00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000170704_091217.jpg

آینه جم-ابوالحسن صفرپور:هدف آموزش و پرورش همانگونه که از نام آن پیداست پرورش شهروندانی کارآمد، قانون مدار و پرورش یافته با اصول اخلاقی و اجتماعی بالاست. در گفتار عامیانه نیز همیشه هدف آموزش و پروش را رشد و تعالی انسان می دانند.
به وفور از خانواده یا آشنایان و معلمانان شنیده ایم که گفته اند "برو درس بخوان تا برای خودت کسی شوی"، "درس بخوان تا بفهمی دنیا دست کیست و احمق نباشی" یا اینکه "برو درس بخون تا آدم شی"! حرف ها و نصیحت هایی از این قبیل که گوش همه از آن پر است.
اما این برای خودمان کسی شدن یا خروج از طفولیت فکری و درک بهتر دنیای اطراف همان کاری است که آموزش و پروش با ما می کند؟ آیا نظام آموزشی ما شهروندانی اخلاق مدار و متفکر و مسئولیت پذیر پرورش می دهد؟ دقیقا آموزش و پرورش چه چشم اندازی برای ما دارد؟
فلسفه وجودی آموزش و پرورش در کشور سال به سال خود را بیشتر به دست فراموشی سپرده است. به همین خاطر هم هست که تمام نقدهایی که با هر گرایشی به آن می شود به درستی وارد هستند. از سیستم یکسان سازی افراد تا تربیت کوتوله ای مردم نشان دهنده شکست آموزش و پرورش در کشور ایران است. چند کلامی با مدل تربیتی شهرمان داشته باشیم، هرچند طرف حساب این صحبت ها صرفا اداره آموزش و پرورش نیست و همه ما در آن دخیل هستیم.
بنظر می رسد در جمِ قدیم مردمی زیرک تر از اکنون داشته ایم زیرا تلاش می کردند فرزندان خود را "فاضل" بار بیاورند. اگر یک یا چند نفر محدود باسواد می شدند بار مردم کل منطقه را در هر زمینه ای به دوش می کشیدند. اما مدتی که گذشت ناشی از جو مثلا صنعتی! استان بوشهر ما با افتخار سعی کردیم فرزندان خود را "مهندس" تربیت کنیم.
دقیقا همه کسانی که مثل من در جم علوم انسانی را به عنوان گرایش تحصیلی انتخاب کرده اند، چند سال نوجوانی را با داغِ تنبلی و کودنی ملامت شده اند. چون مشاورهای مدارس ما که از قضا هنوز هم مشاورند همه را به مهندس شدن تشویق می کردند. قشنگ بیاد داریم که میگفتند تو معدل خوبی داری حیف است که علوم انسانی بخوانی، این رشته تنبل هاست.
همین مشاوران سال های بعد (یعنی همین سالهایی که دارند سپری می شوند) دانش آموزان به اصطلاح ضعیف! را به رشته های کارودانش و فنی حرفه ای سوق دادند. تا جایی بر این غلط پافشاری کردند که گرایش علوم انسانی چندین سال است که دیگر در شهر جم حتی به اندازه یک کلاس هم دانش آموز ندارد.
نتیجه منطقی این اقدامات تربیت نیروهایی بود برای تلف شدن در عسلویه! همان دانش آموزان دیروز که نخبه می پنداشتیم همگی امروز در بهترین حالت افراد رده پایین و دسته چندم عسلویه هستند و آچار به دست ایستاده اند که مبادا یک پیچ شل شود و از سفت کردن آن غفلت شده باشد. بله ما در جم، سال ها فرزندان خود را تربیت کردیم که در عسلویه کار کنند و امروز چه کسی است که از کار کردن در آن محیط که پول به دست آوردن مقابل فروش جان است، راضی باشد؟!
دلیل بعدی شکست آموزش و پرورش در جم عدم وجود نخبه هایی است که سرآمد استان و کشور باشند. دیگر علت شکست اداره آموزش و پروش دولتی در جم وجود همین مدارس نخبگانی است که امروز به صورت بنگاه های اقتصادی دست در جیب مردم دارند./شهرنامه

[کد خبر:AJ23011]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم