آینه جم ؛   خبرنگاران « این رسانه » در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست:

  • نخست اینکه، احتمال تعطیلی یا کاهش ساعت کار بانک های استان بوشهر وجود دارد. در پی تشدید آمار ابتلا و فوتی های کرونا، برخی استان ها اقدام به تعطیلی یک هفته ای بانک ها کرده اند که مراجعات حضوری به آن، یکی از عوامل شیوع بیماری محسوب می شوند. گویا در بوشهر نیز پیشنهاد معتدل تری برای کاهش ساعت کار بانک ها در دستور کار ستاد استانی کرونا می باشد.
  • با وجود اعلام ممنوعیت ورود خودروهایی با پلاک‌های غیربومی به مرکز استان، در روز تعطیلی سه شنبه و روزهای بعد، خودروهای غیربومی در نقاط ساحلی توقف یا تردد داشته اند. البته برخی مقامات پلیس می گویند این خودروها قبل از اجرای ممنوعیت وارد شهر بوشهر شده بودند.
  • خبر دیگر اینکه محدودیت های فعالیت برخی اصناف استان (گروههای 3 و 4) که از چهارشنبه گذشته اجرایی گردید، برای برخی مشاغل مثل تالارها و آرایشگاههای زنانه استثنا قایل شد. گویا این موضوع باعث شده برخی دیگر از اصناف هم از مجموعه های صنفی خود خواستار پیگیری جهت برقراری فعالیت شان شده اند.
  • موضوع تعطیلی کسب و کارهای غیرضروری در مراکز استان‌ها از ساعت ۱۸ هر روز در دستور کار ستاد ملی کرونا است. همچنین قرار است از ۲۰ آبان تا یک‌ماه این محدودیت به همراه ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در مراکز استان‌ها ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد در جلسه امروز ستاد ملی بررسی شود.
  • آغاز طرح انتقال آب خلیج فارس به کویر برخی نگرانی ها در فعالان محیط زیست ایجاد کرده است. انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران با هدف تامین آب موردنیاز صنایع بزرگ در کرمان آغاز شد، اما برخی فعالان محیط زیست نسبت به پساب صنعتی آن و تغییرات اکوسیستم ساحلی نگرانی هایی مطرح کرده و می گویند: دولت به این موضوعات توجه نکرده است. در این طرح که هفته قبل با دستور رییس جمهوری آغاز شد، با اعابار 16هزار و 300 ميليارد تومان، آب از تاسيسات نمک‌زدايي بندرعباس از طریق خط انتقال با لوله‌هاي فولادي به سمت معدن گل گهر سيرجان پمپاژ مي‌شود.
  • روی دست دارندگان سهام عدالت آب پاکی ریخته شده است. با توجه به منفی شدن بازار سهام، سازمان بورس اجازه فروش سهام عدالت را در بازار سهام نمی‌دهد. حالا با این تصمیمات و ریزش ارزش سهام عدالت در بازار، برخلاف ماههای گذشته نه خبری از سهام عدالت است و نه خبری از فروش آن.
     
  • برخی هم استانی ها نسبت به افزایش پارازیت هایی که مشاهده برنامه های تلویزیونی را حتی از گیرنده های دیجیتال مختل کرده گلایه مند هستند.
  • خبر می رسد این هفته قرار است رسما جلسه تحلیف و انتخاب هیات رییسه شورای شهر بوشهر با ترکیب جدید در فرمانداری برگزار و شروع به کار کنند. گویا هفته پیش به دلیل مرخصی یکی از اعضا، این جلسه لغو شد. ظاهرا از 6 عضو شورای شهر، 3 نفر شامل رباب عبیدی، داریوش پوربهی و مهرزاد آسایش کاندیدای تصدی ریاست شورای شهر می باشند. برخی شنیده ها حکایت از آن دارد که درصورت جدیت هر سه گزینه، کار به خروج فرد ناکام از شورا و انحلال آن منجر خواهد شد!
  • شرکت پخش فرآورده های نفتی بوشهر بر اجرای طرحی ملی برای ارائه سیلندر گاز مایع از طریق سهمیه ای که در کارت سرپرست خانوار پیش بینی شده اصرار دارد. ظاهرا از آذرماه قرار است این موضوع توسط عاملین مجاز اجرایی شود و طبق گفته مسئولان شرکت پخش فرآورده های نفتی، با توجه به تعیین 4 سیلندرگاز در ماه، برای مصرف کننده خانگی کمبودی وجود ندارد و انحراف سیلندرها به سمت مصارف خودرویی کاهش می یابد.
  • تصمیم اخیر هیات دولت که اجرای مصوبه خود در استان برای ساخت بیمارستان جدید عسلویه را از اعتبارات عوارض آلایندگی مصوب کرد، با انتقاد برخی شوراهای اسلامی در جنوب استان مواجه شده است. به گفته آنها، این عوارض حداقل امتیاز برای بهبود خدمات شهری جنوب استان است که اختصاص آن به امری که وظیفه ذاتی دولت و جزو تعهدات لازم الاجرا در بخش بهداشت و درمان است، نقض قانون می باشد و شوراها باید از طریق دیوان عدالت اداری پیگیر ابطال این مصوبه شوند.
  • قلی نژاد مدیرکل محیط زیست استان درباره حذف نام جاشک از تابلو منطقه گردشگری کوه نمک که با انتقاد اهالی دیر مواجه شده، گفت: نام دیر از تابلو کوه نمک حذف نشده است. براساس تصمیم شورای عالی کشور تابلو طراحی و نصب شده، اگر در شورای عالی نام جاشک درج شده است باید استان نام این روستا را درج کند، اما اگر شورای عالی نام روستا مطرح نکرده نمی توانیم جاشک را در تابلو درج کنیم. بنابراین استعلام خواهیم گرفت اگر نام جاشک در مصوبه شورای عالی درج شده باشد، قطعا تابلو اصلاح خواهد شد.
  • آموزش و پرورش استان شامگاه جمعه با اصلاح اطلاعیه قبلی اش که تعطیلی آموزش حضوری در هفته جاری را تنها در شهر بوشهر تعطیل اعلام کرده بود، اعلام کرد: براساس مصوبه جدید ستاد استانی کرونا، این تعطیلی شامل همه نقاط استان می شود.
  •  همچنان سیمان در بازار کمیاب است. در همین حال، مصالح ساختمانی ها نیز مشکل کمبود سیمان را از چشم کارخانه‌ها می بییند که آن را با نرخ دلار به بازارهای خارجی صادر می ‌کنند. با توجه به اعلام استاندار مبنی بر اینکه تا تامینم نشدن نیاز بازار استان، کارخانجات حق صادرات ندارند، ظاهرا کارخانجات درنظر دارند به طرح فروش مستقیم سیمان به مردم و پروژه های عمرانی روی بیاورند و براساس آن، هر فرد با مجوز ساخت ‌و ساز می‌ تواند سیمان با قیمت مصوب از کارخانه بخرد تا صادرات هم برای این کارخانجات ادامه داشته باشد.
  •  خرید و فروش کارتن ‌های خالی اجناس خارجی، کسب ‌و کار پررونقی شده است. گویا بیشتر کارتن ‌های خالی در استان های مرزی خصوصا غرب کشور توسط متقلبان، محصول ایرانی داخل آن گذاشته و با برچسب خارجی وارد بازار کرده و به مشتری می فروشند.
  • با وجود نزدیک شدن به زمان ارائه بودجه سال آینده توسط دولت، اما تحرکی از سوی نمایندگان استان بوشهر خصوصا در سازمان برنامه و بودجه کشور برای تعیین سهمی هم تراز با شأن استان دیده نمی شود.
  • عملکرد سازمان صنعت و تجارت استان در زمینه تنظیم بازار ضعیف ارزیابی می شود. همزمان با اعلام مسئولان این سازمان که می گویند امکان اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور درباره عرضه مرغ با قیمت 20 هزار و 500 تومان ندارند!، از دریافت سهمیه برنج وارداتی و توزیع روغن با نرخ رقابتی در فروشگاههای منتخب نیز خبری نشده است.
  • دست آخر اینکه، بخش‌نامه‌ جدید سازمان تأمین اجتماعی که در آن کارگاه‌های جدیدالتأسیس زیر پنج نفر از معافیت بیمه‌ای برخوردار نمی شوند، به عقیده کارشناسان می‌تواند آسیبی جبران‌ناپذیر به اشتغال در کشور وارد کند. علی ظفرزاده، عضو سابق هیئت‌مدیره شستا، در تحلیل این بخش‌نامه می‌گوید: «در گذشته بر مبنای تفاهمی که بین سازمان تأمین اجتماعی و دولت بود، دولت موظف بود بخشی از یارانه بیمه کارگاه‌های کوچک تا سقف پنج نفر را بپردازد. حال سازمان تأمین اجتماعی با امضای مدیرعامل آن بخش‌نامه زده که پس از این، چنین قانونی حاکم نیست و هر کارگاهی که بخواهد کارگر جدیدی استخدام کند، باید تمام حق بیمه را پرداخت کند و از بخشودگی معاف نخواهد بود».‌ او با اشاره به اینکه درحال‌حاضر تعداد قابل‌توجهی کارگاه کوچک در کشور وجود دارد، می‌افزاید: «وقتی کارگاه‌های جدید زیر پنج نفر، نتوانند از یارانه بیمه بهره‌مند شوند، آسیب جدی به اشتغال کشور وارد می‌کند و از سویی انگیزه برای ایجاد اشتغال جدید نیز از بین می‌رود». ‌
  • خلیج فارس 
[کد خبر:AJ34125]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب