به گزارش آینه جم:پس از چند دهه ورود سیرهای بی‌کیفیت چینی، فروش سیر تولیدی کالیفرنیا افزایش یافته است و کارشناسان دلیل آن را اعمال تعرفه‌های بیشتر روی سیرهای چینی می‌دانند.

؛ در حالیکه بسیاری از کشاورزان در آمریکا به دلیل اتکاء به واردات چینی، از جنگ تجاری رنج می‌برند، تولیدکنندگان سیر آمریکایی به دلیل اتکاء بر حجم عظیم فروش داخلی سود زیادی خواهند برد.

کن کریستوفر قائم مقام شرکت خانوادگی "کریستوفر رنچ"، در این خصوص گفت: در بهترین شرایط، خواستار حفظ همیشگی تعرفه‌ها روی محصولات چینی هستیم.  "کریستوفر رنچ" یکی از سه شرکت تجاری بزرگ تولید کننده سیر در آمریکاست.

سیرکاران، برنده بزرگ جنگ تجاری در آمریکا

تعرفه روی کالاهای چینی، از تاریخ 9 "می" بر روی بیش از 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی اعمال شده و همین موضوع باعث افزایش  قیمت 10 تا 25 درصدی سیرهای چینی شده است.

در حالیکه که کشاورزان سویا در "میدوست" آمریکا، شاهد سیلوهای پر شده از دانه‌های خود و فروش نرفتن آنها هستند و خریداران بزرگ چینی فرآیند خرید سویا را متوقف کرده‌اند، کریستوفر رنچ از افزایش 15 درصدی فروش سیر در فصل پایانی 2018 خبر می‌دهد.

سیرکاران، برنده بزرگ جنگ تجاری در آمریکا

وی این افزایش را نتیجه اعمال 10 درصدی تعرفه روی سیرهای وارداتی چین از ماه سپتامبر اعلام کرد.

پس از شکست مذاکرات تجاری اخیر چین و آمریکا، تعرفه روی کالاهای چینی مجددا افزایش یافت. این افزایش مجدد، درست چند هفته قبل از برداشت سیرهای آمریکایی صورت گرفت. زمانی که می‌تواند بیشتر از قبل به نفع تولید کنندگان سیر آمریکایی باشد.

سیرکاران، برنده بزرگ جنگ تجاری در آمریکا

کریستوفر در این خصوص گفت: زمان‌بندی برای ما  بسیار مناسب است و در هفته‌های آینده شاهد افزایش تقاضا برای سیرهای آمریکایی هستیم.

کریستوفر 33 ساله در منطقه "گیلروی" کالیفرنیا، مالک 59 هزار هکتار مزرعه سیر است. وی در ماه ژوئیه به واشنگتن  سفر کرد تا دولت ترامپ را برای اعمال تعرفه روی سیرهای وارداتی قانع کند.

سیرکاران، برنده بزرگ جنگ تجاری در آمریکا

او گفت: جنگ تجاری بهترین گزینه برای حفظ منافع آمریکا نیست، اما اصرار داریم سیرهای وارداتی بخشی از اقلام فهرستی باشند که تعرفه‌ها بر روی آن اعمال خواهد شد.

با این وجود همگان، به تعرفه‌های اعمال شده روی سیر علاقه نشان نمی‌دهند. در حالیکه کریستوفر تمام تلاش خود را برای اعمال تعرفه روی سیرهای وارداتی انجام می‌دهد، شرکت "مک‌کورمیک" یکی از بزرگترین شرکت‌های سازنده ادویه در جهان با این روند مخالف است.

سیرکاران، برنده بزرگ جنگ تجاری در آمریکا

مک‌کورمیک اعلام کرده که بیشتر دستورات تهیه ادویه‌اش به سیرهای چینی وابسته‌اند. محصولاتی که از هر لحاظ با سیرهای تولیدی در آمریکا متفاوتند.

لارنس کورسیوز مدیر عامل شرکت مک‌کورمیک در این خصوص به رویترز گفت: این محصولات قابلیت جایگزینی ندارند و استفاده از مواد محلی می‌تواند در تغییر مزه چاشنی‌ها اثرگذار باشد.

وی افزود: در کنار تفاوت مزه، سیرهای کالیفرنیا به شکل سنتی گرانتر از سیرهای چینی به فروش می‌رسند.

سیرکاران، برنده بزرگ جنگ تجاری در آمریکا

کریستوفر قیمت یک جعبه 13 کیلویی از سیر آمریکایی در بازار عمده ‌فروشی را 60 دلار اعلام کرد. این در حالیست که همین میزان سیر چینی قبل از اعمال تعرفه‌ها جعبه‌ای 20 دلار و پس از تعرفه‌گذاری 40 دلار به فروش می‌رسد. اعمال تعرفه‌های جدید می‌تواند قیمت سیر چینی را به سرعت افزایش دهد.

تولیدکنندگان سیر در آمریکا از معدود اقشاری هستند که از اعمال تعرفه‌ها روی محصولات کشاورزی لذت می‌برند.

سیرکاران، برنده بزرگ جنگ تجاری در آمریکا

چین در سال گذشته در حرکتی تلافی‌جویانه روی کالاهایی مانند سویا، ذرت و گوشت خوک تعرفه وضع کرد. حرکتی که خرید این محصولات از آمریکا را با رکود مواجه کرده است.

سیرکاران، برنده بزرگ جنگ تجاری در آمریکا

در سال گذشته، بودجه 12 میلیارد دلاری از سوی دولت به آسیب دیدگان جنگ تجاری اختصاص یافت. ترامپ متعهد شده تا 20 میلیارد دلار دیگر را به کشاورزان متضرر از جنگ تجاری کمک کند. با این وجود "انجمن کشاورزان آمریکایی سویا" اعلام کرده‌اند که موفق به دریافت هیچ کمکی از طرف دولت نشده‌اند.

سیرکاران، برنده بزرگ جنگ تجاری در آمریکا

جنگ تجاری باعث ترک کار بسیاری از کشاورزان در سواحل غربی کشور آمریکا شده است. بیشتر آنها به تولید محصولات خانواده گیلاس و دانه‌های روغنی می‌پرداختند. پس از اعمال تعرفه‌های جدید چینی روی این محصولات، کشاورزان آمریکا به دنبال کاشت محصولاتی جایگزین در این بخش هستند.

[کد خبر:AJ28398]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب