1733332.jpg

 

آينه جم؛ اردشير آزاد

چندین سال است که شهرستان جم با بحران آب مواجه است و امروز شرایط بدتر از دیروز است. دیگر خبری از دلو و آب کشیدن از چاه با دست نیست. امروز همان چاه های پرآب دو سه دهه پیش، به چند ده متر عمق رسیده اند تا اندک آبی برای باغات و بعضا شرب مردم داشته باشند.

گلایه ها از وضعیت آب طی سال های اخیر به اوج خود رسید. در چند جمله وضعیت آب جم را می توان اینطور توصیف کرد؛

احداث و برداشت از چاه ها ممنوع است، توزیع آب به مردم به بدترین شیوه انجام می شود، هزینه آب شرب تهران را در جم از مردم می گیرند و آبی غیر قابل شرب و با هزار اما و اگر و جیره بندی 48 ساعته و 24 ساعته به مردم می دهند!

تصور کنید هر روز از بالاترین مسئولان کشور تا پایین ترین شان از تلویزیون تا روزنامه و سایت و کانال خبری مدام بر لزوم صرفه جویی تاکید می کنند و مرتب فریاد می زنند که آب نیست مدیریت مصرف داشته باشید!

اما در همین جم بی آب و پر بحران، از گوشه گوشه زمین آب فوران می کند البته این چشمه های جوشان طبیعی نیستند بلکه از شکستگی های گاه و بیگاه خطوط انتقال ایجاد می شوند و حسرت و افسوس مردم و بی توجهی اعصاب خردکن مدیران شهرستان را به همراه دارد.

آب شرب جم بدون تعارف قابل آشامیدن نیست و مصرف آن با ریسک بالای اسهال و مشکلات حاد معده همراه است. آب های جم از چاه ها استخراج می شوند و باکلرزنی های ناقص از طریق لوله هایی فرسوده وارد خانه های مردم می شود. امروز اکثر خانه های مردم جم، آب شرب را خریداری می کنند و به تعبیری هم برای آب غیر شرب، پول پرداخت می کنند و هم برای آّب شرب! در واقع ساکنان جم چیزی حدود سه برابر کلان شهر تهران پول آب پرداخت می کنند.

شهرستان جم تنها شهرستانی است که نه مخزن ذخیره آب مناسبی دارد و نه عملیات تصفیه ای بر روی آبی که مستقیم از دهها چاه اجاره ای خارج می شود انجام می شود!

و نتیجه این می شود که مردم ترجیح می دهند هر روز دبه به دست، آّب تصفیه بخرند یا پول کارگری شان را برای خرید آب تصفیه کن هزینه کنند اما از آب غیر شرب لوله های فرسوده و چاه های غیر ایمن جم نخورند.

هر چند مهم تر از فرسودگی لوله های آّب شرب و تهی بودن چاه های جم، فرسودگی مدیران و تهی بودن از خلاقیت و ابتکار و استعداد مدیریت است که جم را به این روز انداخته است . برای آب جم و مدیران آب باید فکری کرد تا مرتب به جای رفع مشکلات، از بی پولی و کمبود اعتبار ننالند!

** اردشیر آزاد

[کد خبر:AJ23119]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب