جدیدترین ها از استان بوشهر

ویژه ها

نقش روابط عمومی در توسعه پایدار محیط زیست

    آینه جم: فرامرز پریزی کارشناس ارشد روابط عمومی روابط عمومی چه نقشی در...

افول تولید در پارس جنوبی؛ با فردای امروز چه خواهیم کرد؟

        آینه جم/  سجاد بهزادی- ایرانیان ضرب المثلی دارند که می‌گوید:...

پیشنهادی به فرماندار دولت سیزدهم در جم:معاونانی بگذار از خودت تواناتر

      آینه جم:  سجاد بهزادی  مکث: فرماندار دولت سیزدهم در شهرستان جم،...

حداقل انتظارات معلمان از وزیر آینده آموزش و پرورش

        آینه جم-   سیما زنجانی/فعال صنفی معلمان ایران    نام دو...

نگاهی به کارنامه اولین فرماندار دولت رئیسی در جم

      آینه جم؛ ابراهیم قیصری: روز دوشنبه مراسم معارفه دکتر  سید محمد...

7 نکته درباره خواسته کارمندان استان/«تعطیلی پنج شنبه‌های بوشهر»؛ حقی که استاندار باید پس بگیرد!

      آینه جم:   مصطفی ارجمند از 16 شهریورماه، استانداری بوشهر طی...

حضور خانم دکتر در شورای ششم جم و ذکر شش نکته

آینه جم؛ ابراهیم قیصری* : پس از کش و قوس های فراوان بالاخره شورای ششم شهر جم با حضور...

درمانگاه تامین اجتماعی جم و فرصت هایی که از دست می رود

        آینه جم/ ابراهیم قیصری:  یکی از پروژه های حیاتی  شهرستان جم...

غدیر آزمون و درس بزرگ تاریخ

      آینه جم:   بهرام نکیسا چه زیبا استاد ارجمند جناب آقای دکتر سید علی...

پیشرفت اجرای سد سرچشمه-باغان؛ خبری خوش برای سفره های تشنه جم

          آینه جم/   ‌ابراهیم قیصری  -یکی از پروژه های حیاتی...

حذف فلرهای عسلویه روی کاغذ باقی ماند

      آینه جم  - علی اکبر قیصری*: از ابتدای تأسیس و شروع به کار...

سنجش عیار مسوولان استان بوشهر در پروژه خط انتقال آب دریا به جم !

          آینه جم، ابراهیم قیصری/ یکی از پروژه های مهم استان بوشهر که...

نامه سازمان برنامه و بودجه برای توزیع عوارض آلایندگی عسلویه و ذکر ۵ نکته

            آینه جم؛ ابراهیم قیصری /  در جدیدترین نامه ارسالی از...

موفقیت مدیر عامل منطقه ویژه پارس جنوبی در گرو تغییر رئیس روابط عمومی!

          آینه جم/ابراهیم قیصری:  حدود دو ماه پیش مدیر عامل جدید سازمان...

پتروشیمی جم و بازتعریف نگاهی نو به رسانه های محلی

          آینه جم- ابراهیم قیصری ؛ پتروشیمی جم یکی از مجتمع های بزرگ...

ماسک نزدگان و قداره کشان؛ دو قشر خطرناک برای جامعه

      آینه جم-  مصطفی داننده- به مقالات مربوط به کرونا سری زدم. در...

حکمرانی خوب شهری

        آینه جم؛  سید مهدی حسینی؛ کارشناس ارشد حقوق  بخش اول: ...

0088.gif

 

1300002_952.jpg

 

 

 

آینه جم ؛ دکتر سجاد بهزادی- منابع و ضمانت اجرای اقتدار در یک نظام سیاسی چگونه مورد سنجش قرار می گیرد و چگونه یک نظامی سیاسی می تواند مدعی باشد که از اقتدار ومشروعیت کافی نزد جامعه برخوردار است؟

"ماکس وبر" جامعه شناس آلمانی سه نوع "اقتدار" را برای دولت ها بر شمرد:

"اقتدار سنتی"؛ نوعی از اقتدار که بر مبنای تقدس استوار است و به سنت ها تکیه دارد و افراد به آنها افتخار می کند؛ "اقتدار کاریزماتیک" که تاکید بر ویژگی های خارق العاده و منحصر به فرد پیشوای آن جامعه دارد و در نهایت "اقتدار قانونی "که ماکس وبر آن را بهترین نوع اقتدار می داند. این نوع اقتدار عقلانی ترین شکل اقتدار است که از دل جامعه بیرون می آید و قانون در آن منبع قدرت رهبران می شود.

در این نوع اقتدار( اقتدار قانونی – عقلانی) هم ضمانت اجتماعی وجود دارد و هم امنیت و موقعیت اقتصادی در آن بر اساس منافع جامعه تعیین می شود ونه ایدئولوژی ها.

به عنوان مثال اگر در خبرها می خوانیم که دولت در سوریه و یا عراق و یا حتی تشکیلاتی که فلسطین را اداره می کند؛ گاهی مغایر با انتظار مسئولان ما در ایران عمل می کنند به آن معنی است که دولت ها نزد آنان از نوعی اقتدار به نوعی دیگر در حال عبور هستند.

کشورها در سایه شکل اقتداری که دارند، رویکرد تازه ای را در "وضعیت جدید" برای خود برنامه زیری می کنند که تامین کننده منافع ملت هایشان باشد.

مثلا همین دولت سوریه که در این یادداشت مثال زده شد، اگر چه برداشت عموم آن است که ایران مانع فروپاشی آن کشور و به زیر افتادن رهبرش بوده، دیگر حاضر نیست از ایران فولاد بخرد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می گوید" ایران در بازار مصالح ساختمانی سوریه نقش چندانی ندارد و این کشور کمتر حاضر می‌شود مستقیما از ایران فولاد بخرد وصادرکنندگان ایرانی، فولاد را با تخفیف زیاد به ترکیه می‌فروشند و ترکیه آن را به سوریه صادر می‌کند."حتی دولت سوریه مجوز واردات خودرو ایرانی را نیز لغو کرده‌است. این تصمیم در حالی از سوی دولت سوریه اتخاذ شده که از سال‌های گذشته، ایران‌خودرو کارخانه‌ای با سه سالن مجهز در این کشور احداث کرد.

قراردادهای امنیتی و اقتصادی چند روز گذشته کشور اسرائیل با برخی کشورهای عربی را نیز می توان بر همین مبنا تحلیل کرد.

در حالی که بسیاری در ایران همچنان فکر می کنند، برخی دولت ها در دنیا مانند عراق وسوریه و حتی کشورهای عربی، تابع ای از یک دولت اقماری هستند که اگر چه رسماً مستقل اند ولی به‌شدت تحت تأثیر یا کنترل سیاسی، اقتصادی، و نظامی (به‌طور کلی هژمونی) یک کشور دیگر قرار دارند؛ اما می بینیم که این کشورها در بسیاری از موارد بر اساس منافع کشور خود تصمیم می گیرند.

در حقیقت همه این کشورها علیرغم نداشتن شکلی از دمکراسی نهادینه شده، تلاش می کنند که قدرت دولت مرکزی را بر اساس منافع ملت خود تقویت کنند و بر همین اساس برنامه ریزی می کنند.

اگر دولت ها به این ماموریت مهم یعنی منافع حقیقی ملت ها توجه نکنند و تنها بر اساس ایدئولوژی پیش بروند، شأن و منزلت خود را از دست می دهند و نمی توان آنها را بعنوان یک دولت ( State/government) شناخت و به قول دکتر "محمد رضا تاجیک" تحلیل گر سیاسی ایران، در واقع چنین دولت هایی " یک بازی کوچک در یک بازی بزرگ‌تر هستند؛ تنها یک بازی هستند و نه مطرح‌ترین و مؤثرترین بازی. یک بازی هستند در درون بازی بزرگ‌تر."

اگر چه انتخاباتی هم برگزار می شود، نقش ملت ها برای در خدمت بودن دولت هاست و در این بازی، قدرت ها خود را بی نیاز از تامین منافع ملت ها می بینند.

وقتی منافع واقعی ملت ها به دنبال ایدئولوژی دولت ها و حاکمیت ها تغییر می کند دیگر چیزی بنام "دولت/ملت" نیز نخواهیم داشت. مفهوم صلح وبرابری از بین می رود و خشونت و ناکارآمدی جایگزین آن می شود.

 

 

**عصر ایران 

[کد خبر:AJ37432]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه