134086.jpg

 

آینه جم؛  ابراهیم قیصری:  دبیرخانه دائمی  نکوداشت روز جم با فراخوان ایده پردازی برای برگزاری دهمین رویداد بزرگداشت روز جم آغاز به کار کرد. 
برگزاری ۹ دوره ویژه برنامه های روز جم با فراز و نشیب های فراوان همراه شد و حال این ۹ دوره بزرگ ترین تجربه دبیرخانه دائمی دهمین نکوداشت روز  جم است.
 
شورای اسلامی شهر جم در دوره پنجم دست به کار بزرگی زد و برنامه های روز جم برون سپاری کرد و علی دانشمند یکی از فعالان اجتماعی شهر بهارستان را  به عنوان مسوول دبیرخانه دائمی منصوب کرد تا وی  متولی اصلی بزرگ ترین رویداد فرهنگی شهرستان شود. 
 
دانشمند در دوره های هشتم و نهم مسوول برگزاری برنامه های روز جم بود و براساس عملکرد ایشان و اعضای شورای شهر جم ؛ مهم ترین چالش های پیش روی ایشان از نگاه نگارنده این سطور بدین شرح است:
 
۱- برنامه های روز جم ویژه کسانی است که دل در گروی پیشرفت و توسعه جم دارند اولین سوال این است آیا همه جمی ها می توانند نقش آفرین برنامه ها باشند؟! ؛ متولی دهمین نکو داشت روز جم برای روبرو شدن با این چالش  با اعلام فراخوان ایده برای برگزاری برنامه های  روز جم؛  توپ این موضوع به زمین همه مردم انداخته است و قطعا منتقدین برنامه های احتمالی در پایان سال؛  نمی توانند ادعا کنند چرا از آنها برای برگزاری برنامه ها دعوت نشده است.
 
۲- دومین چالش کناره گیری انجمن ادبی جم از برنامه های شب شعر جم است؛  انجمن ادبی جم از فعال ترین انجمن های تقریبا فعال شهرستانی است که اداره ارشاد آن با کمبودهای شدید در همه ابعاد مواجه است ؛این انجمن دو سال گذشته برنامه های روز جم را تحریم کرد حال باید دید دانشمند در سومین برگزاری این رویداد می تواند از ظرفیت این انجمن بهره گیرد گرچه گفته می شود انجمن خواستار واگذاری کامل برنامه شب شعر جم به آنان است موضوعی که با مخالفت دبیرخانه دائمی روز جم مواجه شده است. 
 
۳- عدم مشارکت فرهنگ و ارشاد جم در برنامه ها؛ 
 دوره قبل به دلایلی که رسانه ای نشد گل افروز حامدیان رئیس ارشاد جم در هیچ برنامه ای شرکت نکرد این در حالیست حامدیان در تمام نشست هایی که دعوت می شود بدون استثنا شرکت می کند!؛  عدم حضور متولی  فرهنگ شهرستان در برنامه ها ؛  سومین چالش برنامه ریزان روز جم است حال باید دید یخ روابط فرهنگ و ارشاد جم به ریاست  حامدیان و دبیرخانه روز جم به رهبری دانشمند آب می شود!.
 
۴- شهرستانی برگزار شدن این رویداد  نیز از دیگر چالش های دوره های پیشین روز جم بوده است؛ شهرستانی برگزار شدن روز جم از دیگر  ابتکارات شورای فعلی شهر جم است.
 منتقدین می گویند  در حال که بیشترین هزینه روز جم توسط شهرداری جم  پرداخت می شود اجرای برنامه در شهرهای ریز و انارستان توسط شهرداری جم کاری خلاف قانون و اشتباه است ؛اما   متولیان روز جم می گویند  هزینه های شهرداری جم در این شهر  هزینه می شود. 
 
۵- دانشمند سال گذشته ادعا کرد دبیرخانه دائمی روز جم می تواند با استقلال  از شهرداری و شورای جم مدیریت بزرگ ترین رویداد فرهنگی جم بر عهده گیرد ؛ استقلال یا وابستگی مالی روز جم از  شهرداری و شورایی که سیاست گذار  روز جم است از چالش بعدی دبیرخانه دائمی روز جم است.
 
۶- کناره گیری شرکت های نفت و گاز  و پتروشیمی ها از برنامه های روز جم در سال گذشته  به دنبال چند  موضع گیری مسوولان جم در محافل رسمی نیز از دیگر چالش برنامه های روز جم است؛  پر واضح است با دست های خالی و اعتبارات اندک شهرداری جم نمی توان رویداد بزرگ فرهنگی جم را مدیریت کرد؛  دبیرخانه دائمی روز جم باید با همراهی نماینده مجلس؛  شوراهای اسلامی و مسوولان شهرستان، برخی شرکت های متمول منطقه که کارکنان آنان در شهر خوش آب و هوای جم ساکنند را مجبور  کند اول روز جم را در سین برنامه های فرهنگی خود قرار دهند  و ثانیا ردیف بودجه ای برای این برنامه ها بگنجانند. 
 
۷- تجمیع برنامه های روز جم در یک هفته یا ده روز  در اواخر سال در روزهایی که مردم برای تحویل سال آماده می شوند و برخی نیز سودای مسافرت دارند از دیگر چالش های پیشروی روز جم است؛  برخی فعالان اجتماعی معتقدند تعدادی از برنامه های روز جم را می توان ابتدای اسفند و حتی در بهمن ماه  برگزار کرد و اختتامیه برنامه ها در ۲۵ اسفند باشد کما اینکه دیده می شود خیلی از رویداد های ملی و فرهنگی کشور که به یک مناسبت تاریخی  است در هفته های قبل یا بعد از مناسبت برگزار می شود.
 
۸- هدف گذاری و ارائه گزارش عملکرد فرهنگی ترین رویداد جم از دیگر چالش های پیش روی روز جم است ؛ از این نگاه گزارش عملکرد روز جم سخت است چرا که دست یابی به اهداف در  برنامه های فرهنگی نیاز به زمان دارد.
 
۹- انتخاب تیم قوی و همدل  برای همراهی مسوول دبیرخانه دائمی روز نیز از چالش های دیگر روز جم است؛  دانشمند در دو سال مدیریت این رویداد تلاش کرده از فعالان اجتماعی و رسانه ای جم بیشترین بهره بگیرد گرچه در مواقعی تندترین انتقادات نیز توسط همین گروه به عملکرد وی وارد شده است. 
 
۱۰-  نقدهای منتقدین به برگزاری برنامه روز جم نیز از دیگر چالش های پیش روی روز جم است و عده ای معتقدند این برنامه ها باید تقویم جم حذف شوند! ؛  نگارنده معتقد است در سال هایی که فرهنگ و هنر  به حاشیه رفته است با عدم همراهی خود ؛ زمینه ساز به حاشیه رفتن تنها رویداد فرهنگی شهرستان نباشیم و به دلایل متعدد باید روز جم گرامی داشته شود.
 
 
[کد خبر:AJ29180]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب