جدیدترین ها از استان بوشهر

ویژه ها

اقدام ارزشمند پتروشیمی جم در نیمه شعبان؛اهدای ۷۷ جهيزيه به‌ نوعروسان تحت پوشش کمیته امداد در جنوب‌ استان+عکس

      آینه جم-همزمان با اعیاد مبارک شعبانیه، و در آستانه ولادت امام زمان (عج)...

برگزاری همایش پایانی دوازدهمین نکوداشت روز جم +تصاویر

      آینه جم/ آیین دوازدهمین نکوداشت روز جم با حضور گسترده مردم و مسوولان در...

یکی میراث فرهنگي بوشهر را صدا بزند

    آینه جم-  سید مرتضی کراماتی  غفلت متولیان امر در اداره کل میراث...

قضیه حمار در ریاضی و بحث آزمون استخدامی پتروشیمی پردیس

    آینه جم/  مصطفی ارجمند حمار از قضایای معروف هندسه است. این قضیه می گوید:...

تشخیص رایگان و محرمانه ایدز در بوشهر، برازجان، کنگان و عسلویه/علائم نگران کننده ایدز

        آینه جم/   رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: چهار مرکز...

نتایج اولیه انتخابات شورای شهر بوشهر + منتخبان و علی‎البدل ها

  آینه جم: طبق شنیده ها، اکثریت کرسی های ششمین دوره شورای شهر بوشهر در اختیار...

یادداشت/ پریشان؛مردی برای تمام فصول

      آینه جم-   افشین پریشان عضو باسابقه شورای شهر جم، در یک دهه گذشته...

تقدیر وزارت کار از پتروشیمی جم/شریعتمداری: پتروشیمی جم پیشرو در مبارزه با فساد و شفافیت

      آینه جم؛   طی همایشی با حضور “محمّد شریعتمداری”، وزیر...

با تغییر رویکردهای مدیریتی محقق شد؛ افزایش رضایتمندی کارکنان پلی پروپیلن جم

    به گزارش آینه جم به نقل از  روابط عمومي شركت پلي پروپيلن جم، عليرضا...

استخدام ۱۸۴ نفر در نیروگاه اتمی بوشهر(+جزئیات و لینک ثبت نام )

      آینه جم؛   رئیس مرکز آزمون جهاددانشگاهی استان بوشهر از برگزاری...

چه جاذبه ای در استان بوشهر در تابستان ده ها هزار نفر را به سمت خود می کشاند؟ + تصاویر

آینه جم؛ شبیر فکوریان: در این بخش هدف بر معرفی یکی از جاذبه های بسیار مهم استان...

آیا گورستان لنج ها را تا به حال دیده ای؟ + تصاویر

        آینه جم؛ جاذبه های گردشگری استان بوشهر: از بوشهر که میزنی بیرون و...

گنبد نمکی جاشک، با نمک ترین شگفتی طبیعت بوشهر + تصاویر

    آینه جم: یکی از جاذبه های استان بوشهر که در سفرتان به بوشهر ارزش دیدن دارد،...

میراث فرهنگی بوشهر در خواب غفلت‌

    آینه جم؛   سید مرتضی کراماتی بردستانی شهر باستانی بردستان با دارا...

استخدام ۱۲۸ نفر در شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های استان بوشهر + جزئیات و دانلود دفترچه

       آینه جم؛  ۱۲۸   نفر نیروی بهداشتی از طریق آزمون استخدامی...

گزارش تصویری

تصاویری از زندگی بومیان آمریکا بیش از صد سال قبل

تصاویری از زندگی بومیان آمریکا بیش از صد سال قبل

تصاویری از زندگی بومیان آمریکا بیش از صد سال...

عکس‌های تاریخی از امیرنشین دبی

عکس‌های تاریخی از امیرنشین دبی

عکس‌های تاریخی از امیرنشین دبی آینه...

(تصاویر) قطر؛ ۵۰ سال قبل

(تصاویر) قطر؛ ۵۰ سال قبل

(تصاویر) قطر؛ ۵۰ سال قبل   قطر مثل...

آینه جم: در هنگامه غوغای مرغان مهاجر برای ربودن طعمه‌ای که میزبانان بوشهری به دریا می‌اندازند، شور زندگی در کرانه خلیج فارس موج می‌زند؛ درست همان چیزی که این مردم خونگرم را در سرمای زمستان به ساحل می‌کشاند تا برای میهمانان شهر غذا بیاورند، اما کارشناسان می‌گویند تغذیه دستی پرندگان آسیب‌ زا است.

به گزارش آینه جم به نقل از ایرنا، زمستان که می‌شود، تصویر ساحل بوشهر با هیاهوی مرغان دریایی رنگ می‌گیرد، مرغابی‌ و کاکایی‌ها، پرستوهای دریایی، پلیکان و فلامینگوها و دیگر پرندگان آبزی و کنار آبزی که به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوشهر شمارشان (طبق سرشماری سال گذشته) به ۳۷ هزار قطعه می‌رسد، منظره‌ای چنان دلچسب ترسیم می‌کنند که سخت می‌توان دل از آن کند.

به دنبال پرتاب تکه‌هایی از گوشت، ماهی و بیشتر ضایعات مرغ از سوی مردم، زیبایی در این قاب متراکم می‌شود، دم به دم آواز و پرواز برای ربودن طعمه در می‌گیرد و هیاهوی گوش‌نواز به اوج می‌رسد؛ علاوه بر خیال مهربانی کردن با پرندگان، تماشای همین منظره پر شور، انگیزه‌ای است که شهروندان را بر آن می‌دارد تا تنها در یک ساعت آن هم در بخشی از ساحل، بیش از ۱۰ کیلو گرم ضایعات مرغ را به آنها عرضه کنند.

اما کارشناسان این گونه غذا دادن به پرندگان -که در ساحل بوشهر بسیار هم دیده می‌شود- را از چند منظر غیر اصولی و آسیب‌زا می‌دانند؛ تا جایی که حتی می‌تواند به قیمت جان مرغان مهاجر تمام شود.

چند دلیل برای پرهیز از تغذیه دستی مرغان مهاجر

آنطور که دامپزشک اداره کل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر می‌گوید: این پرندگان خودشان می‌توانند غذای خود را بیابند؛ مرغان مهاجر بر اساس شرایط زیستی و هماهنگ با امکان دسترسی به غذا کوچ می‌کنند و در فصلی به بوشهر می‌آیند که می‌توانند نیازغذایی خود را از دریا تامین کنند.

بر اساس توضیح محمد کاظم اسماعیلی، کیفیت غذایی که به این پرنده‌ها عرضه می‌شود نیز مناسب نیست تا جایی که گاه می‌تواند جان آنها را به مخاطره اندازد.

به گفته اسماعیلی ضایعات گوشت و مرغ ممکن است در اثر مانده بودن، تولید سمی قارچی به نام آفلاتوکسین کند که می تواند مرگ و میر پرندگان را به دنبال داشته باشد، حتی اگر در لحظه، تازه باشد، وبی در محیط رها شود ممکن است در روزهای بعد پرندگان آن را مصرف کنند و بلای جانشان شود.

او می‌گوید: پوست و چربی زیر پوست محل ذخیره بیشترین میزان آنتی‌بیوتیک وارد شده به بدن مرغ است که به عنوان ضایعات جدا می‌شود، حال آنکه همین قسمت‌ها برای تغذیه پرندگان به دریا ریخته می‌شود و می‌تواند با اثر گذاری بر سیستم ایمنی، زمینه بیماری مرغان مهاجر را فراهم کند.

این دامپزشک با بیان اینکه هر یک از گونه‌های مرغان آبزی و کنار آبزی تغذیه متفاوتی از سخت پوستان دریایی یا ماهی‌ها دارند، تاکید می‌کند: نباید در تغذیه آنها دخالت کنیم.

جای خالی آگاه‌سازی مردم در سواحل شهر

اما منع بوشهری‌های خونگرم از تغذیه مهمانان دوست داشتنی زمستان‌هایشان مقدمه‌هایی را طلب می‌کند که به هیچ روی فراهم نیست، آگاه‌سازی مردم از نتیجه ناخواسته عمل‌شان و اطلاع‌رسانی در این باره مغفول مانده است، حتی رگه‌ای از آن نیز به چشم نمی‌خورد و با همه اهمیتی که دارد انگار رها شده است.

به اعتقاد محمد مهدی طیاری مسئول باشگاه پرنده‌نگری "چکاوک"، کمبود آگاهی عامل رواج غذا دهی غیر اصولی در بوشهر است که در طولانی مدت اثری مخرب بر اکوسیستم خواهد داشت و نتیجه عملکرد امروز ما در آینده نمودار خواهد شد.

او پیشنهاد می‌کند تابلوهایی با انرژی خورشیدی در ساحل نصب کنند و در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسب به مردم صورت گیرد، هرچند او می‌گوید که این پیشنهاد پیشتر نیز مطرح شد اما تنها در مقطعی کوتاه تابلو فلزی نصب شد که پس از مدتی پوسیده و از سوی شهرداری برداشته شد.

به گفته این فعال محیط زیست غذا دهی به حیات وحش در شرایط طبیعی اشتباه است و در همه دنیا پروتکل مشخصی در این زمینه وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: بر این اساس در صورتی که در مقطع زمانی خاص شرایط سخت آب و هوایی ایجاد شود و حیات وحش در وضعیتی دشوار قرار گیرد، سازمان حفاظت از محیط زیست باید به صورت اصولی و بر اساس نیاز اقدام به تغذیه حیوانات کند.

راهی نو باید جست

به تماشا نشستن پرواز در ساحل نیلگون و آفتابی خلیج فارس نه تنها برای شهروندان بوشهری‌ که از نظر امکانات تفریحی، محدودیت بسیار دارند، که برای هر کسی گوارا است و غذا دادن به پرندگان نیز محرک این نشاط است، بنابراین علاوه بر آگاه سازی مردم، لازم است شرایط برای سامان بخشیدن به این مساله فراهم شود و بهتر از آن جایگزین مناسبی برای لذت بردن از حضور گرم این مهاجران سیبری مهیا شود.

به اعتقاد محمد مهدی طیاری اداره کل حفاظت از محیط زیست باید به صورت جدی این مساله را دنبال کند و آن را سامان بخشد، دست کم غذای استاندارد پرندگان در ساحل عرضه شود، با همکاری شهرداری اطلاع‌رسانی صورت گیرد و بر غذا دهی نظارت شود.

او می‌گوید: در بسیاری از کشورها همچون استرالیا غذا دهی به حیوانات در قالب انجمن‌های زیست محیطی انجام می‌شود و علاقمندان با عضویت در آن و خریداری میزان غذای مشخص و استاندارد، تغذیه پرندگان را تجربه می‌کنند.

اگر غذا دهی به این میهمانان توصیه نمی‌شود، اما مرغان مهاجر ظرفیتی را برای بوشهر به ارمغان آورده‌اند که می‌تواند زمینه‌ساز تقویت نشاط اجتماعی و توسعه گردشگری آن به کم‌هزینه‌ترین شکل ممکن باشد.

طیاری با بیان اینکه صنعت پرنده‌نگری پس از فوتبال پرطرفدارترین است، پیشنهاد می‌کند: بنابراین به عنوان جایگزین تجربه غذا دادن به پرندگان، می‌توان با همکاری حفاظت از محیط زیست، شهرداری و میراث فرهنگی و گردشگری دوربین‌های پرنده نگری را در خط ساحلی شهر مستقر کرد و در ضمن اطلاعات مناسبی از این پرنده‌ها در اختیار علاقمندان قرار دارد.

[کد خبر:AJ37821]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه