به گزارش  اینه جم، اداره آثار باستانی استان «درعا» واقع در جنوب سوریه امروز مقادیر زیادی عتیقه و اشیاء قدیمی کشف و ضبط کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که اداره آثار باستانی درعا 103 قطعه باستانی را در یکی از منازل واقع در شهرک «الجیزه» (20 کیلومتری شرق شهر درعا) شناسایی کرد.

سانا اعلام کرد که این آثار باستانی برای قاچاق آماده شده بودند که اداره آثار باستانی به همراه ریاست پلیس درعا مانع از انجام این اقدام شد.

این قطعه‌های عتیقه شامل 75 سنگ بازالت و مرمر و 28 قطعه سفال بود که همه این آثار به دوران روم بازمی‌گردد.

احتمالا این آثار زمانی که شهرک الجیزه در اشغال تروریستها بود، از موزه «بصری الاثری» ربوده شده بود.

از زمانی که ارتش سوریه به صورت کامل استان درعا را آزاد کرد، پلیس این استان به همراه اداره آثار باستانی چندین بار تلاش قاچاقچیهای عتیقه برای خارج کردم اشیاء قیمتی سوری را ناکام گذاشته‌اند.

در همین راستا، «محمد خیر نصر الله» رئیس اداره آثار باستانی استان درعا دهم مهر ماه گذشته اعلام کرد که این مرکز با همکاری پلیس این استان توانست یک محموله اشیاء عتیقه را در این استان کشف و ضبط کند که در حال قاچاق به اردن بود.

نصرالله گفته بود که این آثار باستانی متعلق به دوره رومی‌ها بوده و در یکی از مزرعه‌های منطقه «الطبریات» از توابع شهرک «تل شهاب» واقع در ریف غربی درعا در نزدیکی مرزای اردن کشف شد.

وی تصریح کرد که این آثار باستانی از طریق خریداران عتیقه آماده قاچاق بود؛ خریدارانی که از حضور گروههای تروریستی در این منطقه سوء استفاده نموده و آثار باستانی را جمع کردند.

«محمد مسکور» مسئول منطقه درعا نیز در همین راستا اعلام کرد که گشتی‌های امنیت داخلی برای بازپسگیری این آثار باستانی کمک کردند و این آثار را به موزه ملی بازگرداندند.

گروههای تروریستی حاضر در درعا طی سالهای گذشته دست به قاچاق هزاران قطعه باستانی زده و از مرزهای اردن این قطعات را از سوریه خارج کردند.

[کد خبر:AJ26593]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب