00000IMG00554456.jpg

 آینه جم:  هر چند برخی مسئوولان حاضر نشدند در این باره که زندگی بیش از 73 هزار نفر از اهالی شهرستان جم را تحت‌الشاع قرار داده صحبت کنند اما به نظر می رسد بحران وحشتناکی سلامتی مردم شهرستان جم را تهدید می‌کند.

به گزارش  آینه جم، چند روزی است که کانکس‌های آب تصفیه در شهر جم در سطح خیابان‌ها و نقاط مختلف استقرار یافته و تعداد بالای این کانکس‌ها تعجب اهالی شهر جم را به همراه داشته است.

رئیس اداره آبفار شهری جم در این خصوص به خبرنگاران گفته تعداد 9 کانکس آب تصفیه، برای تامین آب شرب و تمیز و توزیع آب آشامیدنی سالم با قیمت پایین در نقاط مختلف شهر جم گذاشته شده است که اهالی شهر جم می‌توانند آب پاک و تصفیه از این کانکس‌ها تهیه کنند.

این در حالی است که شنیده می‌شود به زودی تعداد بالایی از همین کانکس‌های آب تصفیه قرار است در روستاهای بخش مرکزی و ریز شهرستان جم نیز نصب شوند.

آن چیز که حائز اهمیت است وجود شایعه‌های زیادی در خصوص آلودگی آب شهرستان جم به گوش می‌رسد هر چند مسئوولان شهرستان جم تا به اینجا پاسخگوی این موارد نبوده‌اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم پیرو آلوده‌بودن آب شهرستان جم به خبرنگار خبرگزاری فارس گفته که در این خصوص نمی‌تواند اظهارنظر کند!

رئیس اداره آبفار روستایی شهرستان جم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان جم در خصوص آلودگی آب شهرستان جم اظهار داشت: فرسودگی شبکه‌ها و شکستگی لوله‌ها در شهرستان جم سبب هدررفت شدید آب در این شهرستان شده و شبکه بهداشت و درمان نیز ایراداتی را در این خصوص گرفته است.

وی بیان کرد: جلساتی با حضور استاندار بوشهر، فرماندار شهرستان جم و مدیران آب و فاضلاب شهری و روستایی در استانداری بوشهر در خصوص آب جم برگزار شده که جمع‌بندی این نشست‌ها این بوده که احتمال آلودگی آب جم وجود دارد.

عبدالمجید فقیه افزود: برای همین موضوع، مخازن تهیه آب و توزیع آب آشامیدنی سالم در شهرها و روستاهای شهرستان جم در حال اجراست.

وی تصریح کرد: پیمانکار پروژه مخازن آب آشامیدنی در روستاهای شهرستان جم نیز مشخص شده و به دلیل تعداد بالای روستاها این پروژه اول در سطح شهر جم اجرا شده است.

فقیه در پاسخ به این سوال که شنیده می‌شود نیترات در آب شهرستان جم به درصد بالایی وجود دارد و احتمال بیماری‌های زیادی از جمله سرطان را برای کل اهالی این شهرستان به همراه دارد گفت: نیترات در آب شهرستان جم در برخی نقاط زیاد و در برخی نقاط دیگر به میزان کم وجود دارد هر چند در آینده احتمال بحران وجود دارد و مخازن توزیع آب سالم به همین خاطر پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: آب در روستاهای جنوب شهرستان جم از جمله آبگرمک، باریکان و کوری‌حیاتی دارای کیفیت بالایی است ولی در روستاهای دیگر به دلیل آلودگی مخازن توزیع آب سالم اجرا خواهد شد.

بر اساس این گزارش، هر چند برخی مسئوولان حاضر نشدند در این باره که زندگی بیش از 73 هزار نفر از اهالی شهرستان جم را تحت‌الشاع قرار داده صحبت کنند اما با توجه به سخنان مدیر آبفار روستایی به نظر می رسد بحران وحشتناکی که سلامتی مردم شهرستان جم را تهدید می‌کند در انتظار اهالی این شهرستان است.

به گزارش فارس، بسیاری از مردم در خصوص آلاینده‌هایی که نمود و تاثیر آنی دارند مانند طعم و بوی نامطبوع آب، تیرگی و کدورت ، ذرات معلق و رسوب‌گذاری در آب صحبت می‌کنند اما نسبت به آلاینده‌هایی نظیر نیترات که تاثیر آن سال ها بعد آشکار می‌شود و به مراتب خطرناک‌تر است بی توجه هستند.

نیترات یکی از آنیون‌های معدنی است که در نتیجه اکسیداسیون نیتروژن عنصری حاصل می‌شود در حالی که فاضلاب‌های شهری، صنعتی، مواد دفعی حیوانی و گیاهی در شهرهای بزرگ که دارای نیتروژن آلی هستند به خاک دفع می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد در مناطقی که دفع فاضلاب به صورت سنتی و از طریق چاه‌های فاضلاب انجام می‌شود، به دلیل نفوذ فاضلاب به سفره‌های آب زیرزمینی، میزان نیترات موجود در آب بسیار بالاست که در شهرهای صنعتی نیز این شرایط با واردشدن آلاینده‌های صنعتی به سفره های آب زیرزمینی، ایجاد می‌شود.

احتمال این که نیترات معدنی و یا آلی به عنوان یک عامل سرطان‌زا عمل نمایند بستگی به احیای نیترات به نیترت و واکنش های بعدی نیترت با سایر مولکول‌ها به خصوص آمین‌های نوع دوم آمیدها و کاربامات‌ها دارد که منجر به تشکیل ترکیب می‌شود.

مطالعات انجام شده در کلمبیا نشان داده که رابطه معنی داری بین شیوع سرطان معده و غلظت نیترات در آب آشامیدنی برداشت شده از چاه ها وجود دارد.

به گزارش فارس، به نظر می رسد بحران شدیدی در جم به وجود خواهد آمد و اگر در حال حاضر تدابیر ویژه ای لحاظ نشود سال‌ها بعد اهالی شهرستان جم به واسطه بیماری‌هایی که نام برده شد امکان دارد جان خود را از دست بدهند.

هر چند به نظر می رسد مسئوولان در زمان کنونی عدم آگاهی مردم به این موضوع را زمینه ایجاد بحران نمی‌دانند اما خطر جدی که بیش از 73 هزار نفر از جمی‌ها را تهدید می‌کند بدون شک کم‌کاری مسئولان را توجیه نخواهد کرد.

با توجه به سخنان رئیس اداره آبفار جم که چندین جلسه در استانداری در خصوص آلودگی آب جم برگزار شده، نشان دهنده اهمیت موضوع است و به نظر می‌رسد وضعیت موجود جدی است.

امید است مسئوولان در خصوص آلودگی آب شهرستان جم با مردم شفاف باشند و تا دیر نشده راهکاری برای مقابله با آلودگی آب انجام دهند.

[کد خبر:AJ24737]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # میثم زارعی 1397-02-27 15:51
از همشهریان عزیزم خواهش میکنم این مطلب رو بخونن چون از مسولین انتظاری نمیشه داشته باش و باید خودمون به فکر سلامتیمون باشیم
در اینجا من روش حذف نیترات از طریق دستگاه اب تصفیه خانگی توضیح خواهم داد.
اسمزمعکوس چطور نیترات را حذف می کند؟

اسمز معکوس ( Reverse osmosis ) روشی است برای عبور دادن آب از یک غشاء نیمه تراوا با استفاده از فشار. وقتی در دو طرف یک غشاء نیمه تراوا، آبهایی با درجه ی خلوص متفاوت وجود داشته باشند به صورت طبیعی آب از سمت با غلظت کمتر به طرف آب با غلظت بالاتر حرکت می کند. حال در صورتی که فشاری بیشتر از فشار اسمزی به آب وارد کنیم، جریان حرکت آب برعکس شده و از غشاء عبور می کند. سیستم مرسوم RO که در دستگاه های تصفیه آب خانگی و سیستم های تصفیه آب صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد با استفاده از همین روش آب را فیلتر می کند که طی این فرآیند نیترات ، یون های سختی مضر و ناخالصی های آب به طور کامل حذف می شوند. در دستگاه های تصفیه آب خانگی، آب با فشار پمپ وارد فیلتر ممبرین شده ، بخشی از آن از غشاء اسمزی داخل این فیلتر عبور کرده و بخشی دورریز می گردد. آب تصفیه شده به روش اسمز معکوس بسیار خالص و عاری از هر گونه آلودگی است.

– اطمینان از نوع دستگاه : بسیاری از فروشندگان دستگاه های تصفیه آب خانگی صرفاً عنوان می کنند که محصول آنها به عنوان مثال ۶مرحله ای است. ۶مرحله ای بودن دستگاه تنها دلیل کامل بودن آن نیست. گاهی یک سیستم تصفیه آب شش مرحله ای برای مناطقی که در آب نیترات وجود دارد، هیچ کارایی نداشته و صرفاً ذرات معلق و برخی از مواد شیمیایی موجود در آب را حذف می کند. در مورد عملکرد دستگاه و نوع تک تک فیلترها سوال کنید و اگر در آب مصرفی تان نیترات بالاتر از میزان استاندارد وجود دارد و می خواهید حذفش کنید، حتما مطمئن شوید که دستگاه ، پمپ و فیلتر ممبران داشته باشد و به روش RO آب را تصفیه کند.

دستگاه تصفیه آب خانگی غیر استاندارد
در ایران برندهای مختلفی در زمینه تصفیه آب خانگی فعالیت دارند. تمامی این برندها هم ادعا می کنند که گواهی water quality را اخذ نموده اند! و گاهی لوگوی آن را نیز روی دستگاه می چسبانند! پیش از هر چیز شما می توانید نام برند مورد نظر را به انگلیسی در اینترنت جستجو کنید و ببینید آیا همچین برندی وجود خارجی دارد یا حاصل تخیل مونتاژکاران ایرانی است! بعد از پیدا کردن سایت شرکت اصلی تولید کننده ی محصول مورد نظر، بررسی کنید که آیا شرکت مذکور در زمینه ی تصفیه آب فعالیت دارد یا خیر.

دستگاه تصفیه آب خانگی غیر استاندارد
استاندارد بین المللی Water Quality

یک راه ساده برای اینکه بدانید دستگاه تصفیه آب خانگی غیر استاندارد می خرید و یا هزینه را برای یک دستگاه اصل و استاندارد پرداخت می کنید، تحقیق در مورد ادعای استاندارد بودن دستگاه، از طریق وب سایت water quality است. بسیاری از برندهای به اصطلاح اروپایی ، کانادایی ، تایوانی و … در بازار ایران ادعا می کنند که برندشان این استاندارد را از موسسه water quality برای دستگاه های تصفیه آب تولید شده، دریافت نموده است. شما به سادگی با رفتن به وب سایت www.WQA.org و سرچ کردن نام برند مورد نظر در این وب سایت، از اصل بودن دستگاه و استاندارد آن اطمینان حاصل کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب