00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000020151013133339125.gif

به گزارش آینه جم: طبق اعلام معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، آزمون استخدامی این وزارت خانه، اوایل سال نود و هشت برگزار می شود. احتمال می رود که بزرگ ترین آزمون استخدامی این وزارت خانه، در نیمه دوم بهار ۹۸ برگزار شود. استخدام معلمان حق التدریسی نیز به موازات برگزاری این آزمون انجام می شود.

آزمون استخدامی آموزش و پرورش در بهار ۹۸

آزمون استخدام ۵۵۰۰۰ نیرو در وزارت آموزش و پرورش، اوایل سال ۹۸ برگزار می شود و کلیه پذیرفته شدگان، ملزم به طی دوره ۱ ساله مهارت آموزی و قبولی در آزمون جامع هستند. هزینه دوره، بر عهده متقاضی است. تکمیل ظرفیت پذیرفته شدگان آزمون استخدامی تابستان ۹۷ این وزارت خانه نیز، بزودی تعیین تکلیف می شود. بودجه این وزارت خانه در لایحه بودجه سال  ۹۸، بیش  از ۵۵ هزار میلیارد تومان است  و بیش ترین رشد بودجه در میان دستگاه ها، به این نهاد اختصاص یافت. شرایط عمومی، اختصاصی، شرایط سنی و پزشکی استخدام معلمان در این گفتار ارائه شده است.


استخدامی آموزش و پرورش

(جزییات استخدام و شرایط و مدارک لازم را در MEDU.IR  دنبال کنید)

زمان برگزاری  آموزش استخدامی آموزش و پرورش

طبق اعلام معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، آزمون استخدامی این وزارت خانه، اوایل سال نود و هشت برگزار می شود. احتمال می رود که بزرگ ترین آزمون استخدامی این وزارت خانه، در نیمه دوم بهار ۹۸ برگزار شود. استخدام معلمان حق التدریسی نیز به موازات برگزاری این آزمون انجام می شود.

قرار است، پنجاه و پنج هزار نفر به  استخدام آموزش و پرورش درآمده و آزمون استخدامی، تلاش می کند تا بهترین نیروها را برای ورود به عرصه تربیت و پرورش در بزرگ ترین وزارت خانه ایران، گزینش و جذب کند.  این در حالی است که لایحه رتبه بندی معلمان نیز اواخر اسفند ماه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ۱۳ اسفند ۹۷ گفته بود که ۳ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان در سال نود و هشت، اختصاص خواهد یافت. در لایحه بودجه سال ۹۸، ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی  مدارس ایران هزینه  می شود .

جمعه ۱۷ اسفند، ششمین آزمون استخدامی ۲۰  دستگاه اجرایی از سازمان امور اراضی کشور، تا بانک ملی و ایرنا و مرکز اورژانس و برخی از وزارت خانه، برگزار شد. اما وزارت آموزش و پرورش، هیچ سهمی در ششمین آزمون استخدامی کشور که آخرین آزمون استخدامی سال نود و هفت بود، نداشت.

عدم جذب نیرو در وزارت آموزش و پرورش در ششمین آزمون استخدامی کشوری، ابهاماتی را در ذهن علاقمندان به استخدام در این نهاد آموزشی بزرگ کشور ایجاد کرد تا درباره برگزاری  آزمون استخدامی اختصاصی وزارت خانه، سوال کنند.

حتما بخوانید: همه چیز درباره معافیت های سربازی

۲ شیوه استخدام در وزارت آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش، همه ساله از طریق آزمون سراسری و ماده بیست و هشت یا همان استخدام آزاد، اقدام به جذب نیرو می کند و آزمون استخدامی با تکمیل ظرفیت نیز، امکان دیگر برای جذب سرمایه انسانی مورد نیاز این مجموعه است. داوطلبانی که دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی را در آزمون سراسری سال ۹۸ انتخاب کنند و پذیرفته شوند، ۴ سال در این دانشگاه ها تحصیل کرده و هم زمان، جذب این وزارت خانه می شوند.

۲ شیوه استخدام در وزارت آموزش و پرورش

اگر شما دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا دکتری هستید و دوست دارید،  جذب این مجموعه بزرگ شوید، باید در آزمون استخدامی، حد نصاب را کسب کرده و دوره یک ساله مهارت آموزی (اصلح) را در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی بگذرانید.

یارمحمد حسین بر، مدیرکل امور اداری اموزش و پرورش

یارمحمد حسین بر، مدیرکل امور اداری اموزش و پرورش، بهمن ماه ۹۷ گفته بود که با سازمان امور اداری و استخدامی کشور، توافقات اولیه را به منظور جذب پنجاه و پنج هزار نیروی جدید برای مدارس ۳۱ استان کشور انجام داده و در حال دریافت مجوزهای مربوطه هستیم.

او گفته بود که نیاز واقعی وزارت خانه، چند برابر این ۵۵  هزار نفر است. این در حالی  است که بخش  زیادی از سهیمه ای که برای  استخدام در نظر گرفته می شود، پس از طی دوره آموزشی، ۴ سال آینده وارد آموزش و پرورش شده و از دانشگاه فرهنگیان، دانش آموخته می شوند.

از این ۵۵  هزار نفر که بزودی به استخدام وزارت آموزش و پرورش در می آیند، سی هزار نفر، از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شده و ما بقی که بیست و پنج هزار نفر هستند، از طریق  آزمون استخدامی جذب خواهند شد. پس، هر  وقت آزمون استخدامی برگزار شد، بدانید که ظرفیت پذیرش آن، حدود ۲۵۰۰۰ نفر خواهد بود و این به معنای رقابت شدید برای قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه است.

علت این که زمان دقیق برگزاری آزمون سال آینده استخدامی وزارت آموزش و پرورش در روز های پایانی سال ۹۷ مشخص نشد، عدم صدور مجوز از سوی سازمان اداری و استخدامی بود که به محض صدور، در همین گفتار،  اطلاع رسانی خواهد شد.

توجه کنید که اگر آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در بهار تا تابستان ۹۸ برگزار شود، پذیرفته شدگان، به سال تحصیلی ۹۸-۹۹ نخواهند رسید و باید به  مدت ۱۲ ماه، دوره های اموزشی عمومی و اختصاصی را در دانشگاه فرهنگیان طی کرده و حدنصاب لازم را در آزمون های کتبی و شفاهی اخذ کنند. آزمون جامع قبول شدگان آزمون استخدامی بهار ۹۸، در تابستان ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد تا جذب سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ شوند.

افرادی که در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در سال نود و هفت پذیرفته شده اند، ۱۳ هزار نفر بوده و آن ها پس از طی دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان، از اواخر شهریور ماه نود و هشت، جذب مدارس شده و در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ از آن ها استفاده می شود و مشکلی از این بابت نخواهند داشت.

شرط  سنی و اعمال مدرک  تحصیلی  در ششمین آزمون  استخدامی

شرط سنی، حداقل ۲۰ سال تمام و حداکثر بیست و پنج سال تمام برای دارندگان مدرک دیپلم، حداکثر ۳۰  سال برای دارندگان مدرک تحصیلی فوق دیپلم، حداکثر سی و پنج سال سن برای  دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس و حداکثر چهل سال سن برای دارندگان مدرک کارشناسی  ارشد و حداکثر  چهل و پنج سال سن برای دارندگان مدرک دکتری است.

شرط سنی و اعمال مدرک تحصیلی در ششمین آزمون استخدامی

تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال ۹۷

اگر  شما در آزمون استخدامی وزارت آموزش  و پرورش در تابستان ۹۷ شرکت کردید و شاهد ظرفیت های خالی مانده پس از اعلام نتایج شدید، باید بدانید که طبق اعلام آبان ۹۷ وزیر آموزش و پرورش، داوطلبانی که حد نصاب لازم را کسب کرده اما به  دلیل محدودیت ظرفیت، امکان استخدام آن ها فراهم نشد، مشمول تکمیل ظرفیت هستند. تعداد ظرفیت خالی،  ۴۰۶۲  ظرفیت است که تا پایان سال  ۹۷ برای آن تعیین تکلیف می شود.  اگر شما در مصاحبه علمی، رد شده  اید، امکان جذب و حضور در فرآیند تکمیل ظرفیت را نخواهید داشت. این احتمال است که نیروهای باقیمانده، برای بخش های پرورشی  استفاده شوند.

شرایط عمومی استخدام در آموزش و پرورش

شرایط عمومی به روز شده در اردیبهشت ماه نود و هفت، به شرح  زیر  است:

  • متقاضی، تابعیت ایران داشته باشد.
  • متقاضی، معتقد به دبین مبین اسلامی یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی باشد.
  • متقاضی، التزام عملی به قانون اساسی داشته باشد.
  • دارای کارت معافیت دائم یا انجام خدمت دوره ضرورت
  • داشتن کارت ملی جدید.
  • دارا بودن از سلامت جسمی و روانی بر اساس استاندارد های موجود.
  • نداشتن اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر
  • عدم سابقه کیفری و محکومیت جزایی موثر (دریافت گواهی عدم سوء پیشینه)
  • نداشتن ممنوعیت استخدامی در مراکز دولتی بر اساس آرا مراجع قضایی
  • داوطلب نباید مشمول قانون ممنوعیت به کارگیری نیروهای بازخریدی دستگاه های اجرایی باشد.
  • داوطلب استخدام، در زمان معرفی به گزینش برای سیر فرآیند جذب، نباید نیروی استخدامی رسمی یا پیمانی دستگاه های اجرایی باشد.
  • شرط سنی گفته شده در بالا رعایت شود.

چه کسانی از معافیت شرط سنی در استخدام آموزش و پرورش برخوردارند؟

اگر شرایط زیر را دارید، از قانون اصلاح حداکثر سن داوطلب استخدام در این وزارت خانه، معاف هستید. مشروط به این که بتوانید، ادله و مستندات لازم را ارائه کنید.

  • کلیه جانبازان، آزادگان، فرزندان و همسران شهدا، جانبازان بیست و پنج درصد به بالا و فرزندان و همسر آزادگان که ۱۲ ماه و بالا تر، سابقه  اسارت دارند،
  • رزمندگانی که شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه داشته باشند.
  • خانواده معظم شهدا تا میزان ۵ سال، از معافیت برخوردارند. منظور از خانواده، صرفا: پدر، مادر، خواهر و برادر است و اقوام شهید را شامل نمی شود. یعنی اگر پسر برادر شهید هستید، از معافیت سنی  برخوردار نخواهید بود.
  • مدت زمانی که در خدمت مقدس سربازی (مدت ضرورت ۱۸ تا ۲۴ ماهه) مشغول بودید، به حداکثر سن شما اضافه می شود. یعنی اگر کارشناسی ارشد دارید و ۴۲ سال سن، اما ۲ سال خدمت ضرورت دارید، مازاد سنی شما قابل قبول  است.
  • اگر در شرکت ها و سازمان های دولتی که از بودجه عمومی  استفاده می کنید، به صورت غیر رسمی و تمام وقت مشغول به کار شده اید، این مدت اشتغال، از شرط سنی شما کم می شود.  یعنی اگر  مدرک دکتری دارید و سن شما ۴۹ سال است و ۴ سال سابقه  خدمت غیر رسمی در مراکز دولتی دارید، ۴ سال مازاد سنی شما، قابل  قبول  خواهد بود.

شرایط  اختصاصی استخدام در آموزش و پرورش

  • پذیرش در آزمون استخدامی
  • گذراندن موفقیت آمیز دوره یک ساله مهارت آموزی شامل دروس تربیتی، تخصصی و کارورزی است که برای دانش اموختگان دانشگاهی و حوزوی، برنامه های خاصی دارد.
  • ۱۱ استان در سال ۹۷، سهیمه مناطق داشته اند و به قولی، سهیمه گزینش بومی دارند: ایلام، آذربایجان غربی، بوشهر، سیستان و بلوچستان، چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، کردستان، کهکیلویه  و بویر احمد، هرمزگان و کرمان. اگر بومی این مناطق هستید، با ضریب ۱.۴، درصدهای شما در آزمون کتبی (عمومی  و تخصصی) و مصاحبه استخدامی، لحاظ خواهد شد.
  • دوره یک ساله مهارت آموزش  در دانشگاه فرهنگیان برای رشته های دبیر و آموزگاری است و در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجانی برای رشته های هنز آموزی و استاد کاری  است. برای آشنایی با نحوه ثبت نام پس از پذیرش در آزمون استخدامی، به سایت های هر یک مراجعه کنید.
  • دوره یک ساله مهارت آموزی، سنوات خدمتی محسوب نخواهد شد. شرط استخدامی است فقط.
  • هیچ حقوقی به دانشجویان دوره مهارت آموزی یک ساله  پرداخت نمی شود.
  • آزمون جامع دوره یک ساله مهارت آموزی، شرط صدور حکم استخدام است.
  • کلیه متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش، باید مدرک ICDL و روخوانی و روانخوانی قرآن مجید ارائه کنند.
  • صدور حکم استخدام در آموزش و پرورش، منوط به کسب موفقیت در دوره مذکور است.
  • ضوابط ثبت نام در دوره یکساله  مهارت اموزی در سال ۹۸، پس از قبولی نهایی و تایید صلاحیت های عمومی توسط گزینس، از  سوی دانشگاه های مجری دوره یک ساله مهارت آموزی اعلام می شود.
  • ارائه رونوشت برابر اصل تعهد محضری به دانشگاه مجری دوره ۱ ساله مهارت آموزی الزامی خواهد بود.

شرایط پزشکی استخدام در آموزش و پرورش

بر اساس  مصوبه مجلس  در سال ۹۵،  متقاضیان  استخدام در آموزش و پرورش، باید شرایط جسمی خاصی داشته باشند:

  • بیماری چشمی نداشته باشند. داشتن عینک، اشکال ندارد.
  • متقاضی، بیماری چشمی غیر قابل درمان نداشته باشد.
  • متقاضی، بیماری نیستاگموس نداشته باشد.
  • قرنیه دو چشم متقاضی، ضایعات غیر قابل درمان نداشته باشد.
  • کور رنگی برای رشته های هنری، مجاز نیست. برای سایر رشته ها، منعی ندارد.
  • داشتن نابینایی در یک چشم، ممنوعیت استخدام دارد.
  • قدرت شنوایی داوطلب استخدام، نباید کم تر از چهل DB (دسی بل) باشد.
  • انجام آزمایشگان پاراکلینیکی توسط متقاضی استخدام، الزامی است و باید نتایج، به امور اداری اداره کل استان ها تسلیم شود.

متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش، باید در محل تعیین شده اشتغال به خدمت. حاضر شوند. داشتن مدرک کاردانی برای مشاغل استاد کاری، الزامی  است. تعهد کتبی ۱۰ ساله محضری پیش از اغاز دوره مهارت آموزی، الزامی است.

 

اگر در آزمون استخدامی سال ۹۸ پذیرفته  شوید اما در دوره یک ساله مهارت آموزی شرکت نکنید، عدم ثبت نام شما به منزله انصراف از استخدام است و شما حق هیچ گونه  اعتراضی را ندارید.

[کد خبر:AJ27716]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب