0000000000020616083677110098014.jpg

آینه جم:  مختار نصیری: 
هرساله در چنین روزهایی گرفتن وجه نقد از اولیا دانش آموزان سوژه اول رسانه ها می شود ولی اگر این امر را یک مشکل بدانیم متاسفانه تاکنون هیچ کدام از همین رسانه ها به  ریشه یابی این مشکل نپرداخته اند  بهتر این می باشد به حای  سر و صدا کردن در این مورد که تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته است منصفانه بنشینیم و این امر را ریشه یابی کنیم . اما چرا مدیران با اینکه می دانند پول گرفتن کاری است خلاف قانون، این کار را انجام می دهند؟ 
امروز هیچ کس نیست که بر بیمار بودن سیستم آموزشی کشور اذعان نداشته باشد این را هم حتما می دانید که خیلی از پروژه ها در کشور به علت نداشتن بودجه تعطیل می باشد یا وقتی به اداره ای مراجعه می کنیم و یک خواسته قانونی داریم به راحتی به علت تامین نشدن اعتبار لازم ، از انجام وظیفه شانه خالی می کنند . 
این را می توان چشم پوشی کرد به طور مثال اگر کوچه ما یک سال دیرتر آسفالت شد قابل تحمل است ولی آیا تعلیم و تربیت نیز می شود یک سال عقب انداخت برای مدیر یک مدرسه خیلی راحت است که صبح در را به روی دانش آموزان باز کند پشت میزش بنشیند و هر معلم سر کلاس خود برود بدون هر گونه درد سر و تعطیل کردن کلیه برنامه ها ، مسابقات ، مراسمات و فعالیتهای فوق برنامه ؛ ولی مدیر مدرسه حاضر  است تمامی تهمتها را به جان دل بخرد و حتی گاها دادگاه اداری فرا خوانده شود ولی از حق و حقوق دانش آموزانش که داشتن یک مدرسه شاداب  با برنامه ها ی متنوع علمی ، فرهنگی ،تفریحی است نگذرد . هرچند که این پولی که مدیران می گیرند حداقلی از این برنامه ها را تامین می کند.
 سوالی دیگری که مطرح است  این است که چرا موقع ثبت نام پول می گیرید در جواب باید گفت اولا کدام انسان عاقل تهیه لوازم پذیرایی را موکول می کند به بعد از رسیدن مهمان. مگر ما اول مهر مهمان نداریم آنهم نه یک نفر بلکه صدها نفر در هر مدرسه ،که با شور و شوق فراوان به مهمانی ما می آیند . دوما مگر هر مدیر برای اداره یکساله مدرسه اش نیاز به برنامه ندارد یکی از بندهای هر برنامه مشخص بودن اعتبار و منبع آن است نمی شود برنامه نوشت  بدون داشتن بودجه لازم وگرنه می شود هزاران پروژه بر زمین مانده کشور . سوما مگر مدارس چقدر پول می گیرند؟ کمتر از یک چهارم پول تو جیبی دانش آموزان که فکر نمی کنم کسی از عهده آن هم بر نیاید که اگر کسی هم باشد یقینا مدیران مدارس نه تنها از چنین کسانی وجهی دریافت نمی کنند بلکه از هر راه ممکن برای تهیه دیگر ما یحتاج مدرسه به او کمک نیزمی کنند. 
لازم به ذکر است اکثر اولیا با رضایت خاطر این پول ناچیز را در اختیار مدیران قرار می دهند ولی هستند کسانی که به دلیل نداشتن آگاهی از برنامه های مدرسه و با بهانه قرار دادن این جمله که آموزش و پرورش مجانی است و وظیفه دولت است از کمک کردن به مدرسه در هر زمان چه تابستان باشد و چه زمستان طفره  می روند و این وظیفه مدیر آموزشگاه است که با ارائه برنامه ها و آگاه سازی اولیا ،اعتماد آنها را جلب نماید .
 اما چند پیشنهاد :
 ۱-آموزش و پرورش هر منطقه با ملاک قرار دادن وضعیت معیشتی مردم  برنامه های مدیر مدرسه و پیشنهادات انجمن اولیا و مربیان حد اقل و حداکثر وجه مورد نظر واستثنائات را معین کرده و به مدارس ابلاغ نماید .
 ۲- تعیین یک کمیته جهت نظارت بر عمل کرد مدیران مدارس در زمینه مالی که هم اکنون این کار بر عهده شورای مالی که ترکیبی از انجمن اولیا و مسئولین مدرسه می باشد 
۳- اصحاب رسانه که آنهار ا افرادی متفکر و دلسوز جامعه می دانم نیز به جای متمرکز شدن بر این موضوع که خواست عده قلیلی از مردم باشد سعی بر ایجاد فرهنگ مشارکت در امور مدرسه داشته باشند و با پیشنهادات سازنده خود مدیران مدارس را در داشتن مدرسه ای پویا و در خور شان فرزندان ایران زمین یاری فرمایند .
 ۴- مدیران مدارس حاضرند  با مد نظر قرار دادن نظریات اولیا محترم نخبگان جامعه ،اصحاب رسانه، کارشناسان امر نسبت به تهیه بهترین برنامه سالانه و تقویم اجرایی اقدام فرمایند و حهت ایجاد شفافیت در کار، کلیه مدارک و مستندات،  تهیه وآماده ارائه به بازرسین در هر زمان نمایند در ضمن آنها هر ساله با ارائه گزارش به مجمع عمومی انجمن اولیا و مربیان  تا اندازه زیادی توانسته اند اعتماد اولیا را جلب نمایند.
[کد خبر:AJ25164]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب