار و کاسبی راه بیندازیم. طلای زن و بچه را فروختیم و هر کدام ۲۵۰ هزار تومان به شهرداری دادیم و جایی را در این زمین گرفتیم و خودمان شروع کردیم به ساختن.

او ادامه می‌دهد: برای ساخت و ساز هیچ کمکی از هیچ اداره‌ای نگرفتیم بعد هم یک میلیون تومان برای برق دادیم و کاسبی کردیم. اینجا بیشتر پوشاک فروخته می‌شد و مقداری هم لوازم آرایشی و بهداشتی.

این کاسب می‌گوید: چند وقت پیش از راه وشهرسازی به ما گفتند که این زمین مال ماست در صورتی که پیش از این کسی در این باره چیزی نگفته بود.

پیرمردی گریان در حالی که خاکستر‌های مغازه فرزندش را با آه و حسرت نگاه می‌کند، می‌گوید: این خاکستر‌ها تمام زندگی فرزندم بوده است. بچه بدبخت من حالا باید چه کار کند؟ ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه پسرم سوخت.

سقف بازارچه فایبرگلاس بود!

مغازه دار دیگری می‌گوید: من جزء اولین کسانی بودم که در این بازارچه مغازه ساختم، پارسال هم حادثه کوچکی اینجا رخ داد. ولی کسی به فکر ایمن سازی نیفتاد. شورای شهر و شهرداری هماهنگ نیستند.

وقتی شعله‌های آتش دارایی ۲۰۰ خانوار را می‎بلعد

او ادامه می‌دهد: سقف غرفه‌های بازارچه فایبرگلاس بود که مثل بنزین است و زود آتش می‌گیرد. در مدت کوتاهی همه چیز آتش گرفت و هیچ نماند.

جوانی با نشان دادن پیام‌های گوشی اش می‌گوید: امروز صبح پیامک سررسید قسطم آمده است. اینجا همه بدهکارند. همه وام دارند. باید چه کار کنیم؟ تمام زندگی‌مان در مغازه بود که همه دود شد و رفت هوا.

جوان دیگری می‌گوید: معادل یک میلیارد تومان ساعت در مغازه ام داشتم که الان چیزی از آن باقی نمانده است. چقدر گفتیم بیایند سقف را عوض کنند، اما کسی گوش نکرد.

ساخت و ساز ایمن نبود، بیمه‌اش نکردند

بعضی از کاسبان بازارچه می‌گویند پیش از این هشدار‌هایی به مسئولان داده بودند. برخی هم می‌گویند برای بیمه اقدام کرده بودند، اما بیمه اعلام کرده بود که چون ساخت و ساز‌ها ایمن نیست نمی‌توانند مغازه‌ها را بیمه کنند.

یکی از مغازه داران در این باره می‌گوید: بیمه اعلام کرد باید سقف مغازه را عوض کنید، بعد شهرداری گفت، اینکه یک سقف عوض شود و یکی نشود چهره بازارچه را ناهنجار می‌کند همه باید سقف‌ها را عوض کنند، اما برای کاسبان سخت بود نمی‌توانستند چنین هزینه‌ای کنند.

وقتی شعله‌های آتش دارایی ۲۰۰ خانوار را می‎بلعد

آتش نشانی به موقع رسید، اما آتش زیاد بود

یکی از کاسبان از دیر رسیدن آتش نشانی می‌گوید، اما همکارش می‌گوید آتش نشانی رسید، اما آب زود تمام شد، چون آتش زیاد بود. البته بعدش هم نیرو‌های کمکی از شهر‌های دیگر رسیدند.

مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندر دیلم می‌گوید: ساعت ۷:۴۵ پنجشنبه دهم مهراولین تماس با ما گرفته شد که سه دقیقه‌ای آتش نشانان با خودرو‌ها به بازارچه ساحلی رسیدند.

ایمان پیرو ادامه می‌دهد: وقتی رسیدیم تا دو راهرو از بازارچه سوخته بود، که نشان می‌داد دیر به ما خبر دادند.
او بیان می‌کند: سقف بازارچه فایبرگلاس بود و اجناس هم شامل پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی. این‌ها باعث شد که حریق با شدت انتقال یابد.

مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندر دیلم عنوان می‌کند: آتش زیاد بود و امکانات ما جوابگو نبود. از اداره بندر و شهر‌های اطراف مانند گناوه، بندرامام حسن، هندیجان و شرکت نفت و گاز گچساران کمک خواستیم که خودروهایشان برای کمک به مهار آتش آمدند.

پیرو می‌گوید: دو نفر از آتش نشانان یکی از همکاران خودمان و دیگری آتش نشان اداره بندر و دریانوردی دچار گازگرفتگی شدند و به بیمارستان انتقال یافتند.

او اشاره می‌کند: ما دیر نرسیدیم، اما اینکه آب تمام شد درست است مخزن خودرو ۴ هزار لیتر است که آن لحظه جوابگو نبود، البته تانکر‌های آبرسان آمدند و کمک کردند.

مالک بازارچه مشخص نیست!

شهردار دیلم متولی بازارچه را مردم می‌داند و با تشریح ماجرا می‌گوید: ۲۰ سال پیش شهرداری دستفروشان را جمع کرد و تصمیم گرفت در زمینی که در ساحل قرار داشت و متعلق به هیچ سازمانی نبود، بازارچه‌ای بسازد و غرفه را اجاره بدهد. شهرداری پول ساخت و ساز نداشت مردم خودشان ساخت و ساز کردند و گفتند حال که خودمان پول داده‌ایم خودمان هم مالک هستیم.

وقتی شعله‌های آتش دارایی ۲۰۰ خانوار را می‎بلعد

فاضل دریانورد ادامه می‌دهد: از یک سو مردم و از سوی دیگر شهرداری ادعای مالکیت داشتند در طول زمان شهرداری از این ماجرا عقب کشید و ادعای مالکیت نداشت، اما هیچ اداره دولتی هم سند اینجا را به کسی نداد.

او بیان می‌کند: دو ماه پیش راه و شهرسازی اعلام کرد که سند این زمین را گرفته است و الان مالکیت بین مردم و راه و شهرسازی مطرح است.

شهردار دیلم معتقد است اگرمالکیت مشخص بود به طور حتم ایمن سازی صورت می‌گرفت.

دریانورد عنوان می‌کند: چون مردم سند مالکیت نداشتند اجازه ساخت و ساز و ایمن سازی را به شهرداری نمی‌دادند.

او می‌گوید: شهرداری در اطراف بازارچه تجهیزات ایمنی آتش نشانی گذاشته و اگربازارچه هم دست شهرداری بود این کار را می‌کردیم.

زمین بازارچه دیلم به شهرداری واگذار شده است!

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه وشهرسازی استان بوشهر می‌گوید: زمین بازارچه ساحلی برابر مستندات موجود از جمله قرارداد شماره ۹۶ مورخ ۲۱ تیر ۸۶، با کاربری تجاری به وسعت دو هزار و ۵۲۲ مترمربع از طرف اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر به شهرداری دیلم برای احداث بنا واگذار شده است.

شوقی ادامه می‌دهد: مالکیت متعلق به دولت بوده، اما به شهرداری دیلم واگذار شده است؛ بنابراین از همان تاریخ حفظ و نگهداری زمین برعهده شهرداری بوده است.

او بیان می‌کند: آمادگی داشتیم که سند را رسمی و قانونی به شهرداری منتقل کنیم، اما هیچ تقاضایی از زمان انعقاد قرارداد تا امروز نداشتیم.

از همه ظرفیت‌ها برای کمک به کاسبان آسیب دیده استفاده می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر گفت: بیشتر فعالان این بازارچه از قشر ضعیف جامعه هستند و مغازه‌ها از نظر ساختمانی وضعیت مطلوبی نداشتند و دارای کمترین ایمنی بودند.

وقتی شعله‌های آتش دارایی ۲۰۰ خانوار را می‎بلعد

جهانگیر دهقانی عنوان کرد: این واحد‌های صنفی زیر پوشش بیمه حوادث قرار نداشتند و در حادثه آتش سوزی دیلم خسارت زیادی به صنوف وارد شده است.

به گفته او، در نشست اضطراری عصر پنجشنبه قرار شد کمک‌هایی از سوی دستگاه‌های مختلف، خیران و پرداخت تسهیلات بانکی به صاحبان واحد‌های خسارت دیده ارائه شود تا مشکلات این افراد کاهش یابد.

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر تاکید کرد: باید از تمام ظرفیت‌ها در حمایت از آسیب دیدگان بهره جست تا آلام حادثه دیدگان کاهش یابد.

دستور قضائی برای بررسی حادثه آتش سوزی بازارچه دیلم

محمد ضیائی دادستان عمومی و انقلاب دیلم همان پنجشنبه اعلام کرد که یک نفر در زمینه حادثه آتش سوزی بازارچه ساحلی بازداشت شده است.

محمد ضیائی با اشاره به صدور دستور قضایی برای بررسی آتش‌سوزی بازارچه ساحلی این شهر، گفت: چنانچه فرد یا افرادی به عمد دست به آتش‌سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم زده باشند دستگاه قضایی بر اساس قانون با عاملان و مسببان آن آتش‌سوزی قاطعانه برخورد می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر گفت: علت حادثه و میزان خسارت با توجه به وسعت آن همچنان در حال بررسی است و کارشناسان آن را دقیق بررسی خواهند کرد.

وقتی شعله‌های آتش دارایی ۲۰۰ خانوار را می‎بلعد

دهقانی بیان کرد: جلسه مدیریت بحران استان امروز در استانداری تشکیل می‌شود و یکی از موضوعات مهم جلسه حادثه آتش سوزی بازارچه دیلم است.

اعلام آمادگی برای کمک به کاسبان آسیب دیده

تعاونی لنجداران دیلم و بسیج سازندگی استان بوشهر آمادگی خود را برای کمک به کاسبان بازارچه ساحلی دیلم اعلام کرده‌اند.

آنان تاکید کرده‌اند که در این شرایط همه باید دست به دست هم بدهند تا این افراد که تمام سرمایه زندگی خود را از دست داده‌اند بتوانند بخشی از خسارتشان را جبران کنند.

حادثه‌ای که در بازارچه ساحلی دیلم رخ داد نخستین حادثه نیست و اگر درس عبرت نگیریم ممکن است آخرین حادثه هم نباشد.

البته می‌شد با کمی توجه از چنین حادثه‌ای که حالا زندگی صد‌ها خانوار را دچار مشکل کرده است، پیشگیری کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

[کد خبر:AJ33881]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب