000000000000000000000000000000000000002080iorig.jpg

آینه جم:  محمد جوهری: شيخ الوزرايش مي خوانند،طرفداران پر و پا قرصش شيخوخيتش را باور دارند،مريدانش به اين شيخوخيت ايمان دارند.دسته اي ديگر ژنرال خطابش مي كنند و به راحتي همه چيز را برايش به خط مي كنند.به احترامش كلاه از سر برداشته و منتظر دستورند.صف پياده نظام و سواره نظامش حسابي طولاني است.
قضيه به اينجا ختم نمي شود رئيس دولت تدبير و اميد پارا از اينهم فراتر گذاشته و با برند سازي در خانه ملت اورا برند جهاني معرفي مي كند.
بارخدايا چه خبر است؟ چه اتفاقي افتاده يا مي خواهد بيفتد؟ اگر عصر ارتباطات نبود و در زمان انفجار اطلاعات به سر نمي برديم، راقم حقير اين سطور شكسته و ناپيوسته باور مي كرد اصلا الان قرن ٢١ نيست و به طور كلي اين ناحيه از كره خاكي با مختصات جغرافيايي اش كشور عزيز و دوست داشتني ايران نيست و اگر هم هست قطعا در دوره قاجاريه است.
مقطع زماني منحصر به فردي كه تنور القاب و عناوين در منتهي درجه داغي است و بازار مكاره القاب در پر رونق ترين حالت ممكن. سخن از بيژن نامدار زنگنه است وزير نفت دولت تدبير و اميد كسي كه قرار بود با نصب اين القاب و عناوين و يدك كشيدن آنها فرشته نجات نفت و پرسنلش باشد.
با جهاني بودن برندش نفت را هم جهاني كند و ......صرف نظر از تمامي وعده و وعيدهاي فراوان جناب شيخ الوزرا كه تقريبا همه آنها سرابي بيش نبود به يك مورد مشخص در باره بهبود معيشت كاركنان قراردادي اندك اشاره اي خالي از لطف نخواهد بود.
برخلاف باور عمومي كه نيروهاي شاغل در صنعت نفت از حقوق و مزاياي بالا و آنچناني برخوردار هستند با كمال تاسف بايد گفت اصلا و ابدا اينگونه نيست و علي رغم كار تخصصي و شرايط بسيار سخت و دشوار كار در مناطق عملياتي و خطرات فراوان ناشي از كار در اين مناطق،همه پرسنل قراردادي و پيمانكاري وضعيتي اسفبار از نظر حقوق و مزايا دارند و از نظر معيشتي به خصوص با گرانيهاي سرسام آور اخير سخت در مضيقه و مخمصه هستند حتي پرسنل رسمي اين وزارتخانه نيز از بسياري سازمانها و وزارتخانه هاي ديگر از نظر حقوق و مزايا در مجموع وضعيت بهتري كه ندارند هيچ حتي عقبتر هم هستند البته اندك كارمندان با سمتهاي سازماني بالا(گريد بالا) كه عمدتا هم مديران مياني و ارشد هستند شايد بتوان از اين قاعده مستثني نمود.
مصيبت بزرگتر از زماني آغاز شد كه شيخ الوزرا مجددا بر سرير وزارت نفت جلوس نمود.تمام نفتي ها و خصوصا با تجربه ها مي دانند كه جناب زنگنه شوربختانه به مهم ترين ركن مديريت جديد كه همان منابع انساني و سرنوشت پرسنل و حفظ اين سرمايه عظيم هستت اعتقادي ندارد و بارها در سخنان خود مستقيم و غير مستقيم به اين موضوع صحه گذاشته است.
اما شرايط كار و ضعيت اسفبار حقوقي نيروهاي قراردادي و پيمانكاري و اعتراضات مكرر و نامه نگاري هاي فراوان و حتي شكوه بردن نزد نمايندگان و دفتر  رهبري و خلاصه هرجا كه فكرش را بكنيد سرانجام اين ژنرال را مجاب و قانع نمود كه درمرحله اول نسبت به ترميم حقوق پرسنل قراردادي اقدام نمايند.
هر روز مصاحبه،هر روز وعده و وعيد،هر ماه جلسه پشت جلسه،گرفتن مشاور و تشكيل كارگروه هاي فراوان و اعزام به مناطق مختلف و كسب و جمع آوري اطلاعات و مشخصات و بازهم اعلام نتيجه به روزي و ديگر و ماهي ديگر.

000000000000000880000635981258460020007.jpg

القصه چنان اين داستان پرماجرا طولاني شد كه همگان ديگر تقريبا از اجرايش قطع اميد كرده بودند.سالها به دنبال فرمول بودند گويي كه مي خواهند پروژه اي عظيم حتي خيلي فراتر از اعزام انسان به مريخ و تسخير كرات ناشناخته ديگر را به انجام برسانند.اين چرخ گشت و گشت و همچنان مي گشت تا سرانجام در ششمين سال وزارت شيخ الوزرا و بعد از كش و قوسهاي فراوان كه شرح يك در هزار آن حقيقتا مثنوي صد من كاغذ مي شود،از سوي ايشان ابلاغ گرديد و چند هفته قبل از ابلاغ رسانه هاي همسو با ژنرال چنان هياهو و تبليغاتي راه انداخته بودند كه همه اين پرسنل باورشان شده بود كه همه سختي ها و تلخيها پايان يافته است.تلخي و سختي معيشت تا ابد پايان يافته است،ديگر دغدغه نان و معيشت در ميان نيست و بعد از ساليان متمادي از زير بار خط كمر شكن فقر بيرون آمده و رهايي يافته اند.اما افسوس و عجبا هنگاميكه فيش هاي حقوقي ترميم شده مرداد ماه سال جاري بعد از قريب ٦ سال رويت گرديد همانند آب بسيار سردي پيكر اين نفرات را منجمد و كاخ آرزوهايشان را ويران نمود.با چشمان از حدقه بيرون زده نمي توانستند باور كنند اين حقيقت تلخ و اين ماجراي شور را.بله دقيقا همه چيز در ٢٥١ هزار تومان ماهيانه خلاصه شده بود.اينهمه وعده و وعيد،اينهمه تبليغ و فرياد،اينهمه مثلا جلسات و كار كارشناسي بعد از اينهمه زمان طولاني و كشنده و عذاب آور كه هر روزش معادل يك قرن زمان برد در همان مبلغ خلاصه شد.
اما قسمت بسيار جالبتر ماجرا در اينجاست كه محض خالي نبودن عريضه و با رندي هرچه تمامتر مبلغي را كه از چند سال پيش تحت عنوان كمك رفاهي در آخر سال پرداخت مي كردند را تقسيم بر دوازده كرده و به ماهيانه تبديل نموده و تحت عنوان آيتم جديد به خورد اين خلق الله قرار دادي دادند. اين موضوع ديگر از آن نوآوري هايي بود كه بايد قطعا و حتما در ركوردهاي گينس ثبت شود و باز به خاطر رنگين كردن كاذب اين فيشها و شاخ و برگ دادن به تبليغات بي شمارشان مبلغ ٥٠ هزار تومان نيز تحت عنوان بيمه عمر پرداخت نمودند.
بيمه تكميلي هم كه داستان خوش را دارد و هنوز به نتيجه قطعي نرسيده و فعلا به ازاي هر نفر ماهي ٥٥ هزارتومان تعلق مي گيرد. البته ذكر اين نكته بسيار حياتي است كه اين نيروها دقيقا در آخر سال از كارگري به كارمندي تبديل مي گردند تا از دريافت عيدي كارگري كه بيشتر از كارمندي است محروم گردند و همان كمك رفاهي در واقع مابه التفاوت عيدي هايي است كه به راحتي از پرداختش دريغ كردند و هنوز هم مي كنند.در هر حال سالها چشم انتظاري و اميد و ذوق و شوق به طرفة العيني رنگ باخت و كاخ آرزوها فرو ريخت و سايه شوم فقر و تنگاي معيشت همچون بختكي دائمي بر سر اين نيروهاي زحمتكش و خلاق و پرتوان و وفادار به نظام و  انقلاب در يكي از مهم ترين سنگرهاي توليد و اقتصادباقي بماند و براي چندمين بار و مكررا اين موضوع به اثبات مجدد برسد كه شيخ الوزرا اعتقادي به معيشت و حقوق منابع انساني به ويژه نيروهاي غير رسمي ندارد.
حال به راحتي مي توانيد شرايط به مراتب بدتر و مرارت آور پرسنل پيمانكاري كه هنوز شامل همين حداقل هم نشده اند راحدس بزنيد و در ذهن خود ترسيم نماييد.آري اين سرانجامي بود تلخ بر هياهويي بسيار بزرگ و با نتيجه اي تقريبا هيچ
محمد جوهري
[کد خبر:AJ26163]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+5 # احسان 1397-07-27 18:34
آفرین بر جوهری عزیز با قلم شیوایش. واقعا حرف حق است
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # حقیقی 1397-07-28 00:31
دولت که همه سرمایه دار باشن اصلا داخل مخیله شون هم نمیگنجه برا کارگر جماعت کار کنن چون میترسن فردا بخواد حقوق سهام و شرکت خودشون هم اضافه بشه
شاید به جرعت بشه گفت دولت که کلا نماینده ها. هم 80 درصدشون به فکر بورس و سرمایه خودشون هستن سلیقه ای عمل میکنن تا این چنین تفکری برجامعه حاکم باشد وضعیت جامعه بهتر که نمیشه روز به روز هم بدتر میشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # بهروز 1397-07-28 16:42
درود بر جوهری عزیز هم به خاطر جرات و شهامتت و هم شیوایی قلمت و همچنین انعکاس حرف دل به شدت مجروح و زخم خورده ما کارگران بینوا. شکر خدا که ی شیر پاک خورده ای پیدا شد این مطلب زیبا و وحقیقی و واقعی را قلم زد. تشکر ویژه از سایت وزین آوای جم و مدیر محترمش به خاطر انعکاس حرف و مطالب حق. خدا خیرتان بده
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # کر 1397-07-29 01:25
کاش باز هم احمدی نژاد رئیس جمهور بشه چونکه برای هر کی بد بود برای کارگران خوب بود بخدا تا حالا اگر بودش تمامی نفرات پیمانکاری هم رسمی بودن فقط پیمانکار هست که خون کارگران را می مکه باید پیمانکار رو حذف کرد اصلا قرار بود همه قرارداد شرکتها بشن
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب