00000000000000054t.jpg

آینه جم؛ تجربه شیرین وحدت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ در حمایت از کاندیدای اعتدالی با درک این موضوع که جریان اعتدال به نگاه اصلاح‌طلبان نزدیکتر و همراه تر است و نیز پذیرش اینکه با سوهان زدن لبه‌های تیز تفکر خود می‌توان طیف وسیع‌تری از تفکر چهره‌‌ها و جریان‌های سیاسی و نیز اقبال اجتماعی را جذب کرد،موجب شد تا جمهوری اسلامی از یکی از گردنه های دشوار سیاسی حیات خویش با سلامت بگذرد و سکان هدایت قوه مجریه به دست دولت تدبیر و امید سپرده شود که اتفاقی میمون و مبارک بود . بی شک با این رخداد سیاسی فصلی تازه در عرصه سیاست داخلی ، منطقه ای و بین المللی برای ایران اسلامی گشوده گردید.

0000000000000000043.jpg

آینه جم؛ ابوالحسن گنخکی: در سال های تشدید تحریم های بین المللی، صنعت نفت ایران به دلیل محرومیت از جذب سرمایه، تکنولوژی و نیز تجهیزات آسیب فراوانی متحمل شد. علاوه بر این موضوع، ساختار سازمانی و سرمایه انسانی نفت نیز به دلیل اتخاذ تصمیمات فی البداهه و اغلب غیر کارشناسی آسیب جدی دید. به عنوان مثال میدان گازی پارس جنوبی و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، در دولت اصلاحات به عنوان قطب انرژی خاورمیانه شهرت یافت اما در دوره بعد چنان از رقیبانش در برداشت از این میدان مشترک، عقب ماند که وضعیت اش با آنچه در گذشته داشت، مشابهتی نداشت.

00000000000000065.jpg

حسن محدث زاده | معلم از شهر آبدان

آینه جم؛ سازمان سنجش، نفرات برتر و حائزین رتبه های تک رقمی بزرگترین ماراتن علمی کشور در سال 94 را معرفی کرد که باز هم نامی از بوشهر در این لیست به چشم نمی خورد.

در این خصوص، چند نکته قابل تامل است:

1  با نگاهی گذرا به آمار پنج سال اخیر کنکور سراسری در می یابیم که داوطلبانی از استان های تهران، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، مازنداران، گیلان، فارس، یزد، خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، لرستان، قم، خوزستان، کردستان، کرمان و سیستان و بلوچستان توانسته اند بر بام کنکور ایران بایستند. 16  استان یعنی نیمی از کشور.

اگر دوره زمانی فوق را افزایش دهیم و به طور مثال به آمار ده سال اخیر نظری بیفکنیم، در حالی که در لیست، تعداد استانهای حائز رتبه برتر افزایش می یابد اما باز هم به نامی از بوشهر بر نخواهیم خورد.

تاسف بارتر اینکه در نیمه غایبین نیز بوشهر در جایگاه نامطلوبی قرار دارد و به اذعان معاون پیشین متوسطه آموزش و پرورش استان (که مدیرکل فعلی آموزش و پرورش استان است)، دانش آموزان بوشهری در سال 93 نتوانستند جایگاهی بهتر از رتبه 27 در کنکور سراسری کسب کنند. در حالی بوشهر به این وضعیت مبتلا شده که خود روزگاری مهد دانش بوده و به خود می بالید که مدرسه سعادت به عنوان مادر مدارس جنوب کشور را در دل خود جای داده است.

2 چرایی این ضعف را بیش از آنکه در مسائل آموزشی بیابیم، می بایست در حوزه فرهنگی جست و جو کرد. جامعه ما دچار روزمرگی شده و تلاش و تکاپویی برای تغییر و حرکت به جلو نمی کند. به حداقل ها قانعیم و همین که روز به شب رسیده، خدا را شاکریم بی آنکه بدانیم امروز گذشته ی ما با دیروز چه تفاوتی داشته یا برای فردای نیامده تدبیر کنیم؟ این روزمرگی را به وضوح در همه قشرها می توان یافت حتی آن کس که عنوان پرطمطراق دکتر و مهندس و... را یدک می کشد.

به خاطر دارم یکی از فرمانداران پیشین مرکز استان نقل می کرد:" تمامی مراجعینی که به منظور یافتن شغل به دفترم مراجعه می کنند،همگی خواستار نگهبانی و حراست هستند و اگر کل ادارات و شرکت های شهرستان را هر متر یک نگهبان بگذاریم،باز هم امکان استخدام متقاضیان شغل حراست وجود نمی داشت".

این سبک و نگاه به زندگی برای جامعه ای که بخواهد پیشرفت کند، سم است. طبیعی است که فرزندان این آب و خاک که با این نگاه رشد کرده اند، به کمتر از کنکور یا حداقلی از آن قانعند.

همچنین تا مادامی که به آموزش و پرورش نگاهی مصرفی در بین افراد خاصه مدیران دولتی حاکم باشد، نباید و نباید شاهد گشایش دریچه های خوشبختی و سعادت بر خود باشیم. امروزه در تمامی کشورها مزیت دسترسی به منابع طبیعی در امکان بهره مندی از شاخص‌های توسعه، جای خود را به مزیت بهره مندی از نیروی انسانی مبتکر، خلاق و متخصص داده است.

این مهم در کشور ما مغفول مانده و این غفلت در استان بوشهر، شدت و حدت بیشتری دارد. مدیری که نگاهی مصرفی به آموزش و پرورش دارد، طبیعی است که به کنکور نیز آن اعتقاد و بینشی که باید داشته باشد ،ندارد. این نگاه مختص مدیران دولتی نیست بلکه می توان رگه هایی از آن را در بین معلمین نیز یافت. نگارنده که خود در کسوت معلمی مشغول فعالیت است، بارها شاهد بوده که همکاران فرهنگی، دانش آموزان را نه تنها به حضور پرقدرت در کنکور تشویق نمی کنند بلکه از بی فایده بودن حضور در دانشگاهی معتبر سخن می رانند! دانش آموز هم می پذیرد که مدرک دانشگاه تهران یا صنعتی شریف با مدرک فلان دانشگاه خصوصی در شهر کوچکشان تفاوتی ندارد. پس حاضر نیست خود را به زحمت وادارد و با چند قطعه عکس و کپی به راحتی هر چه تمام تر، دانشجوی دانشگاه شهرشان شده و به سهولت و آسانی بیشتری فارغ التحصیل می شود و منتظر است در پست حداقلی مانند حراست شاغل گردد.

یکی از مدیران مدارس که چندین سال قبل از مدارس شهر یزد- که از استان های موفق در کنکور بوده و تقریبا هر سال دارای تک رقمی است- بازدید گروهی داشته، نقل می کرد: "وقتی وارد مدرسه شدیم، فقط کلاس فوق برنامه در حال برگزاری بود. از دختر خانمی که دانش آموز کلاس اول دبیرستان بود، سوال گرفتم که برای شرکت در این کلاس ها چقدر شهریه پرداخت کرده اید؟ مبلغ را که گفت،متعجب شدم زیرا مبلغ پرداختی به نسبت سایر کلاس های فوق برنامه کمی زیاد جلوه می کرد. گفتم شغل پدرتان چیست؟ گفت: کارگر کوره آجرپزی. وقتی دخترخانم تعجب مرا دید: گفت ما به جای اینکه شهریه کمر شکن دانشگاه آزاد را تقبل کنیم، کمتر از آن را به مرور در دوران تحصیلی به مدرسه مان می پردازیم و در عوض تحصیل در دانشگاه آزاد، در دانشگاهی معتبر درس می خوانیم."

این نگاه دانش آموز بزدی و پدر کارگرش را ببینید اما قضیه در استان بوشهر دقیقا وارونه است. خانواده ها در دوران تحصیل، دانش آموز را به حال خود رها کرده و معتقدند که دولت باید تمامی هزینه های مدارس را بپردازد، اما همین که فرزندشان به دانشگاه رسید، به هر جان کندنی که هم باشد، شهریه دانشگاه آزاد او را تهیه می کنند. برای خروج از وضعیت موجود، تمامی رسانه ها خصوصا صداو سیمای استان می بایست به میدان آمده تا شاهد درخشش دانش آموزان بوشهری در عرصه های علمی باشیم.

3 باید از توان و ظرفیت بخش خصوصی نهایت بهره و استفاده را برد. همچنان که به گفته معاون پیشین آموزش و پرورش استان، به مدد زبانسراها و آموزش های ارائه شده توسط آنها، وضعیت استان در رشته زبان انگلیسی کنکور سال 93 مطلوب بوده است . پس می توان تجربه نسبتا موفق وجود زبانسراها را به دیگر موسسات آموزشی مجرب و معتبر کشوری نیز تسری داد و طلب همکاری نمود. در این راستا آموزش و پرورش نیز برای حضور موثرتر این موسسات با در اختیار قرار دادن مدارس و سایر امکانات موجود، همکاری لازم را مبذول دارد.حتی می توان بخشی از شهریه دانش آموزان نیز با شریک کردن منطقه ویژه پارس، شرکت های نفتی و نهادهایی حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی (برای مشمولین خود) متقبل شد مشروط بر اینکه:

- از اساتید برجسته و صاحب ایده و فن در دوره های آموزشی خود بهره ببرند.

- از محتوای آموزشی به روز برخوردار باشند.

- دوره های آموزشی فقط مختص سال پایانی دبیرستان نباشد و همه مقاطع و پایه های درسی مشمول این آموزش گردند.

4 راه اندازی کمپ های مطالعه و آموزش ویژه کنکور که داوطلبان دو سه ماه آخر را در آنجا سپری کنند، راهکاری است که می توان با کمک بخش خصوصی به آن نائل شد. این کمپ ها که چندین سال است در شهرهای بزرگ راه اندازی شده، در فضایی علمی و بانشاط به دانش آموزان خدمات آموزشی، مشاوره ای، امتحان و تغذیه ای ارائه می گردد. با فراهم کردن شرایط و تسهیلات لازم باید بخش خصوصی را به ورود به این بخش ترغیب نمود.

5 مادامی که میان معلم کوشایی که دانش آموزانش کارنامه موفقی در کنکور سراسری دارند با دبیری که فقط به دنبال رفع مسئولیت است، تفاوتی از نظر حقوقی و امتیازی نباشد، شاهد این وضعیت خواهیم بود. اگر تفاوتی هم باشد آنچنان انگیزه بخش نیست که معلم را به کار و تلاش اضافی وادارد. شاید این نکته مطرح شود که در تمامی مدارس کشور این شرایط حاکم است اما نباید فراموش کنیم که استان ما اگر بخواهد از این وضعیت رهایی پیدا کند، باید از متفاوت از دیگران باشیم.

منبع:خلیج فارس

0000000000007.jpg

آینه جم؛ شهرستان جم با تمدنی کهن از وجود موزه مردم شناسی برای حراست و انتقال هویت اصیل این منطقه بی‌بهره است در حالیکه پتانسیل زیادی برای یک موزه مردم شناسی دارد.

به گزارش آینه جم؛ جم از جمله مناطق کهن و باستانی در جنوب ایران زمین است که پیشینه تمدنی طولانی دارد و هم اکنون آثار باستانی زیادی در منطقه موجود است.

برای معرفی بیشتر تاریخچه جم، آداب، رسوم و فرهنگ مردم نیاز است موزه مردم شناسی جم راه اندازی شود اين موزه، بيانگر فرهنگ، آداب و رسوم، اعتقادات، پوشاك و سنن اجتماعي مردم با فرهنگ و ادب جم خواهد بود همانطوری که بسیاری از شهرستان های کشور، موزه مردم شناسی دارند.

تاریخچه موزه

موزه موسسه ای است دایمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی عموم گشوده است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعاليت دارد.

پيشينه موزه در ايران با سفرهاي ناصرالدين شاه قاجار به اروپا در سال 1293 خورشیدی آغاز شد، او پس از مشاهده آثار و نقاشی های موجود درموزه های اروپا، اقدام به ايجاد محلي مشابه در کاخ گلستان جهت جمع آوری اموال و اشیای دربار نمود.

در سالهای بعد به ترتیب در تهران و بسیاری از شهرستان های کشور انواع موزه ها ایجاد شد.

ظرفیت های منطقه جم و ریز

شهرستان جم با داشتن تاریخ، فرهنگ و تمدن کهن شایسته داشتن یک موزه به‌ویژه موزه تخصصی مردم شناسی است.

در موزه مردم شناسی جم می توان از انواع اشیا و اسناد و لباس های محلی و همچنین وسایلی که از شاخ و برگ نخل تولید می کنند همانند انواع سبد، جارو و...و همچنین وسایل کشاورزی و پرورش نخل و برداشت محصول خرما را به نمایش گذاشت حتی در این موزه می توان بخشی از آثار تاریخی جم نیز به نمایش گذاشت.

برای تجهیز موزه، مردم جم نیز اشیاء و اسناد و وسایل مربوطه به موزه اهدا خواهند کرد و قطعا در ماندگاری گردشگران و معرفی بیشتر منطقه موثر است.

زیبنده نیست که منطقه جم با فرهنگ غنی و تاریخی کهن و با وجود اینکه در همسایگی خلیج فارس و همچنین در مرز با استان فارس واقع شده است و با استعداد گسترده در گردشگری، از نعمت داشتن یک موزه مردم شناسی محروم باشد؛ نیاز است متولیان امر برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز، ورود کنند.

برای راه اندازی موزه نیاز به زیرساخت هایی است که شهرداری های جم، اتاق اصناف جم، شرکت پالایش گاز فجر جم، خیرین و ... می توانند کمک هایی داشته باشند.

نویسنده : ابراهیم قیصری

0000000000IMG-20141031-WA0025.jpg

به گزارش آینه جم؛ دی ماه سال گذشته بود نشستی با حضور رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش، مسئولان آموزش و پرورش استان و شهرستان، مدیرکل فرهنگی و آموزشی مناطق آزاد کشور و همچنین مسئولان پارس جنوبی در عسلویه تشکیل شد.

این سفر که با هدف بررسی و حل مشکلات آموزش و پرورش و فرهنگیان شاغل در این شهرستان انجام شد دستاوردهای کاغذی بسیار خوبی داشت که به گفته مدیر کل فرهنگی و آموزشی مناطق آزاد کشور مصوبات در 14 بند به تصویب رسید.

از مصوبات این سفر می توان به ایجاد امکانات رفاهی و تسهیلات برای فرهنگیان شاغل در عسلویه، تجهیز و نوسازی مدارس، ایجاد پژوهش سرای دانش آموزی، ایجاد مرکز درمانی برای فرهنگیان در عسلویه و مواردی دیگر با هدف تحول در آموزش و پرورش عسلویه اشاره کرد.

این مصوبات بارقه های امید در دل دوست داران علم و تربیت ایجاد کرد که آموزش و پرورش عسلویه دچار تحولات امیدبخشی در دولت تدبیر و امید می شود.

(سایت منطقه ویژه پارس دی ماه 93 ) مرضیه گرد معاون وزیر بعد از نشست فوق گفت:به طور قطع این مصوبات پس از طی روند قانونی و اجرا می تواند در کیفیت بخشی به حوزه آموزش و پرورش شهرستان عسلویه تاثیرگذار باشد.

(سایت منطقه ویژه پارس دی ماه 93)نصرالله شادنوش مدیرکل فرهنگی و آموزشی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: ایجاد زمینه مناسب و فراهم آوردن زیرساخت ها و ظرفیت ها می تواند در رشد علمی این مناطق و کشف نخبه ها و آینده سازان مستعد اثر بخش باشد که این مهم خود مقدمه توسعه همه جانبه ایران اسلامی است.

http://s3.picofile.com/file/8201719876/hkdnxuoi.jpg

(خبرگزاری فارس اسفند ماه 93)رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان عسلویه با اشاره به خواسته به حق فرهنگیان در مورد داشتن مکان رفاهی و خدماتی مشابه سایر سازمان‌های دولتی که از سا‌لها قبل بیان می‌شد اظهار داشت: تاکنون برای این کار چندین بار در سال‌های قبل اقدام شده بود ولی در هر نوبت مشکلاتی مانع این کار می‌شد و ما امسال تصمیم به انجام این امر با کمک خود فرهنگیان گرفتیم؛ سنگی‌فرد با بیان اینکه مصوبات تفاهم‌نامه مناطق آزاد کشور و آموزش و پرورش عسلویه بر زمین مانده است، بیان کرد: در سفر معاون وزیر آموزش و پرورش، تفاهم‌نامه‌ای فی‌مابین دبیرخانه مناطق آزاد تجاری و آموزش و پرورش انجام شد که 14 مصوبه داشت و تاکنون هیچ مصوبه‌ای از آن اجرایی نشده است.

اما این مصاحبه ها و نشست امیدآفرین همانطور که ذکر شد، فقط در سایت های خبری منتشر شد و هیچ وقت به مراحل اجرایی نرسید.

سیدعلیرضا ایاز سنگی فرد رئیس آموزش و پرورش عسلویه همراه با معاونین خود که سال گذشته در زمینه آموزشی، فرهنگی علمی و هنری در آموزش و پرورش شهرستان عسلویه توانسته است گام های بسیار خوبی بردارد و آرامش در آموزش و پرورش عسلویه حاکم کند بارها در مصاحبه های خود، از عدم اجرایی شدن مصوبه فوق گلایه کرده است.

سنگی فرد با دفاع های تمام قد از حقوق اولیه همکاران خود بارها مورد تمجید و تحسین فرهنگیان پایتخت اقتصاد و انرژی کشور قرار گرفته است و عملکردی قابل قبول در آموزش و پرورش عسلویه دارد امیدوار است امسال که سال همدلی و همزبانی مردم و مسئولان است این مصوبات در حد کاغذ باقی نمانند.

سنگی فرد اخیرا در یادداشتی در سایت خبری آینه جم نوشت:مسائل و مشکلات رفاهی و معیشتی معلمان عسلویه با وجود آلایندگی ها و تبعیض حقوقی هنوز جز معادلات بی جواب وزارت خانه های نفت و آموزش و پرورش مانده است. معمولا رسم است که اگر پیمانکار شرکتی قرار شد کاری در صنعت و یا غیره انجام دهد وظیفه دارد قبل از شروع به کار جهت نیروهای استخدامی خویش اقدام به تجهیز کارگاه با امکانات خوب یا عالی نماید. حال آموزش و پرورش عسلویه حدود 400 نیروی غیر بومی خانم و آقا از اول مهرماه تا اواخر آبانماه بی خانمان و سرگردان درسطح شهرستان دارد !، این بی توجهی به وضعیت رفاهی و معیشتی معلمان علیرغم میل باطنی این قشر شریف جامعه، منجر به افت تحصیلی دانش آموزان ،تحقیر شخصیت معلم در دید عموم و گاها مسائل آبرو و حیثیتی برای همکاران خانم گردیده است؛ امید است مقامات عالی وزارتخانه های نفت و آموزش و پرورش با تدبیر شایسته خویش امید و انگیزه در دل فرهنگیان و دانش آموزان عسلویه، پایتخت اقتصاد و انرژی کشور، شکوفا نمایند.

حسین غلامپور معاون آموزش و پرورش عسلویه نیز اخیرا بر اهمیت مصوبه فوق تاکید کرده است و خواستار اجرایی شدن مصوبات تفاهم نامه مذکور شده است.

ناصر کرمی مدیر کل جدید آموزش و پرورش استان بوشهر که از ویژگی هایش تعامل و پیگیری مجدانه برای همکاران خود است با صورت مسئله آشنا است و اخیرا نیز مشکلات آموزش و پرورش عسلویه بر زبان آورده است و حتی از عدم اجرایی شدن مصوبه فوق نیز گلایه کرده است پس امید می رود از ظرفیت های خود برای اجرایی شدن مصوبه تلاش کند.

با توجه به نزدیکی شروع سال تحصیلی و حضور فرهنگیان از مناطق دور در شهرستان عسلویه نیاز است در زمینه مسکن آنان، ترتیبی اتخاذ شود تا مثل هر سال مشکلات ابتدای سال نداشته باشند.

آموزش و پرورش عسلویه برای رسیدن به شکوفایی نیاز است در زمینه منابع انسانی و زیرساخت ها، دچار تحول اساسی شود یکی از نقطه های امیدبخش، اجرایی شدن مصوبات تفاهم نامه با مناطق آزاد است امیدواریم مسئولان اداره کل هم گام با مسئولان سیاسی شهرستان و مسئولان منطقه ویژه برای اجرای شدن مصوبه فوق تلاش کنند.

گزارش تصویری

خلیج فارس مواج پس از بارش‌های زمستانه/تصاویر

خلیج فارس مواج پس از بارش‌های زمستانه/تصاویر

خلیج فارس مواج پس از بارش‌های...

شکوفه‌های بهاری درخت بادام/تصاویر

شکوفه‌های بهاری درخت بادام/تصاویر

شکوفه‌های بهاری درخت بادام

احیای روستای خالی از سکنه با پرورش شتر مرغ/تصاویر

احیای روستای خالی از سکنه با پرورش شتر مرغ/تصاویر

احیای روستای خالی از سکنه با پرورش شتر مرغ

جدیدترین مطالب