0000000000000083142803-72732002.jpg

 

آینه جم:  وزیرنفت شامگاه روز پنجشنبه در جمع مدیران فعال خود در یاری رساندن به مردم سیل زده در اهواز حاضر شد و از یک اولویت اصلی نفت پرده برداشت.
 
به گزارش آینه جم؛   وزیرنفت شامگاه روز پنجشنبه در جمع مدیران فعال خود در یاری رساندن به مردم سیل زده در اهواز حاضر شد و از یک اولویت اصلی نفت پرده برداشت. اولویتی که در صورت شعاری نبودن و به زبانی ساده تلاش مدیران برای عملیاتی کردن آن باید منتظر بود تا در روزهای آینده شاهد توقف تولید بسیاری از تاسیسات و مجتمع های نفتی چون عسلویه و پالایشگاه هایی چون پالایشگاه نفت تهران بود.
 
 
" تولید را هر جا لازم شد برای کارهای زیست محیطی تعطیل کنید، نباید بگذاریم به محیط زیست آسیب رسد." این تنها بخشی از اظهارات بیژن نامدار زنگنه در تعریفی شفاف و روشن از سیاست های دلسوزانه نفت در تلاش از حفظ محیط زیست دراین نشست است.
هر چند که محور اصلی اظهارات وزیرنفت دراین نشست به سیل و دلگرمی دادن به مردم اختصاص داشت اما به اذعان کارشناسان، دغدغه وضعیت آلودگی محیط زیستی مناطقی چون عسلویه و نگرانی‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت های نفتی این منطقه و درعین حال بیماری‌های خاموش مردمان عسلویه دست کمی از وضعیت این روزهای مردم سیل زده ندارد. تنها آنکه سیل به دردی روشن دراین روزها بدل شده و آسیب مردمان مناطقی چون عسلویه به دردی خاموش!
 
 
براساس این گزارش، در حالیکه طی سالهای گذشته از اوج آلودگی زیست محیطی عسلویه پرده برداشته شده و بسیاری از کارشناسان نسبت به آینده این منطقه ابراز نگرانی می‌کنند زنگنه اینبار در جمع همراهان نفتی سیل و قدردانی از مدیران فعال خود در این روزهای سخت از اولویت اول نفت در جهت حفظ محیط زیست کشور پرده برداشت و درنهایت تاکید کرد: سیاست وی و یارانش حفاظت از محیط زیست است حتی اگر قرارباشد در جایی تولید متوقف شود تا محیط زیست حفظ شود اینکار باید در اولویت قرار بگیرد.
 
 
دراین بین اگرچه زنگنه طی سال‌های گذشته بر ضرورت توجه بر رفع آلودگی های محیط زیستی مناطق نفتی چون پارس چنوبی تاکید کرده است اما تا کنون راهکار تاثیرگذاری دراین خصوص اجرائی نشده است. زمانی از تحریم و نبود امکان ورود تجهیزات گفته شد و زمانی دیگر از آمارهایی گفته شد که نشان از پیشرفت در کاهش آلودگی هوای عسلویه پرده برداشت. هر چند بنابراظهارات کارشناسان در عمل این اظهارات نمایی بیرونی نداشته و آلودگی هوا به همان ترتیب گذشته همچنان تنفس در عسلویه را آزاردهنده کرده است.  
هر چند که این آلودگی و معضل شدید بی توجهی به محیط زیست عسلویه نتایج دیگری هم به همراه داشته است. نتایجی چون درگیری برسر اختصاص بودجه محیط زیستی منطقه عسلویه به شهرهایی دیگر و یا گرفتن مسوولیت خرج این هزینه در میان نهادهای مسوول منطقه!
 
 
 به هرحال تا کنون آنچه بیشتر نمای بیرونی داشته اختلاف نظر مسوولان بر سر در دست گرفتن بودجه درخت کاری و البته رفع مشکلات محیط زیستی عسلویه است که هر از گاهی مسوولان را وادار به گفت وگو و تلاش برای در اختیار گرفتن بودجه توسط خود و یا دیگری می‌کند!
 
 
این درحالی است که اگر اظهارات وزیرنفت دولت روحانی را مبنای اولویت های اجرائی نفت قرار دهیم باید از امروز شاهد توقف تولید عسلویه و صد البته دیگر تاسیسات  و مجتمع های نفتی فعال در نقاط کشور چون پالایشگاه تهران بود.
 
چراکه به گفته کلانتری رئیس سازمان محیط زیست و معاون روحانی درتابستان سال گذشته از نظر قوانین محیط زیستی عسلویه باید همین امروز تعطیل شود و اگر بخواهیم استانداردهای بین المللی در حوزه محیط زیست را رعایت کنیم می بایست ۸۰ درصد از صنایع کشور امروز تعطیل شوند این صنایع شامل نیروگاه ها، پالایشگاه‌ها و حتی صنایع تولید مواد غذایی است، باید تأکید کرد که همین امروز به عنوان مثال پالایشگاه تهران باید تعطیل شود.
 
چرا که به اذعان جهانگیری، حرف زدن آسان است اما عمل به قوانین همه مسائل اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد زیرا در بسیاری از مسائل صنعتی و اقتصادی ارزیابی های محیط زیستی انجام نشده است.
 
 
اکرچه کلانتری در بهمن ماه سال گذشته پس از بی توجهی به اظهاراتش در خصوص بحران عسلویه در مرداد سال گذشته با لحنی تندتر به نفت شتافت و تاکید کرد: عمر مردم عسلویه ۹ سال کمتر شده و هر کسی در آن ورود کند نمی تواند ۲۴ ساعت دوام بیاورد برای همین هیچ مسئولی حاضر نیست در آن سکونت و یا تردد کند.
بنا براظهارات وی، اصلاح شرایط فعلی عسلویه و نجات انسان ها و حیوانات در آن منطقه نیازمند هزینه ای ۳۰ میلیارد دلاری است و کسی حاضر نیست سودآوری اش را رها کند و به فکر رعایت محیط زیست باشد.
 
 
این درحالی است که همچنین  مطالعات اخیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر با عنوان " بررسی آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از صنایع گاز و پتروشیمی و اثرات آن بر سلامت ساکنین منطقه عسلویه، پایتخت انرژی ایران" نشان داده که صنایع گاز و پتروشیمی در منطقه عسلویه انواع مختلفی از آلاینده ها شامل ذرات معلق PM۱۰ ،۲.۵ PM، فلزات سنگین و آلاینده های خطرناک در هوا مانند هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه ای، بنزن، هگزان، تولوئن، گزیلن و پروپیلن، نیکل، سرب و کادمیوم را به محیط انتشار می‌دهند که اثرات سوء جبران ناپذیری بر سلامت انسان و اکوسیستم دارند.
 
حضور آلاینده های خطرناکی نظیر فلزات سنگین و هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای در رسوبات ساحلی منطقه پارس جنوبی در مطالعات متعددی ردیابی شده است. همچنین مطالعات انجام شده بر روی آبزیان دریایی نظیر صدف‌ها حاکی از غلظت‌های بسیار بالا و سمی فلزات سنگین کادمیوم، سرب، آرسینیک، استرنسیوم، قلع، نقره، آنتیموان، و مولیبیدن بوده است. بررسی‌های متعدد دیگری ثابت کرده‌اند سطح بسیار بالایی غلظت فلزات سنگین در درختان منطقه عسلویه در مقایسه با مناطق غیرآلوده وجود دارد. جالبتر اینکه مطالعات گزارش کرده‌اند به علت تغییرات پروفایل پروتئینی و ساختار زیست شناختی گرده درختان ناشی از آلودگی‌های صنعت گاز و پتروشیمی در منطقه عسلویه، حساسیت زایی گرده درختان در مقایسه با مناطق غیرآلوده به شدت افزایش یافته است. به علاوه مطالعات انجام شده بر روی ساکنین منطقه عسلویه نشان داد سطح ادراری فلزات سنگین آرسینیک، وانادیوم، منگنز و نیکل افزایش قابل ملاحظه ای دارد. همچنین شیوع بیماری‌های آسم، آلرژی بینی و اگزما نیز در منطقه عسلویه نسبت به سایر شهرهای ایران شیوع بالاتری دارد.
 
 
دراین بین شاید بد نباشد اولتیماتوم زنگنه برای رفع مشکلات سیل زدگان به اولتیماتومی جدی تر برای حل بحران‌های ناشی از آلودگی‌های نفتی در مناطقی بدل شود که خط هشدار را پشت سر گذاشته اند و به درد خاموش مردم این مناطق بدل شده است.
شاید بد نباشد این گزارش را با یادی از اظهارات کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در مردادماه سال گذشته به اتمام رساند " مردم عسلویه یا باید بمیرند و یا بروند" و یا به اظهارات بهمن ماه سال گذشته این مقام مسوول که سمت معاونت ریاست جمهوری را یدک می‌کشد اشاره کنیم که تاکید کرده بود :" وزیر نفت هم حاضر نیست در عسلویه زندگی کند!"
 
 ** نفتی ها
[کد خبر:AJ28090]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+2 # برسیسا 1398-01-28 11:03
داداش من بشنو و باور نکن. زنگنه از این افاضات تا حالا زیاد فرمودن.اصلا سنگ بزرگ علامت نزدنه مصداق بارز فرمایش ایشون هست. این اصلا غیر ممکنه که جناب زنگنه به خاطر محیط زیست، تاسیسات عسلویه رو تعطیل کنه. حتی اگه همه مردم هم بمیرن یک واحد از یک فاز پتروشیمی یا پالایشگاهی تعطیل نخواهد شد شک نکنین. این حرف ایشون واقعا یک توهین آشکار به مردم و یک دروغ بسیار بزرگ هست. این جناب شیخ الوزرا وعده های بسیار کوچیک و ساده که خیلی راحت میشه عملی کرد رو زیرش زدن حالا انتظار دارید دروغی به این وسعت و بزرگی رو عملی کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!! اصلا بر فرض محال که ایشون بخوان این کار را انجام بدن اصلا میدونین چندصد موانع بزرگتر از زنگنه سر راه این کار هست؟ هرچند تاکید میکنم حرف ایشان دروغ محض و مطلق است و سر سوزنی دلش برای محیط زیست اونم تو عسلویه نسوخته. علی برکت الله
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب