آینه جم،خلیج فارس دارای تاریخی درخشان و جغرافیایی بی نظیر با ظرفیت های متعدد بی شماری است که بسیاری خواهان تصاحب آن هستند.

به گزارش آینه جم، از سال ۱۳۸۴، دهم اردیبهشت به واسطه روز خروج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس روز خلیج فارس نامگذاری شده است. این روز خلیج فارس نام گرفت تا آنهایی که به هر بهانه‌ای قصد خدشه‌دار کردن تاریخ خلیج همیشه فارس را دارند، این رویدادها که کم هم نبوده و در زمان های مختلف شاهد آن بوده‌ایم را یادآوری و مرور کنند.

نامگذاری این روز بسیار پسندیده است چراکه حداقل سالی یکبار برایمان یادآوری می‌شود که خلیج فارسی که خیلی از کشورها خواستار انحصار آن و خواهان حذف نام فارسی آن هستند در کنار ما است و می‌تواند منشاء خیر و برکت در زمینه های مختلف باشد.

خلیج فارس و اقتصاد

از جمله مشکلاتی که امروز مردم ما با آن درگیر هستند مسائل اقتصادی و معیشتی است، همه بیان می‌کنند که استان بوشهر با این‌همه ظرفیت‌های بزرگی که یکی از آن هم دارا بودن بیشترین مرز آبی با خلیج فارس است نباید از کمبود اشتغال رنج ببرد و مردمانش دچار مشکلات اقتصادی باشند.

اما آیا ما در زمینه اقتصادی به خوبی از خلیج فارس استفاده می کنیم؟

صید بدون برنامه از خلیج فارس، عدم استفاده صحیح صادرات و واردات، بی‌توجهی به صنعت گردشگری دریایی و بسیاری از این موارد موجب شده ما نتوانیم از این نعمت در راستای رونق اقتصادی به خوبی بهره مند شویم.

یکی از دانشجویان رشته  مهندسی دریایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این خصوص بیان کرد: بنادر همیشه نماد رونق اقتصادی بودند و خصوصا بنادر مجاور خلیج فارس که منطقه مهم و استراتژیک برای تجارت است.

پیام پیران بیان کرد: در گذشته استان بوشهر دروازه تجارت کشور بود و بیشترین صادرات و واردات از این طریق انجام می‌شد اما اکنون تا رسیدن به وضع گذشته فاصله وجود دارد.

وی بیان کرد: باید برای برخی مشکلات امروز به گذشته رجوع کنیم چرا که برخی معادلات کنونی که گره کور برای مسئولین شده است  گذشتگان آن را حل کرده‌اند.

جنبه دیگر اقتصادی خلیج فارس، وجود معادن نفت و گاز در کف بستر و سواحل آن است که بسیار ارزشمند بوده و البته چشم طمع بسیاری را معطوف به خود کرده است .

خلیج فارس و محیط زیست

خلیج فارس یکی از با ارزش‌ترین زیست‌بوم‌های آبی جهان با تنوع آبزیان است که در صورت عدم توجه به آنها و آلوده کردن آن شاهد مرگ این زیست بوم خواهیم بود.

در سال‌های اخیر موضوعات مختلفی مانند افزایش جمعیت، شهرنشینی، صنعت و استفاده نادرست از منابع طبیعی موجب بروز آلودگی های بسیاری در خلیج فارس شده است.

با توجه به افزایش فعالان اجتماعی در این حوزه و سازمان‌های مردم نهاد اما همچنان فعالیت‌های مخرب انجام می‌شود که دلیل آن عدم ارائه راهکار از سوی این فعالین بوده است.

یکی از فعالان حوزه محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این مورد بیان کرد: زندگی ماشینی و صنعتی امروز آثار مخربی را بر گستره آبی خلیج فارس بی دفاع داشته است از جمله آن می توان به رفت و آمد انواع شناورها و تخلیه مواد آلاینده شیمیایی و خطرناک اشاره کرد.

بهرام صفوی عنوان کرد: با این رفتار های مخرب توانسته‌ایم در مدت زمان بسیار کم میزان آلودگی را تا ۴۷ برابر حد طبیعی برسانیم و آبزیان بسیاری را به سمت مرگ بکشانیم.

وی با بیان اینکه برخی فعالان محیط زیست با گرفتن برخی حمایت ها از سوی مسئولان در برابر  برخی رفتارهای نادرست زیست محیطی کوتاه می آیند، بیان کرد: فعالان اجتماعی باید بدون توجه به منافع خود، به محیط اطراف خود و منافع جامعه توجه داشته باشند.

این فعال اجتماعی محیط زیست بیان کرد: برای جلوگیری از ادامه آسیب‌هایی که به محیط زیست دریایی وارد می‌شود باید همه دست بدست هم دهیم چرا که بی توجهی به این موضوع، منجر به اتفاقات ناخوشایندی خواهد شد که  غیرقابل جبران است.

خلیج فارس و فرهنگ

بی هیچ تردیدی، خلیج فارس یکی از قدیمی ترین شاهراه های ارتباطی آبی با جهان بوده است و این موضوع موجب تعاملات مختلفی در زمینه های مختلف از جمله فرهنگ شده است.

برای کهن دیاری که هنر و فرهنگ در ابعاد مختلف زندگی مردمانش جاری و ساری است، ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس، بستر و موقعیتی مناسب برای انتقال فرهنگ بوده است.

نام خلیج فارس را امروز نمی‌توان از فرهنگ و تمدن ایرانی جدا کرد چرا که این نام با این فرهنگ‌ها عجین شده و بنادر خلیج فارس همواره در زمینه تبادل فرهنگ پیشگام بوده‌اند.

یکی از اهالی فرهنگ و هنر در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بوشهر را مهد تمدن می‌نامند و به واسطه قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی فوق العاده، موجب شده هنر حتی در زندگی روزمره مردم این کهن دیار نیز حرف اول را بزند .

فرهاد بهرامی بیان کرد: امروز نه تنها به صورت منسجم و صحیح آداب ما به کشورهای دیگر جهان معرفی نمی‌شود بلکه جوانان نیز با بسیاری از این آداب ارزشمند آشنایی ندارند.

وی بیان کرد: کوتاهی در برابر حفظ و گسترش این آداب موجب ورود رفتار ها و رسومات دیگر کشورها به جامعه ما شود و دیگر یادی از این تمدن و رسوم کهن نخواهد ماند.

خلیج فارس و اسناد موجود

حفظ و نگهداری اسناد در همه موارد حرف اول را می‌زند. این اسناد توانست ضربه‌ای باشد بر دهان کسانی که سعی داشتند نام خلیج فارس را جعل کنند.

مدیرکل اسناد و کتابخانه های ملی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این خصوص بیان کرد: تعداد قابل توجهی از اسناد مربوط به خلیج فارس در این مرکز نگهداری می شود.

غلامحسین نظامی افزود: برخی از این اسناد، اهدایی مردم و برخی دیگر نیز طبق قانون از بایگانی ادارات منتقل شده است.

وی در خصوص قدیمی ترین اسناد موجود مربوط به خلیج فارس، بیان کرد: این سند مربوط به اواخر دوره زندیه است که به یک قطعه زمین مربوط می شود.

مدیرکل اسناد و کتابخانه های ملی استان بوشهر، بیان کرد: ایرانیان همواره در طول تاریخ در سواحل خلیج فارس استقرار داشتند و از آن بهره مند می‌شدند.

نظامی عنوان کرد: پاسداری از بنادر کهن ایران به بیش از سه هزار سال می‌رسد و همچنین مستندات تاریخی گواه بر کشتیرانی و مبادلات بازرگانی بسیاری، از گذشته تا کنون بوده است.

وی در ادامه گفت: اکنون باید با استفاده بهینه از خلیج فارس در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی با  توجه به مسئله محیط زیست انجام شود.

بر اساس اسناد تاریخی موجود، خلیج عجم، بحر فارس، البحر الفارسی، الخلیج الفارس و خلیج فارس نام هایی هستند که در گذشته های دور برای خلیج فارس استفاده شده اند .

این گزارش موضوعات محدودی از تاثیرگزاری خلیج فارس بر روند زندگی مردم این استان و کشور بود که با در نظر گرفتن آن و توجه غیر احساسی و با نگاه علمی می‌توان بسیاری از مشکلات موجود را حل کرد و به وضعیت خوب گذشته بازگردیم و کاستی های گذشته را مرتفع کنیم.

خلیج فارس نامی نیست که امروز عده‌ای بتوانند با شیطنت‌های بی‌مورد خود آن را تغییر دهند، سعی کنیم علاوه بر بردن نام آن، کاری کنیم که حالش همیشه خوب باشد و این حال خوب موجب بهبود وضعیت مردم همجوارش نیز شود.

[کد خبر:AJ24678]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب