000000000000000880000635981258460020007.jpg

 
 
آینه جم:  سیف الله حسنی پور:طرح موسوم به اقماری یکی از طرح های وزارت نفت است که تصمیم به اجرای آن جنجال های زیادی به پا کرد.
هر کس به سهم خود در تلاش بود تا این طرح را کارشناسی کند. یکی بر طبل مخالفت با لغوش کوبید، دیگری وامصیبتا بر ادامه اش خواند و در این بین مردم و کارکنان هم بودند تا اضلاع مثلث طرح اقماری کامل شود.
یک ضلع این مثلث مدیر عامل سابق سازمان منطقه ی ویژه ی اقتصادی انرژی پارس است و یارانش. آنها مدعی اند، تلاش زیادی کرده تا زیر بار اجرای این طرح نروند و حاضرند سند ارائه کنند و افشاگری های مقدماتی نیز شروع کرده اند.
جالب است بدانید برخی از افشاگری ها که منتسب به یاران یوسفی است و او نیز واکنشی مبنی بر رد آنها نشان نداده، متاسفانه از آن بوی  رانت به مشمام می رسد.
دوم ضلع مثلث نمایندگان استان در مجلس اند. تقابل #الماسی، نماینده ی حوزه ی جنوب با دیگر نمایندگان استان که حاضر نشد بر مکتوبه ی امتناع زنگنه از اجرای این طرح امضا زند، موجبات بگو مگوهایی با #شهریاری نماینده ی #تنگستان نیز بوجود آورد.
ضلع سوم مثلث مفروض نیز کارکنان وزارت نفت و مردم مظلوم! منطقه اند که غافل از مسائل پشت پرده! ناخواسته به جان هم افتادند.
کارکنان نفتی بر این باورند که با این شرایط بد هوا، #آلاینده گی کشنده و امکانات موجود، جای ماندن نیست و تهدید کردند اگر هم بمانند آسیب های فرهنگی و اجتماعی دو چندان خواهد شد! 
مردم منطقه نیز در جواب چیزی نگفتند جز اینکه اگر شرایط مطلوب و باب میل تان نیست کنار بروید تا نفتی نشوید! ما را تنها تا در همین دود و دم بمانیم و با این میهمان میزبان کش بسوزیم و بسازیم.
 مسئله ی پنهان که به ظاهر دو طرف ضلع سوم از آن غافل بوده اند، حالا با رفتن  یوسفی سر از خاکستر بیرون زده و داغ بر دل نهاده، مسئله ی فساد است و رانت!
چه اتفاقی می افتد که یوسفی چون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از رفتن خود این مهم را رسانه ای و در زمان بودنش روزه ی سکوت گرفته جای سئوال دارد؟ 
اینکه الماسی مخالف نامه به وزیر نفت و موافق لغو طرح  اقماری بوده و چرا یوسفی آن زمان سکوت کرده به خودشان مربوط است ولی هر دو بدانند که اگر در لابلای افشاگری ها کوچکترین سندی دال بر رانت و فساد موجود باشد، رسانه ها بی ملاحظه موضوع را با مردم در میان خواهد گذاشت.
هر چند که بررسی های ما در خصوص موضوع قبل از این گزارش شروع شده بود ولی منتظر این افشاگری ها ماندیم تا اینکه شک مان بر یقین مبدل و سپس به مردم بگوییم چه کسی یا کسانی در حال خدمت اند و چه کس یا کسانی دنبال منفعت؟!
** نسیم جم
[کد خبر:AJ26299]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # رشید زاده 1397-08-10 11:20
طرح سکونت طرح بسیار خوبی است و به جای ریخت و پاش های فراوان اقماری اگر درصدی از آن صرف زیرساختها شود دردراز مدت بسیاری از مشکلات مناطقی چون جم و عسلویه و دیر و کنگان حل میشود. خون عزیزان نفتی از مردم بومی رنگینتر نیست و از طرفی نیروی متخصص بومی در تمامی رشته های مرتبط با نفت و گاز از خدا می خواهند که صاحب کار شوند و از درد جانکاه بیکاری رهایی یابند و قطع به یقین اگر تمامی نیروهای نفتی بر فرض محال دست از کار بکشند و به خاطر ساکن شدن بخواهند نفت را ترک کنند با جایگزینی نیروهای متخصص بومی و حتی غیر بومی تشنه کار،یک لحظه هم خللی در کار صنایع نفت و گاز پتروشیمی ایجاد نخواهد شد. شما فقط به هزینه های بسیار گزاف و کلانی که سالانه صرف تعمیر و نگهداری و بازسازی شهرکهای نفتی میشود نگاهی بیندازید تا متوجه عمق فاجعه بشوید مگر در همین قراردادها سالانه میلیاردها تومن حیف و میل و دزدی و رانت و رشوه وجود ندارد؟ اگر بخشی از همین پولها صرف زیرساختها شده بود الان کلی از مشکلات شهرهای مذکور حل شده بود و هم نفتی های بزرگوار و هم مردم بومی به طور مشترک از این امکانات بهره مند میشدند. به نظرم شهرک سازی و طرح اقماری در حال حاظر هیچ توجیهی ندارد و روشی منسوخ است شاید در سه یا چهار دهه پیش و بنا به شرایط آن زمان قابل توجیه بود ولی الان مطلقا توجیهی ندارند.این طرح حذف اقماری و حذف شهرک سازی طرحی است که مدتها بر روی آن مطالعه شده و کارشناسی های متعدد و گسترده ای پشت سر گذاشته و صاحب نظران و متخصصین زیادی در نفت بر روی آن مطالعه کرده اند و قطعا مفید خواهد بود هرچند که در مراحل اولیه مطمئنا مشکلات و درد سرهایی خواهد داشت.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # مهدی پور 1397-08-12 09:06
رشیدزاده خیلی رو‌ هوا حرف میزنی
اسکان اقماری = فساد گسترده در شهرهای اطراف
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-1 # ابراهیمی 1399-08-06 00:07
طرح اسکان در عسلویه به شرط بهبود امکانات رفاهی برای خانواده ها طرحی بسیار عالی و مفید است.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب