کرونا تغییراتی در سبک زندگی شهروندان کشورهای جنوب خلیج فارس ایجاد کرده است.

به گزارش آینه جم  خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان " نه نماز در مسجد و نه احوال‌پرسی گرم؛ کرونا عادت های شهروندان خلیج فارس را به هم زده است" به تاثیرات کرونا در میان شهروندان ۶ کشور جنوب خلیج فارس پرداخته است.

شرح عکس: ساحل خالی از افراد در خلیج فارس/ عکس: خبرگزاری فرانسه- کریم صاحب

کرونا در جنوب خلیج فارس: بدون نمازجماعت، بدون احوالپرسی گرم

در این گزارش آمده است:


در جامعه‌ای که افراد آن روزانه در کنار هم نماز می خوانند و برخی، با بوسیدن صورت و زدن نوک بینی یکدیگر، به گرمی احوال‌پرسی می‌کنند پذیرش تغییرات جدید سخت است.

در 6 کشور جنوب خلیج فارس یعنی کویت، عربستان سعودی، قطر، بحرین، امارات و عمان تاکنون بیش از 800 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. قطر با داشتن 337 مبتلا به کرونا در صدر کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارد.

از کویت تا مسقط (پایتخت عمان) و از ریاض تا دوحه و دبی، جنب و جوش و حرکت در روز اول هفته یعنی یکشنبه در مقایسه با گذشته، کمتر شده است.

حرکت خودروها به میزان زیادی کاهش یافته و بازارهای سنتی هم  مانند قبل شلوغ نیستند. از تعداد مشتریان مراکز خرید هم کم شده است.

خانم "امل هاشم" 45 ساله که بیش از 15 سال در یک شرکت رسانه‌ای در دبی کار می کند، می‌گوید: "روز یکشنبه مثل جمعه بود. مثل آخر هفته‌ها و نه مثل اول هفته".

در کشورهای جنوب خلیج فارس، تعطیلات هفتگی، جمعه و شنبه است. یکشنبه نیز اولین روز هفته به شمار می‌آید.

در میان کشورهای جنوب خلیج فارس، کویت، اقدامات شدیدتری را علیه شیوع کرونا در پیش گرفته است.

کویت مرزهایش را به طور کامل بسته و حرکت داخلی در این کشور را به طور سراسری تعطیل کرده است؛ منع آمد و شد بدون اعلام علنی. به کارمندان دو هفته مرخصی داده شد و فروشگاه‌های بزرگ نیز تعطیل شدند. مسیر منتهی به فرودگاه بین‌المللی کویت در صبح یکشنبه، خالی از هر گونه رفت و آمدی بود.

همچنین اثری از علاقه‌مندان به پیاده‌روی در ساحل منطقه "سالمیه" کویت دیده نمی‌شود. هر ساله در این‌ ماه‌های سال ساحل سالمیه کویت به دلیل کاهش گرما شاهد تعداد زیادی از مردمی بود که به پیاده‌روی صبحگاهی در آن می‌پرداختند.

پلیس کویت از پهپاد برای وادار کردن مردم به بازگشت به خانه استفاده می‌کند.

با اعلام دولت کویت، تجمع و حضور در ساحل دریا و پارک‌های عمومی ممنوع اعلام شد. پلیس نیز با حضور در این مکان‌ها مانع از تجمع و حضور همیشگی مردم می‌شود.

در بازار اصلی دوحه پایتخت کشور شبه جزیره‌ای قطر نیز تعداد مشتریان در کوچه‌ها و مغازه‌ها به میزان زیادی کم شده است.

مراکز خرید و تجاری ریاض هم تقزیبا خالی شده و جز فروشندگان کسی دیده نمی‌شود.

در شهرهای کشورهای جنوب خلیج فارس، همیشه مراکز خرید بزرگ، محلی برای حضور هزاران نفر و تفریح، غذاخوردن و فیلم دیدن است.

همه این کشورها سالن‌های سینما و مراکز تفریحی را نیز تعطیل کرده‌اند. علاوه بر این، ارائه قلیان هم منع شده است. مصرف قلیان در میان ساکنان جنوب خلیج فارس، طرفداران زیادی دارد.

در سایه افزایش ابتلای کرونا، برخی ساکنان شهر مسقط (پایتخت عمان) می‌گویند که نوعی ترس و هراس وجود دارد که آن را "کرونا فوبیا" (فوبیای کرونا) نامگذاری کرده‌اند.

اکثر مردم دست دادن و روبوسی را متوقف کرده‌اند و بسیاری هم تلاش می‌کنند مواد ضدعفونی را همراه خود داشته باشند.

اما در ریاض همچنان ابوعبدالرحمن از دست ندادن و روبوسی نکردن خجالت می‌کشد. با وجود اینکه او می‌داند ویروس کرونا از این طریق از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود.

این فعال اقتصادی 60 ساله تلفنی به خبرگزاری فرانسه گفت: "دست بدهم و روبوسی بکنم یا نه؟ نمی‌دانم. تلاش می‌کنم انجام ندهم اما خجالت می‌کشم. اگر اول او دستش را دراز کرد چه؟"

در کشورهای جنوب خلیج فارس از شهروندان خواسته شده تنها به احوالپرسی کلامی اکتفا و از دست دادن، روبوسی و زدن بینی‌ها به هم خودداری کنند.

"دیوانیه"ها امام دیگری هستند که شاهد تغییراتی به دلیل کرونا شده‌اند.

در کویت، سالن‌هایی به نام دیوانیه وجود دارد که محل مراجعه به افراد سرشناس یا تجمع و دیدارهای مختلف است.

دیوانیه‌ها متعلق به افراد معروف و دارای جایگاه اجتماعی بالا است که به محل مراجعه و دیدار و گفتگوی مردم هستند.

در اتفاقی غیرعادی، در دیوانیه‌های کویت، به جای استفاده از فنجان‌های چینی برای قهوه عربی، از لیوان‌های کوچک کاغذی یک بار مصرف استفاده می‌شود.

تا قبل از این، دیوانیه‌ها محل حضور شمار زیادی از افراد بودند که درباره موضوعات مختلف داخلی و خارجی تا پاسی از شب گفتگو می‌کردند.

اقدامات مربوط به کرونا تنها به قهوه‌خانه‌ها و فروشگاه‌ها محدود نشده و به عبادتگاه‌ها در جوامع محافظه‌کاری که شریعت اسلامی را اجرا می‌کنند نیز رسیده است.

پس از توقف مراسم حج عمره در عربستان سعودی به دلیل نگرانی از شیوع بیماری کرونا، مقامات این کشور خطاب شهروندان اعلام کردند در صورت احساس هرگونه بیماری و ممانعت از انتقال ویروس کرونا (کووید19) از مشارکت در نمازجماعت در مساجد خودداری کنند.

کویت یک گام بیشتر رفت و برگزاری نمازجمعه و نمازهای پنجگانه در مساجد را متوقف کرد و تنها به اقامه اذان اکتفا شد.

این اتفاق در کشوری روی می‌دهد که صدها هزار نفر از ساکنانش هر روز در کنار هم در مساجد نماز می‌خواندند.

روز شنبه فیلمی در شبکه‌های اجتماعی با نمایش خیابان‌های خالی کویت و صدای موذن منتشر شد. موذن در این تصاویر تکرار می‌کرد: "در خانه‌هایتان نماز بخوانید... در خانه‌هایتان نماز بخوانید".

در اکثر این کشورها، افراد مبتلا، مسافران بازگشته از ایران هستند.

اقدامات مربوط به مقابله با کرونا، به درگیری یا ناآرامی میان پیروان مذاهب مختلف منجر نشده است. به عنوان مثال در عربستان سعودی، منطقه شیعه نشین قطیف به دلیل شیوع کرونا، با منع ورود و خروج روبه رو شده است.

___________

[کد خبر:AJ31960]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب