IMG13510127.jpg

آینه جم: اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان جم ساختمان مستقل ندارد و از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دچار مشکلاتی است؛ این معضل باعث بروز مشکلاتی برای مردم و همچنین کارکنان اداره ثبت شده است.

به گزارش آینه جم: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز با چهره‌ای جدید در خدمت‌رسانی و نگاهی تحول گرا، با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین روز به روز به سمت ارائه خدمات مطلوب به‌ویژه به صورت الکترونیکی به مردم پیش می‌رود.

پرونده‌هایی در شهرستان جم وجود دارد که بیش از چند سال از عمرشان می‌گذرد ولی هنوز ثبت نشده و می‌طلبد تدابیری انجام شود تا در زمان کمتری ثبت شوند.

اداره ثبت اسناد و املاک جم ساختمان مستقل ندارد و از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دچار مشکلاتی است و باید برای برطرف کردن مشکلات ثبت اسناد و املاک شهرستان جم و همچنین آثار مستندسازی اراضی ملی، منابع طبیعی و موقوفات و صدور سند مالکیت رسمی برای این اراضی جم اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد.

مشکلات ثبت زمین‌ها در جم

رئیس شورای اسلامی شهر جم با بیان اینکه بایگانی اسناد به صورت قدیمی در جم است، گفت: باید ساختمان این اداره استیجاری نباشد تا اقدامات به روز در این اداره مهم انجام شود.

احمد زایری اظهار داشت: زمین‌های منابع طبیعی و ملی در جم به راه و شهرسازی واگذار نشده است و باید اقداماتی صورت گیرد تا هرچه سریعتر زمین‌های منابع طبیعی و ملی به راه و شهرسازی واگذار شود.

وی گفت: مدتی است پرونده‌ها در جم ثبت نمی‌شوند و باید برای تفکیک زمین ‌مشکلات بین بنیاد مسکن و اداره ثبت حل شود تا هرچه سریعتر زمین‌ها ثبت شوند.

زایری گفت: خیلی از زمین‌های خرد هکتار در جم ثبت نمی‌شوند که مالک زمین‌ها نیز درخواست برای ثبت دارند و باید مراحل ثبت این زمین‌ها نیز انجام شود و ثبت اسناد و املاک جم در این باره اهتمام بیشتری داشته باشد.

کمبود امکانات نرم‌افزای اداره ثبت جم

رئیس شورای اسلامی شهرستان جم  در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به وضعیت ساختمان اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان جم پرداخت و گفت: این اداره با کمبود امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، کمبود جا، کمبود شدید کارشناس و نقشه بردار مواجه است و تاکنون در ساختمان استیجاری است.

محدثی به طولانی بودن مدت زمان ثبت پرونده‌ها در شهرستان و بلاتکلیفی و مراجعات مکرر ارباب رجوع اشاره کرد و گفت: اشکال در نقشه‌های شهرستان جم اعم از نقشه‌های طرح هادی مربوط به بنیاد مسکن و نقشه‌های مربوط به اداره ثبت نیازمند تلفیق و اصلاح است.

وی در ادامه پیشنهاد توافق بین بنیاد مسکن و اداره ثبت و شوراهای شهرستان برای همکاری در ثبت املاک در روستاها و شهرها مثل سابق برای تسریع در کار، کاهش هزینه‌ها و اتلاف وقت، حذف واسطه ها و عدم پرداخت هزینه های جانبی عنوان کرد.

این ساختمان در شأن اداره ثبت شهرستان جم نیست 

سخنگوی شورای اسلامی شهرستان جم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان داشت: بسیاری از دعاوی و مشکلات در دادگاه‌ها به خاطر عدم مالکیت قطعی افراد است که اداره ثبت می‌تواند نقش به سزایی در پرونده‌های حقیقی و حقوقی ایفا کند.

علی پریشان گفت: این ساختمان در شأن اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان جم نیست باید با توجه به زمین مناسب این اداره، احداث ساختمان آن در برنامه قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهرستان جم به طولانی بودن زمان ثبت پرونده‌ها اشاره کرد و گفت: نبود کارشناس از علل اصلی طولانی شدن است و این اداره از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری نیز دچار مشکل است.


جذب نیروهای جدید برای اداره ثبت جم

مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان بوشهر در ارتباط با این مشکل با بیان اینکه ادارات ثبت اسناد و املاک با توجه به نوع وظایف و گستره خدمات خود، از جمله پر رفت و آمدترین ادارات است، افزود: برخورد مناسب با ارباب رجوع و جلب رضایت مراجعین از مهم‌ترین عناصر در موفقیت ادارات ثبت به شمار می‌آید.

اصغر پیرهادی به وضعیت اداره ثبت اسناد و املاک جم پرداخت و گفت: در سال جاری ۵ نیرو برای ثبت اسناد و املاک شهرستان جم جذب کرده‌ایم.  

مدیر کل ثبت و اسناد و املاک استان بوشهر از الکتریکی شدن تمام عملیات‌ها از استعلام تا انتقال خبر داد و گفت: برای راحت‌تر انجام شدن اقدامات ثبت و کارهای مربوط به این اداره الکترونیکی شدن کارها امری مهم و ضروری است و فرایند مکاتبات بین دستگاه‌ها نیز الکترونیکی شده است.

وی گفت: با الکترونیکی شدن کارها در اداره ثبت جلوی زمین خواران و دلالان را گرفته‌ایم و اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود.

اعتباری برای احداث ساختمان مستقل نداریم

پیرهادی در ادامه به بحث نرم افزاری اشاره کرد و گفت: رایزنی‌هایی کرده ایم و توانسته‌ایم خدمات خوبی را برای اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان جم بگیریم و در اختیار آنها قرار دهیم.

وی به مکان استیجاری اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان جم اشاره کرد و تاکید کرد: اداره ثبت در شهرستان جم هنوز در ساختمان استیجاری است و متاسفانه اعتباری برای احداث ساختمان مستقل نداریم.

مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان بوشهر گفت: پرونده‌های مردم در این اداره نباید هرچند باری یکبار جابجا شود و احداث و وجود یک ساختمان مستقل بسیار ضروری و مهم برای اداره ثبت در جم است.

مکانی دولتی در اختیار ثبت جم قرار گیرد

این مقام مسئول با درخواست از شهرداری و دیگر نهادهای دولتی در جم گفت: اگر شهرداری و نهاد دولتی مکانی دارند که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد به مدت طولانی در اختیار اداره ثبت اسناد و املاک جم قرار دهند.

وی در دیگر سخنان خود به ثبت زمین‌ها اشاره کرد و گفت: برای فرآیند تفکیک نیاز به مجوز داریم و ثبت اسناد بعد از تفکیک و با مطابقت نقشه کار ثبت را انجام می‌دهد.

پیرهادی در باره اصلاح سندها هم گفت: جلوی این کار را گرفته‌ایم و معتقدیم باید سندها بدون عیب باشد تا نیازی به اصلاح نباشد و به همین دلیل کار ثبت کمی طولانی می‌شود.

[کد خبر:AJ18698]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب