0000000000000000000000000000000000000000000000001.jpg

 

 

آینه جم : شهرستان دیر با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب استان بوشهر و در کنار دریای نیلگون خلیج فارس قرار دارد . این شهرستان مرزی در حوزه منابع نیروی انسانی، صنعت و معدن، دریا، شیلات و کشاورزی، از مناطق پرظرفیت استان بوشهر است.  

با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام از جمله جاده وفاق که در توسعه گردشگری دریایی نقش مهمی دارد زمینه بیش از پیش رونق اقتصادی ، گردشگری و معیشتی در بندر دیر فراهم می شود. این شهرستان علاوه بر صید و پرورش آبزیان از جمله ماهی و میگو در عرصه تجارت دریایی و صادرات در سال های اخیر نقش مهم و ارزنده‌ای دارد که به دلیل نزدیکی این بندر به کشور قطربه عنوان قطب صادرات در استان بوشهر بشمار می آید .

قریب ۲۰۰ هکتار از اراضی ساحلی این بندر فعالیت پرورش و ذخیره‌سازی میگو در استخر‌های پرورشی انجام شده که هرسال ۶۷۰ تن میگو در ۱۰ مزرعه در سایت بردستان این شهرستان برداشت می شود که ۹۰ درصد آن به خارج از کشور صادر می شود. ماهی یال اسبی، ماهی مرکب و سفره ماهی و مار ماهی توسط صیادان و کشتی ها در آب‌های بندر دیر صید و به کشور‌های جنوب شرقی آسیا صادر شده است.  می توان شهرستان دیر را از قطب های تولید گوجه فرنگی خارج از فصل در کشور خواند که هرسال در ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان گوجه فرنگی خارج از فصل کشت و سالانه ۲۴۰ هزار تن محصول برداشت می شود.

 همچنین در این شهرستان طرح پتروشیمی متانول کاوه در آستانه بهره برداری قرار دارد و طرح سیراف انرژی در دیر در دست اجراست که از طرح های ملی و کلان کشور و از ظرفیت های خوب این شهرستان در حوزه صنعت به شمار می رود./ثلاث

عباس بحرانی

[کد خبر:AJ28081]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب