آینه جم؛   بلوبری وحشی" یا "زغال اخته آبی" در ماه آگوست در ایالت "مِین" (Maine) در آمریکا برداشت می‌شود.

"بلوبری" یا "زغال اخته آبی" میوه‌ای است که در جهان در کنار نام آمریکا دیده می‌شود. این میوه مانند کباب ایرانی، پاستای ایتالیایی، سیب‌زمینی بلژیکی و "فیش اند چیپس" انگلیسی با نام  آمریکا معروف شده است. اما امسال کشاورزان در برداشت این میوه با مشکل و محدودیت مواجه‌اند.

به گزارش عصر ایران به نقل از بی‌بی‌سی، پروفسور "دیوید یاربورو" که متخصص و استاد بخش "توت‌شناسی" در دانشگاه باغبانی و کشاورزی دانشگاه "میِن" است، صریحا در باره برداشت بلوبری وحشی در تابستان امسال در ایالت میِن آمریکا گفت: برداشت محصول تا کنون افتضاح بوده است.

بلوبری‌های وحشی در ماه آگوست در ایالت میِن آمریکا/ عکس: JOLINE BLAIS

بلوبری آمریکایی

یاربورو 28 سال از عمر خود را صرف مشاوره و کمک به کشاورزان در ایالات شمال شرقی آمریکا کرده است.

او می‌گوید برداشت بلوبری وحشی در یک ماه گذشته محدود بوده و حجم برداشت کلی آن در سال جاری کم خواهد بود و این مسئله به آب و‌هوا ربط دارد.

وی افزود: ما در اوایل ماه ژوئن (حوالی هفته دوم خرداد) هوای سرد و یخ‌بندانی را تجربه کردیم و پس از آن خشکسالی و گرمای شدیدی را در سراسر تابستان داشتیم.

این استاد توت‌شناسی دانشگاه در این باره گفت:  طبیعی است که امسال مقادیر کمتری از نوع وحشی این میوه برداشت کنیم و اندازه بلوبری‌های امسال کوچکتر از سال‌های قبل باشند. این موضوع یک فاجعه است.

"دیوید یاربورو" می‌گوید که محصول بلوبری وحشی امسال 50 درصد  از محصول برداشت شده در سال 2014  کمتر خواهد بود- برداشت بلوبری وحشی  در سال 2014 با بیشترین میزان رکورد زد/ عکس: DAVID YARBOROUGH

استاد توتشناسی آمریکا

2 مدل از گیاه بلوبری وجود دارد. نوع وحشی و نوع غیر وحشی. (هر دوی مدل‌ها توسط کشاورزان تولید می‌شود اما مدل وحشی در مناطق خاص و سردتر آمریکا رشد می‌کند). مدل وحشی بلوبری، بومی ایالات شمال شرقی آمریکا است و بیشتر در ایالات میِن در نزدیکی مرزهای کانادا می‌روید.

امکان کاشت تجاری و صنعتی بلوبری وحشی مانند نوع غیروحشی وجود ندارد و کشاورزان منطقه میِن آمریکا حجم کمتری از این محصول را تولید می‌کنند. از آنجایی که این مدل از بلوبری به زمستان‌های سرد نیاز دارد، در خارج از این مناطقِ آمریکا نمی‌روید. بیشتر تولید بلوبری وحشی در میِن است و کمی از آن در در همسایگی میِن مانند "نیوهمپشایر" و "ماساچوست" می‌روید.

در مقابل مدل بلوبری غیروحشی به راحتی و در مقیاس وسیع زیر کشت می‌روند. این مدل نسبت به هوای گرم مقاومت بیشتری دارند و تولید و بازده آنها نسبت به بقیه خانوده توت‌ها (بری‌ها) بیشتر است و در مقیاس بزرگتری تولید می‌شود. بنابراین این میوه توت شکل به وفور در دیگر نقاط آمریکا و سراسر جهان مانند پرو کاشته می‌شوند.

 دسر "پای بلوبری" به اندازه خود این محصول با ملیت آمریکایی‌ها گره خورده است- معمولا پای را به عنوان یکی از شیرینی‌های معروف آمریکا می‌شناسند/ عکس: GETTY IMAGES

پای بلوبری

براساس تخمین‌های پروفسور "یاربورو" محصول "بلوبری وحشی" سال 2020 در ایالت میِن آمریکا حدود 22 تا 25 هزار تُن خواهد بود. این میزان تقریبا با برداشت ضعیف سال 2018 برابری می‌کند. برداشت بلوبری وحشی  در سال 2014 در آمریکا به حجم 47 هزار تُن رسید و رکورد ویژه‌ای را در این کشور به ثبت رساند.

حجم برداشت کل بلوبری‌های غیروحشی در واشنگتن و "اورگن" آمریکا به بیش از 305 هزار تُن در سال 2019 می‌رسد. کشور پرو نیز بیش از 81 هزار تُن از این مدل بلوبری را در سال 2018 تولید کرده است. این میزان تقریبا 8 برابر محصول سال 2015 پرو است.

پس چه مشکلی برای خرید مدل غیروحشی بلوبری وجود دارد؟ خوب، براساس نظرات طرفداران بلوبری وحشی، این دو محصول قابل مقایسه نیستند.

گفته‌ می‌شود بلوبری وحشی طعم بسیار بهتر و قویتری دارد و به همین دلیل 60 درصد گرانتر از نوع غیر وحشی و  کاشته شده آن است.

تولیدکنندگان بلوبری وحشی از تجارت آن با چین لذت می برند/ عکس: GETTY IMAGES

بلوبری صادراتی به چین

"ماری امرسون" کشاورز منطقه آبشارهای کلمبیا در "میِن" آمریکا که حدود 64 کیلومتر با مرزهای کانادا فاصله دارد، در این باره می‌گوید: بلوبری‌های وحشی از هر نظر با دیگر بلوبری‌های جهان فرق دارند و ما باید این موضوع را به همگان بشناسانیم.

امرسون برای ترویج و حمایت از کشاورزان و رشددهندگان بلوبری وحشی در آمریکا به عضویت "اتحادیه پرورش‌دهندگان بلوبری وحشی" ایالت میِن درآمده است.

براساس گزارش سال گذشته شبکه NBC آمریکا، در 5 سال گذشته کشاورزان و پرورش‌دهندگان بلوبری وحشی در ایالت میِن تجارت محصولات منجمد خانواده "بری" (توت‌ها) با چین را آغاز کردند. این تجارت برای کشاورزان آمریکایی بسیار مفید تمام شد زیرا پرورش‌دهندگان بلوبری وحشی مجبور به فروش ارزان این محصول در آمریکا بودند که بازار آن از نوع غیروحشی محصول اشباع شده بود.

فروش این محصول آمریکا به چین عملا از ماه آوریل 2018 به دلیل افزایش 80 درصدی تعرفه‌ها از سوی چین بر روی بلوبری صادراتی محدود یا متوقف شد. چین در آن زمان و در واکنش به اقدام ترامپ برای افزایش تعرفه‌ها، این تصمیم را گرفت.

میِن خواستگاه اصلی بلوبری وحشی در آمریکا

مین آمریکا بلوبری

امرسون کشاورز در منطقه آبشارهای کلمبیا این بار تلاش می‌کند تا سهم بیشتری از فروش بلوبری وحشی در بازارهای امریکا به دست آورد. او در کمپین‌های خود به خواص و مزیت‌های بلوبری وحشی نسبت به مدل غیروحشی آن اشاره می‌کند.

بلوبری وحشی در ماه آگوست به صورت تازه در آمریکا موجود است اما در بقیه سال این محصول به صورت منجمد فروخته می‌شود.

با این وجود و در حال حاضر برخی از کشاورزان خرد بلوبری در میِن آمریکا کاسبی خود بسته‌ و تعطیل کرده‌اند. تولید بسیاری از کشاورزان نیز کاهش یافته است.

"گرگ بریجز" به عنوان یک کشاورز نسل سوم بلوبری در منطقه "بارینگ" ایالت میِن آمریکا و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول در این منطقه،می‌گوید: این کار برای ما که بودجه و پشتوانه بزرگی در کار خود نداریم بسیار سخت است.

گرگ بریجز می‌گوید: کشاورزان خرد بیشتر آسیب می‌بیبیند

مزرعه بلوبری

وی افزود: شما باید کار بزرگتر و بیشتری برای به دست آوردن محصول و سود انجام دهید. در این مواقع سعی می‌کنید دارایی‌های خود را حفظ کنید و به بهبود اوضاع در زمان‌های دیگر امیدوار باشید.

امرسون نیز موافق است که تولیدکنندگان کوچک در معرض خطر بیشتر هستند و می‌گوید که در "اتحادیه تولیدکنندگان بلوبری" از آنها دفاع می‌کند.

ماری امرسون و همسرش یک مرکز و مغازه آبی با تم و شمایل بلوبری را اداره می‌کنند/ عکس:  JOLINE BLAIS

مغازه با تم بلوبری

کشاورزان میِن برای چیدن بلوبری و برداشت ‌محصول بر روی هزاران کارگر مهاجر موسوم به "بارن" حساب می‌کردند اما پروفسور "یاربورو" می‌گوید افزایش استفاده از ماشین‌های مکانیکی تعداد این کارگران مهاجر را به کمتر از هزار نفر رسانده است.

او گفت: کارگران میوه چین مهاجرانی مکزیکی تبار از فلوریدا و نیوجرسی آمریکا هستند یا از دیگر نقاط آمریکای مرکزی آمده‌اند. کاربران ماشین‌های مکانیکی میوه‌چین نیز معمولا از آن سوی مرزهای کانادا آمده و مهاجر مهاجر موقت یا دائم  به شمار می‌آیند.

در تابستان شمار کارگران مهاجر به دلیل شیوع ویروس کووید-19 کم شده است. با این وجود پروفسور یاربورو می‌گوید تست کرونا  هر روز از کارگران گرفته می‌شود و در صورت مثبت بودن، بیماران و مبتلایان از بقیه جدا می‌شوند.

یاربورو افزود: مبتلایان در هتل‌های محلی قرنطینه شده و هزینه جا و غذایشان پرداخت می‌شود.

کارگران برای چیدن بلوبری از صفحات فلزی استفاده می‌کنند- آنها هر روز تست کرونا می‌دهند/ عکس: GETTY IMAGES

نحوه چیدن بلوبری

بریجز می‌گوید: بحران کووید19 مشکلات بیشتری را صنعت بلوبری در منطقه میِن آمریکا ایجاد کرده و پیدا کردن کارگر برای برداشت محصول سخت است.

_________________________

[کد خبر:AJ33597]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب