0000000006666.jpg

 

 

 

آینه جم؛ ابراهیم قیصری :
 نیمه اسفند بود که اولین مورد بیماری کرونا در استان بوشهر تشخیص داده شد و بوشهر به عنوان یکی از آخرین استان های کشور درگیر این بیماری شد و بعد از گذشت ۲۷ روز، آمار رسمی مبتلایان کرونا در استان بوشهر ۹۷ نفر است و در آستانه صدتایی شدن قرار گرفته است.  
با گذشت حدود یک ماه از مانور ویروس کووید ۱۹ در استان بوشهر  ؛ ذکر چند نکته قابل توجه است:  
 
۱-  به نسبت دیگر استان ها عملکرد بوشهر در پیشگیری از ابتلای بیشتر شهروندان، قابل تقدیر و ستایش است و به نظر می رسد در صورتیکه شهروندان در روزهای آینده رعایت بهداشت فردی و عدم حضور در خارج از منزل را همچنان جدی بگیرند، استان به پیک بیماری رسیده باشد و حتی  روند ابتلا کاهش یابد .
 
۲- گرچه در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور( اوایل اسفند ۹۸) صدا و سیما و رسانه ها چهره ای تقریبا مهربان!  از کرونا به نمایش گذاشتند و نتیجه اش جدی نگرفتن بیماری بود؛ تا جاییکه برخی از مسوولان کشوری با خنده کلیپی از خود منتشر می کردند که کرونایی شده اند! ، اما از اواخر اسفند و شیوع گسترده بیماری در مرکز کشور، بالاخره مسوولان بیماری را بیشتر از قبل جدی گرفتند و محدودیت ها آغاز شد، تا جاییکه  در روزهای گذشته تلویزیون ملی و برخی رسانه ها سعی کرده اند درباره بیماری با تاکید بر آمار نگران کننده احساس ترس و مسئولیت پذیری اجتماعی بیشتری را در  شهروندان برانگیزند.
 
۳- هنوز با وجود کشته شدن صدها نفر و ابتلای هزاران نفر به دلیل ابتلا به کرونا در کشور، عده ای هستند که خطر کرونا را جدی نگرفته اند و نیاز است دولت و مسوولان استان ها با ابزار قانونی و قوه قهریه با این افراد برخورد کند .نمونه این افراد در پارک ها، سواحل و اطراف روستاها و شهرها به وفور دیده می شود!
 
۴- بعد از ارتقای علیرضا رئیسی، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، به سمت معاون وزیر، برخی ها  در استان معتقد بودند سعید کشمیری نمی تواند جایگزین مناسبی باشد اما عملکرد کشمیری در یک ماه گذشته نشان داد که وی می تواند مدیری موفق برای بهداشت و درمان استان باشد.
 
۵- علاوه بر عملکرد خوب سعید کشمیری در ستاد مبارزه با کرونا استان،  ویژگی مهم دیگر ایشان نقد پذیری و ارتباط خوب با رسانه های استان است و این نکته سبب شده مردم اطلاعات و آمار رسمی مبتلایان را روزانه دریافت کنند و کشمیری نیز با آغوش باز پذیرای نقدهای فعالان سیاسی و اجتماعی باشد. 
 
۶- در آمارهای روزانه رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر؛  تعداد بیماران با علائم حاد تنفسی منتشر می شود. بیمارانی که در برزخ مثبت یا منفی بودن تست کرونا هستند؛ با وجود راه اندازی آزمایشگاه تست کرونا در بوشهر، مردم انتظار دارند در آمار ها، این تعداد بیماران با علائم حاد تنفسی تعیین تکلیف شوند و درباره این بیماران نیز مطالبی منتشر شود .
 

1074597_371.jpg

 
 
۷- نکته مهم و قابل تاکید ویژه که در مصاحبه های رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر وجود دارد، نحوه ابتلای بیماران است ؛ مسافرت به شهرهای  آلوده و عدم رعایت بهداشت فردی اطرافیان بیماران کرونایی است و به جرئت می گویم در صورتیکه این بیماران، این دو مورد را رعایت کرده بودند، آمار رسمی مبتلایان کرونا در استان بوشهر به جای ۹۷ عدد ۷ بود مسائلی که براحتی قابل پیشگیری است.
 
۸- بسیاری از متخصصین بیماری های عفونی معتقدند با گرم شدن هوا احتمالا این ویروس عرض اندام قبلی را نخواهد داشت. گرچه ویروس کرونا همچنان ناشناخته است اما مطمئنا این ویروس همانند هم خانواده های خود با دمای بالای ۴۰ درجه سازگار نیست؛  می توان امیدوار بود اگر مردم استان یک ماه آینده فاصله گذاری اجتماعی را به طور کامل رعایت کنند، از خردادماه  خبرهای خوش خداحافظی با ویروس کرونا را بشنویم. 
 
۹- تعطیلی مغازه ها و کار و کسب های روزمزد، معیشت بسیاری از شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است که لازم است از سوی دولت برای وضعیت این عده تصمیم گیری شود و حمایت های لازم صورت گیرد. پویش بخشش اجاره ها و  کمک خیرین به افراد کم بضاعت نیز  نباید فراموش شود. 
 
۱۰-  همچنان در برخی شهرهای استان ماسک و لوازم بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده  برای مصارف روزانه شهروندان وجود ندارد .ستاد مبارزه با کرونا استان بوشهر در تمامی شهرستان ها باید علاوه بر پیگیری برای تامین این موارد؛  نظارت دقیقی نیز بر محلول های بهداشتی موجود در بازار داشته باشند. چرا که در این بازار فروش محلول های ضدعفونی کننده، عده ای سودجو نیز دنبال سوءاستفاده هستند و مواد و لوازم تقلبی ، سلامت شهروندان را تهدید میکند.
 
۱۱ - خرید اینترنتی و حتی تلفنی مردم در این شرایط می تواند در طرح فاصله گذاری اجتماعی موثر واقع شود‌. اتاق اصناف و مسوولان شهرستان ها می توانند مشوق مغازه ها برای این موضوع باشند و مردم نیز علاوه بر پرداخت وجه بعد از دریافت وسایل،   در ضدعفونی خریدهای غیرحضوری بعد از وصول خرید خود دقت لازم را داشته باشند.
 
۱۲-  نکته پایانی؛  کادر درمانی بیمارستان های میزبان بیماران کرونایی، در حال ایثار جان و سلامتی خود و خانواده هایشان هستند. لذا علاوه بر رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی ؛  بیایید با پیام های خود به این عزیزان ؛  روحیه بخش ایثارگران جبهه جنگ بیولوژیکی باشیم.
 
** یادداشت سردبیر 
[کد خبر:AJ32132]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب