000000000051083355.jpg

 

آینه جم: سودابیه زیارتی | روزنامه نگار

امشب شب عید غدیر است و متعلق به اسطوره عدالت؛ حضرت امیر. از این سو ما نیز مدعایمان انتساب به آن بزرگ. بد نیست با خود خلوت کنیم و چند سوال از خود بپرسیم و در این میان سهم مدیران مهم تر است. مدیران (از یک مدیر مدرسه گرفته تا مدیر یک هلدینگ بزرگ اقتصادی) به ويژه مدیران ارشد کشور امشب را به این چند سوال صادقانه پاسخ دهند:

از او خواستند در تقسیم بیت‌المال سابقه و نسب افراد را در نظر بگیرد. او در جواب چنین گفت: تا شب و روز می‌آید و می‌رود، جز به مساوات عمل نخواهم کرد. و چنین نیز کرد. آیا ما نیز چنین می کنیم؟

اموال عمومی را امانت می‌دانست، و در مورد این امانت با کسی تعارف نداشت، حتی با برادرش! آیا ما نیز با آقازاده ها و برادرزاده ها و اقوام خویش چنین بی تعارف عمل می کنیم؟

به مدیرانش نوشت: مبادا امکاناتی را مخصوص خودت قرار بدهی، در حالی که تو و همه مردم در استفاده از آن مساوی هستید.
آیا ما هم ترافیک را تحمل می کنیم یا از خط ويژه استفاده می کنیم؟ آیا ما هم در صف وام منتظر می مانیم یا از توصیه استفاده می کنیم؟

در زمان قدرتش توسط یک یهودی به دادگاه فراخوانده شد. به سادگی در محکمه قضاوت حاضر شد و پاسخ داد. انصافا ما نیز چنین می کنیم؟ اصلا آیا کسی جرات دارد از ما سوال کند چه برسد به اینکه ما را به دادگاه فرابخواند!

توصیه می کرد که نزدیکان ما کسانی باشند که تندترین و صریح ترین زبان را نسبت به ما داشته باشند، حقیقتا اطرافیان ما چقدر تاییدکننده هستند و شیرین سخن و چقدر نقدکننده هستند و تلخ گفتار؟

در اوج قدرتش می آمدند در همان مسجدی که نماز جماعت می خواند رو در رویش می ایستادند، در مخالفتش صحبت می کردند و نقدش می کردند و بعدازظهر می آمدند و سهم شان را از بیت المال می گرفتند، آیا ما حاضریم نان کسی که مخالف ماست را نبریم؟
اگر جواب این سوالات مثبت بود که هیچ و هزاران تبریک و اگر نبود ... باید فکری کرد!

حضرت امیر به معنای تام کلمه اسطوره تمام ناشدنی «ادب دولت و ادب قدرت» است و برماست که از او بیاموزیم بر هر دین و آیینی که باشیم و در هر پست و مقامی که هستیم ولو آنکه دایره قدرت ما یک نفر باشد. انسانیت چنین اقتضا می کند. حیف است که چنین شخصیتی محصور در بحث های کلامی و تاریخی بماند. علی را باید از نو شناخت فراتر از مرزهای جغرافیایی و از آن مهم تر مرزهای عقیدتی. چشمه ای که هنوز جاری و جوشان است.

 

**خلیج فارس

[کد خبر:AJ18131]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب