jjjjjjhhhgg.jpg

آینه جم- محراب احمدی: تعیین زمان برگزاری انتخابات 96 قبل از ماه رمضان آینده، باعث شده ثبت نام کاندیداهای شورا از آخرین روز سالجاری آغاز و در ایام نوروز ادامه یابد تا همه چیز طبق تقویم موردنظر ستاد انتخابات پیش برود.

به گزارش  آینه جم؛ پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا قرار است 30 اردیبهشت 96 همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و براین اساس ثبت نام داوطلبان نیز از 30 اسفند سالجاری آغاز و تا پایان وقت اداری 6 فروردین ادامه می یابد.

پس از آن نیز بررسی صلاحیت داوطلبان شوراها در هیات اجرایی، هیات نظارت استان و سپس تعیین تکلیف اعتراضات در هیات عالی نظارت مستقر در تهران می باشد تا اینکه 21 اردیبهشت هم تبلیغات نامزدهای انتخابات شوراها آغاز شود.

کاهش تعداد اعضای شوراها

در پی تغییراتی در قانون انتخابات شوراها، اعضای آن در دوره آینده متناسب با جمعیت شهرها، کاهش می یابد.

براساس نتایج سرشماری سالجاری که ملاک این موضوع است، تنها شهر بوشهر که بالای 200 هزار نفر جمعیت دارد، دارای 9 عضو اصلی خواهد بود. اکنون این شورا 11 عضو دارد.

همچنین شهرهای برازجان، گناوه و کنگان که زیر 100 هزار نفر می باشد، دارای 7 عضو اصلی خواهند شد (اکنون 9 عضو است).

سایر شهرهای استان هم که زیر 50 هزار نفر جمعیت دارند، در دوره آینده شوراها دارای 5 عضو اصلی هستند.

سونامی کاندیداها برای شورای شهر

برآورد کنونی از فضای عمومی استان بوشهر نشان از تمایل افرادی از افشار مختلف برای کاندیداتوری در انتخابات شوراها دارد و سوای اینکه انگیزه های چنین شرایطی چیست، ظاهرا باید شاهد سونامی کاندیدا در دوره آینده باشیم.

برخی معتقدند تقاوت سیستم نظارتی انتخابات شوراها با سایر انتخابات ها یکی از دلایل ورود گسترده افراد به این عرصه می باشد. به عبارتی، هرچند دلسوزان معتقدند بررسی صلاحیت ها نباید به شوری مجلس و حذف گسنرده داوطلبان با نظارت استصوابی شورای نگهبان باشد، اما بی نمکی نظارت در شوراها هم برای شهرها و منافع عمومی شهروندان چالش برانگیز شده است. طوری که غیر از مدرک تخصیلی لیسانس، اهرم دیگری برای ورود متخصصان عرصه مدیریت شهری به شوراها نیست و برآیند این وضعیت ناکارآمدی گسترده ای است که بر نهاد شوراها حاکم شده است. (البته بخشی از آن ناشی از قوانین و اختیارات شوراهاست که عملا شورای شهرداری ها هستند تا شورای شهر)

از این رو برای دوره آتی که گذشت، ولی باید تغییراتی در قانونی ایجاد کرد و مثلا طرحی داشت که اعضای موردنیاز شورا در قالب تخصص های مرتبط مدیریت شهری، محیط زیست، فرهنگی و نظایر آن وارد این نهاد شوند، نه اینکه تخصص کمترین و آخرین نقش را در انتخاب افراد برای حضور در شورا دارد.

تردید احزاب بوشهر برای ارائه لیست

موضوع دیگر هم ورود احزاب و گروههای سیاسی به عرصه شوراست. بررسی ها نشان می دهد هرچند در فضای انتخابات های سراسری و مجلس، کسب حمایت احزاب و گروههای سیاسی می تواند شانس پیروزی کاندیداها را به شکل معناداری افزایش دهد، (خصوصا سالهای اخیر)، اما تجربه برگزاری 4 دوره شوراها کشخص کرده این حمایت ها نمی تواند تمام کننده و آنچنان موثر به حال کاندیداها باشد و کارکردهای فردی نامزدها تعیین کننده می باشد (نظیر مطرح بودن در سطح اجتماع، داشتن سبد رای مناسبی از اقوام و نزدیکان و کسب حمایت جوانان و خصوصا دانشجویان)

از این رو گفته می شود در بوشهر، هم طیف اصلاحات و هم اصولگرایان برای معرفی نامزدهای مورد حمایت در انتخابات شوراها دچار تردید جدی هستند، چرا که به دلیل تعدد فراوان داوطلبان نزدیک به این طیف که احتمال کناره گیری شان در صورت قرار نگرفتن در لیست هم بسیار ضعیف است، چنین حمایت های مناقشه برانگیز و زمینه ساز کدورت هایی می شود که حتی قدرت مانور گروههای سیاسی را در آینده شورا دچار اشکال جدی می کند. بنابراین احتمال دارد حمایت های نه بصورت یک لیست واحد باشد و صرفا به بیان شاخصه های اصلاح طلبی و اصولگرایی خلاصه شود، بلکه تنها احزاب هرکدام نامزدهای موردحمایت خود را با مردم در میان بگذارند و برای لیست های خود تلاش کنند.

باتجربه ها و اشخاص سالم را باید وارد کرد

موضوع دیگر نگرانی از ورود افراد باتجربه، دارای سلامت مالی و فعالان واقعی جامعه در انتخابات شوراهاست، چرا که آنها وقتی موج بزرگی از داوطلبان این عرصه را پیش روی خود می بینند که قدرت مالی بسیاری از آنها را هم ندارند، از حضور در این عرصه دلسرد می شوند. اتفاقات انتخابات گذشته شورا در برخی شهرها نظیر بوشهر هم مزید علت است که باتجربه ها وارد این عرصه نشوند. چرا که اغلب برندگان صندوق های رای چهره های جدید، جوان و کمتر مطرح در جامعه بودند که در برآوردهای آن مقطع شانس چندانی برای اغلب شان تصور نمی شد و امکان دارد این وضعیت هم یکی از موارد دلسردکننده برای حضور باتجربه ها باشد که شهر به سوابق اجرایی مرتبط شان و سلامت مالی آنها شدیدا نیازمند است.

وضعیت اقبال مردم در انتخابات شورا

دست آخر اینکه بايد ميزان شور و اشتياق مردم در دو ماه آينده را نظاره كنيم و ببينيم كه آيا افکار عمومی در اين انتخابات حضور حداكثرى خواهند داشت و يا اينكه بر اثر فشارهاى اقتصادى و وضعیت تایید صلاحیت ها، انتخابات با مشارکت پایینی مواجه است؟ هرچند کارکرد انتخابات شوراها، کمتر دغدغه مشارکت را در پی دارد، اما شرایط حاکم بر انتخابات همزمان آن (ریاست جمهوری) و چهره هایی که از سد شورای نگهبان عبور می کنند هم می تواند بر شوراها و مشارکت مردم هم اثر بگذارد.

در ادامه برنامه زمان بندی انتخابات شوراهای شهر و روستا را می بینید:

منبع: خلیج فارس

[کد خبر:AJ20901]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب