000000000000000000000000075mimt624.jpg

 

آينه جم: همانطور که پیش بینی های هواشناسی جهانی از پاییز کم بارش ایران حکایت دارد، این وضعیت در بوشهر هم خودنمایی خواهد کرد.

به گزارش « آينه جم»؛ آنطور که مدیرکل هواشناسی استان هم خبر می دهد، پاییز بوشهر خشک و در خوشبینانه ترین حالت کم بارش است، طوری که به گفته «نادر شفی خدایی»، بررسی نقشه ها حاکی از آن است که از اواخر آذرماه باید بارندگی های قابل ملاحظه در بوشهر را انتظار داشت.

مدیرکل هواشناسی بوشهر در گفتگو با خلیج فارس اظهار داشت: براساس مدل های پیش بینی و همچنین گزارش های تحلیلی مرکز اقلیم شناسی کشور که ماهانه آبدیت می شود، طی مهر و آبان در بوشهر نباید انتظار بارش قابل ملاحظه ای داشت.

وی با اشاره به اینکه منظور از سال زراعی از مهر سالجاری تا شهریور سال بعد است، ادامه داد: براین اساس آغاز سال زراعی 96-97 در بوشهر بارش قابل ملاحظه ای پیش بینی نمی شود و مجموعا فصل پاییز بارندگی های نیمه دوم آذرماه کمتر از نرمال می باشد.

آنطور که شفی خدایی عنوان می‌کند، از اواخر آذرماه بارندگی ها در استان بوشهر آغاز می شود و پیش بینی می گردد در دی و بهمن ماه به وضعیت نرمال می رسد، اما به اندازه ای نخواهد بود که کم آبی و خشکسالی حدود یک دهه اخیر را بتواند جبران کند.

مدیرکل هواشناسی استان یادآور شد: بارش های نرمال استان از سامانه سودانی است که وقتی از جنوب خلیج فارس وارد کشور می شود، طی دی و بهمن ماه بیشترین تاثیر خود را در استان بوشهر می گذارد.

هشدار درباره کشت دیم

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر با اشاره به تحلیل و پیش بینی ارائه شده درباره پاییز تقریبا خشک و زمستان با بارش نزدیک به نرمال، اظهار داشت: از این رو توصیه می شود کشت دیم صورت نگیرد، چرا که شرایط مناسبی برای این کشت پیش بینی نمی شود.

بیشترین بارندگی های پارسال در جنوب استان بود

شفی خدایی در بخش دیگری از گفتگو  با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته شاهد 340 میلمتر بارندگی در استان بودیم، افزود: بیشترین بارندگی ها سهم شهرستان های جنوبی بود که در اواخر سال و فروردین امسال شاهد نزولات آسمانی بالاتر از شرایط نرمال بودند.

وی درباره بیشترین و کمترین بارش ها گفت: شهرستات جم با 667 میلمتر بارندگی در سال زراعی گذشته اول بود، طوری که بارش های آن نسبت به سال قبل تر 118 درصد رشد داشت. پس از آن شهرستان دیر با 469 میلمتر بارندگی بود که 115 درصد رشد نسبت به سال زراعی قبل تر نشان می دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: کمترین بارش هم مربوط به دیلم با 117 میلمتر و گناوه با 121 میلمتر بود که 60 درصد کاهش داشتند.

[کد خبر:AJ23172]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب