00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000393580954895-5374463.jpg

 

 

نعمت احمدی | حقوقدان

کليپ‌هايي که اخيرا در فضاي مجازي منتشر شده و در آن تبليغات نامتعارفي از نامزدهاي نمايندگي مجلس به نمايش در آمده، به سبب برخي سختگيري‌هاست. رفتاري که در نهايت موجب برآمدن برخي افراد شده که در شرايط فعلي در حد و اندازه‌هاي مجلس تعريف نمي‌شوند و براي رسيدن به مجلس هر کاري را انجام مي‌دهند.

ديده شده يکي از نامزدها با پوشيدن لباس پلنگي ادعا مي‌کند من پلنگ هستم و اگر وارد مجلس شوم شاخ وزير را مي‌شکنم. يا نامزدي کباب صلواتي در حوزه انتخابيه خود پخش مي‌کند و يا آقايي که افتتاحيه‌اي براي ستاد انتخاباتي خود برگزار مي‌کند که در رسانه‌ها به مراسم ازدواج شاهزادگان انگليسي تشبيه شده است. حال پرسش اين است که در بررسي‌هاي نظارتي چطور صلاحيت اين افراد تاييد شده‌است؟ حساسيت‌هاي نظارتي بر چه چيزي متمرکز بوده‌است؟

البته روشن است که اينگونه مسائل به نگرش افراد بازمي‌گردد. به بيان ديگر يعني برخي افراد با روش‌هاي نامتعارف تبليغاتي، نگرش خود را از اوضاع و نابساماني‌هاي اقتصادي مردم در حوزه‌هاي انتخابيه خود روشن و چه بسا از مشکلات در جهت خواسته‌ها و اهداف خود سوءاستفاده مي‌کنند؟ آيا اين پرسش طبيعي پيش نمي‌آيد که آن کانديدايي که افتتاحيه‌اي چنين سنگين و لاکچري برگزار مي‌کند، به کجا متصل است؟ از چه روشي تبعيت مي‌کند و به دنبال آن به کدام توقعات و مطالبات در آينده بايد پاسخگو باشد؟

در ادامه چنين مسيري است که استيضاح وزرا در مجلس، ابزاري مي‌شود. لذا بايد پذيرفت بخشي از اين اتفاقات به عدم دقت کافي در مراحل مختلف بررسي صلاحيت‌ها برمي‌گردد. البته تا زماني که احزاب قوي وجود ندارد اين جريان‌ها ادامه خواهد داشت. در سوي ديگر بايد يادآور شد که با چنين نماينده‌هايي جامعه سخت به سمت دموکراسي حرکت خواهد کرد. زيرا هر زمان کانون‌هاي قدرت فردي شکل گيرد و با چنين روش‌هاي تبليغاتي نمايندگان وارد مجلس شوند، بيش از حد معمول در مجلس شاهد تذکر، سوال و تهديد به استيضاح خواهيم بود که همچون ابزاري در دست برخي نمايندگان خاص در جهت منافع فردي و گاه منطقه‌اي قرار مي‌گيرد و نه در جهت منافع ملي.

در هر صورت در نبود احزاب قوي، بايد حسابي باشد که هزينه‌هاي تبليغاتي نمايندگان در آن جمع شود و بر اين حساب‌ها نظارت وجود داشته باشد تا افراد نتوانند بيش از ميزان مشخص به کانديداها کمک مالي کنند و جا دارد پرسيده شود، در اين حوزه‌هاي انتخابيه چه منافعي نهفته است که به اين روش‌هاي نامتعارف در ستادهاي تبليغاتي با هزينه‌هاي هنگفت منجر شده ‌است. نهايتا مي‌توان گفت نبايد در بررسي صلاحيت‌ها نماينده‌هايي که سلامت خود را به شکل‌هاي مختلف نشان داده‌اند مانند آقايان محمود صادقي، علي مطهري و... از اين عرصه باز بمانند.

نماينده‌هايي که سلامت، کارداني، تعهد و مردمداري خود را نشان داده‌اند و در مقابل چنين افرادي از مراحل بررسي صلاحيت‌ها عبور کنند که به جاي ارائه برنامه براي دوران نمايندگي، کارناوال تبليغاتي به راه بيندازند. اگرچه اين اقدامات در قانون جرم محسوب نشده و براي رفتار تبليعاتي کانديداها حد روشني در نظر گرفته نشده، اما روشن است که اين اعمال ابزاري پوپوليستي براي جذب آراست. همانطور که مي‌گويند سالي که نکوست از بهارش پيداست؛ اين مسائل در ارتباط با مجلس يازدهم نگراني‌هايي را ايجاد خواهد کرد.

[کد خبر:AJ31563]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب