0000000970829000290otoH.jpg

 

آینه جم  ؛ سه سال از تعطیلی فرودگاه توحید جم به عنوان یکی از قدیمی ترین فرودگاه های جنوب استان بوشهر می گذرد و هنوز امیدی برای راه اندازی مجدد این فرودگاه دیده نمی شود تا امام جمعه و فعالان سیاسی و اجتماعی و شوراها انتقاد کنند و مدیرعامل شرکت فجر جم، نماینده مجلس و فرماندار هم روزه سکوت اختیار کرده اند.

به گزارش  آینه جم، حدود سه سال از تعطیلی فرودگاه توحید جم می گذرد و طی این سه سال مردم فقط وعده های توخالی از مسئوولان شنیده اند و هنوز امیدی برای راه اندازی مجدد فرودگاه توحید جم در دولت تدبیر و امید دیده نمی شود.

طی این سه سال بارها نمایندگان مردم در شوراها و امام جمعه جم انتقاد هایی شدید از مسئوولان و به خصوص استاندار بوشهر را مطرح کرده اند و حتی گنجی امام جمعه جم قبل از اولین سفر عبدالکریم گراوند به عنوان استاندار بوشهر به جم با انتقادی شدید اظهار کرد که استاندار بوشهر اول مشکل فرودگاه توحید جم را حل کند و بعد به جم سفر کند اما همچنان وعده ی استاندار بوشهر و دیگر مسئوولان در خصوص راه اندازی مجدد فرودگاه محقق نشده است.

بر اساس اعلام مدیرعامل سابق شرکت فجر جم، قرار بود پروازهای توحید از بهمن ماه 1395 مجدد راه اندازی شود اما این اتفاق رخ نداد و بعد از آن نیز مسئولان نفتی و دولتی فقط وعده دادند که در حال بررسی و پیگیری هستیم!

آخرین وعده های مسئوولین درباره راه اندازی مجدد فرودگاه جم برمی گردد به مرداد ماه سال جاری که این فرودگاه بعد از انجام چند پرواز نمادین مجددا تعطیل شد و مردم جم دیگر صدای هواپیما را نشنیدند.

فرودگاه توحید در مرکز شهر جم قرار دارد و بخش وسیعی از شهرجم را شامل می شود و عمر آن به بیش از سه دهه می رسد و یکی از امتیاز های مهم و توسعه شهرستان جم را به همراه داشته و خدمات قابل قبولی نیز به مردم ارائه می داده است که با خلف وعده های مسئولین نفت و گاز، این امتیاز از جم گرفته شده است.

به گفته فرماندار جم در گفتگو با یکی از رسانه ها، پروازهای فرودگاه جم از اوایل سال ۹۴ به دلایلی متوقف شد و دو شرکت پالایش گاز فجر جم و منطقه عملیاتی نار و کنگان که تنها استفاده کنندگان از فرودگاه بودند، پروازهای خود را به عسلویه انتقال داده اند.

وعده های مسئولین در خصوص راه اندازی فرودگاه توحید جم در حد حرف

امام جمعه جم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان جم، اظهار داشت: بیش از سه سال از تعطیلی فرودگاه توحید جم می گذرد و انتظار داریم مسئوولین مربوطه برای حل این مشکل اقدامی کنند.
حجت الاسلام محمد گنجی افزود: در اولین سفر استاندار بوشهر به جم در سال گذشته، نشستی برگزار شد که بهمن ماه سال 96 فرودگاه راه اندازی شود ولی متاسفانه بارها هم در خطبه ها اعلام کرده ام که وعده ی مسئولین برای راه اندازی مجدد فرودگاه توحید جم در حد حرف باقی مانده و هیچ اقدامی انجام نمی شود و مردم نیز نا امید هستند.

وی تاکید کرد: انتظار داریم نماینده مجلس، استاندار بوشهر به موضوع ورود جدی کنند، فرودگاه توحید جم امتیازی بزرگ برای شهرستان جم و استان بوشهر است که نباید به سادگی از دست برود.

گنجی خاطرنشان کرد: مسئولین برای رفع مشکلات و راه اندازی مجدد فرودگاه اهتمام ویژه ورزند تا شاهد راه اندازی مجدد فرودگاه توحید جم باشیم.

لفظ غیر اقتصادی بودن برای فرودگاه جم درست نیست

نایب رئیس شورای اسلامی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار فارس  در خصوص تعطیلی فرودگاه جم اظهار داشت : وعده راه اندازی مجدد پرواز های فرودگاه جم از جمله خلف وعده‌هایی است که یکی بعد از دیگری توسط مدیری نزد مدیر دیگر به ارث گذاشته می‌شود .

حسن رمضانی افزود : یقینا عمل به این وعده‌ها آزمونی برای ارزیابی میزان مسئولیت پذیری مسئولان است و استانداری بوشهر به عنوان برج مراقبت استان می بایست این اتفاقات و نحوه تعامل صنعت نفت با شهرستان جم را با دید وسیع تری رصد نماید .

وی فرودگاه جم را ظرفیتی مناسب برای توسعه اقتصاد جنوب استان بوشهر دانست و یادآورشد: توسعه زیرساخت ها برای جذب سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی، توسعه گردشگری ، توسعه آموزش عالی و دسترسی مناسب تر به خدمات درمانی از جمله فرصت هایی است که با راه اندازی مجدد فرودگاه جم ضمن کمک به رونق فرهنگی اجتماعی شهرستان، سود غیرمستقیمی را در شریان‌ های اقتصادی جنوب استان وارد خواهد ساخت.

رمضانی  با اشاره به ظرفیت های فراروی شهرستان جم تصریح کرد: مولفه هایی همچون موقعیت استراتژیک ، همجواری با بنادر مهم جنوب استان، ظرفیت های قابل اتکای طبیعی و اقتصادی، وجود جاذبه های توریستی، حضور تیم لیگ برتری پارس جنوبی جم، حجم بالای تولیدات کشاورزی و باغی و ... از دیگر استعداد های این شهرستان برای بهره گیری از ظرفیت فرودگاهی است که در این سال ها مغفول مانده است .

سخنگوی شورای اسلامی استان بوشهر با انتقاد از نگاه برخی مدیران شرکت های مستقر در منطقه گفت: متاسفانه در سال های گذشته عده ای فرودگاه جم را تنها با معیار فاصله نزدیک تا عسلویه، میزان جابجایی نیروهای نفتی و کاهش هزینه پرواز برای شرکت های خود مورد بررسی قرار داده اند که این نگاه موجب سنگ اندازی و کم اهمیت جلوه دادن به تعطیلی فرودگاه جم شده است در حالی که لازم است به نقش فرودگاه جم با اهداف بلند مدت در توسعه اقتصادی توجه گردد. 

حسن رمضانی افزود: حال اینکه راه اندازی فرودگاه جم با توجه به موقعیت مناسب و حجم تردد مردم این منطقه، می تواند علاوه بر پوشش پروازهای نیروهای شرکتی و خانواده های ساکن در شهرک ها، تقاضای سفر بالغ بر 500 هزار نفر از جمعیت مردم شهرستان های فراشبند،جم ،کنگان، دیر، دشتی و ... را نیز پوشش دهد.

رمضانی بیان کرد: استفاده از لفظ زیان ده و غیراقتصادی بودن برای فرودگاه جم درست نیست چرا که در این سال ها از بسیاری از ظرفیت هایی که این فرودگاه می تواند برای جنوب استان و کشور داشته باشد غفلت شده است.

وی افزود: فرودگاه جم در موارد بحرانی و زمان مدیریت بحران بسیار مؤثر خواهد بود و می تواند برای فرودگاه عسلویه به خوبی نقش پدافندی ، جایگزینی و پشتیبانی را ایفا نماید.

نایب رئیس شورای اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه پارس جنوبی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی و توانمند‌ کشور است اظهار داشت: راه اندازی و توسعه فرودگاه جم به لحاظ قرار گرفتن در میانه ی مناطق مهم و استراتژی پارس شمالی و پارس جنوبی می‌تواند نقش ارزنده‌ای را در پدافند عامل و غیرعامل داشته باشد ، موضوع مهمی که می طلبد از سوی مسولان دفاعی و صنعت نفت بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

رمضانی در پایان به خواسته‌‌‌های مردم شهرستان جم اشاره کرد و بیان داشت: راه اندازی مجدد این فرودگاه ضمن داشتن توجیه های مختلفی که بعضا به آن اشاره شد، می تواند بارقه امید را به واسطه ایجاد توسعه اقتصادی در قلب مردمی که همواره چشم انتظار دریافت خدمات در خور شان خود بوده اند، ایجاد کند.

پروازهای فرودگاه جم تحت تاثیر فرودگاه عسلویه قرار گرفت!

فعال اجتماعی و سیاسی شهرستان جم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در جم اظهار داشت: فرودگاه توحید از جنبه های گوناگون برای شهرستان جم حائز اهمیت است. 

ابراهیم قیصری افزود: فرودگاه توحید علاوه بر ظرفیت بالقوه برای خدمت رسانی به نفتی ها و به ویژه عموم مردم و همچنین پدافند غیر عامل ، برندی برای شهرستان جم است. 

این فعال رسانه ای تصریح کرد: فرودگاه توحید بعد از حدود سه دهه پرواز ابتدای سال ۹۴ به بهانه خدمات با کیفیت تر پروازهای فرودگاه عسلویه و نواقص فرودگاه جم تعطیل شد تعطیلی که از همان ابتدا معلوم بود برنامه ریزی شده برای حذف یکی از قدیمی ترین فرودگاه های کشور است. 

وی گفت: وضعیت فعلی فرودگاه جم که اسیر وعده های مدیران گازی شده زیبنده نیست چرا که بارها وعده راه اندازی مجدد پروازهای فرودگاه دادند اما هیچ وقت اجرایی نشد. 

قیصری خاطرنشان کرد: راه اندازی و وجود فرودگاه چه در ابتدا و چه هم اکنون موجبات محدودیت هایی برای شهر جم و شهروندان شده است مثلا هم اکنون در زمینه ساخت و ساز در جم محدودیت هایی به خاطر فرودگاه وجود دارد با این شرایط معتقدم باید هر چه زودتر؛ راه اندازی یا تعطیلی فرودگاه تعیین تکلیف شود. 

این فعال سیاسی و اجتماعی بیان داشت: خانم الماسی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز وعده هایی برای راه اندازی فرودگاه با پروازهای بخش خصوصی نیز داد اما سرانجام وعده ها رسانه ای نشد که به کجا رسید. 

قیصری گفت: فرودگاه جم تحت تاثیر فرودگاه عسلویه قرار گرفته و این موضوع سبب شده نیاز کمی برای راه اندازی آن احساس شود.

این فعال رسانه ای تاکید کرد: تجربه نشان داده است نفتی ها و به ویژه شرکت ملی گاز ایران تا زمانی که فشار افکار عمومی نباشد تفکر تعاملات اجتماعی ندارند و این فرودگاه سمبل تعامل صنعت و محیط پیرامونی بوده است؛ به نظرم کم کاری مسوولان منطقه و استان بوشهر سبب شد تعطیلی پروازهای فرودگاه پایانی نداشته باشد و برای راه اندازی مجدد پروازها باید همه مدیران شهرستان و استان و همچنین نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اسلامی پیگیر جدی داشته باشند.

انتقادات مردم در خصوص بلاتکلیفی وضعیت فرودگاه توحید جم

حسین محمدی یکی از شهروندان جمی است که در گفتگو با فارس می گوید: فرودگاه توحید جم حجم زیادی از مرکز شهرجم به عنوان مرکز شهرستان جم را در برگرفته و به وجود همین فرودگاه خیلی از مشکلات ساخت و سازی برای مردم به وجود آمده است.
وی افزود: وقتی وسعت فرودگاه توحید جم حجم زیادی از وسعت شهر جم را فرا گرفته چرا باید تعطیل باشد و مردم از دو طرف ماجرا در این موضوع ضرر کنند؟
علی قاسمی دیگر شهروند جمی است که به خبرنگار فارس گفت: با توجه به حضور تیم فوتبال پارس جنوبی در لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور، راه اندازی فرودگاه یکی از ضروریات شهرستان جم است و کسی هم نمی داند چرا طی سه سال گذشته شرکت فجر جم به عنوان متولی پالایشگاه، در این خصوص شفاف سازی نکرده و همچنان فرودگاه تعطیل است.
وی بیان کرد: عملکرد مسئوولان و به خصوص نماینده مردم جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص راه اندازی مجدد فرودگاه بسیار ضعیف بوده است.
قاسمی تاکید کرد: خیلی از تیم های لیگ برتری فوتبال که به جم سفر می کنند از فرودگاه عسلویه وارد استان بوشهر می شوند و مسافتی طولانی که کوهستانی و خطرناک هم است را تا جم طی می کنند و بارها شده مربیان تیم های مختلف میزبانی شهرستان جم را زیر سوال ببرند، وقتی چنین فرودگاهی در شهرستان جم وجود دارد چرا تیم ها باید از عسلویه به جم سفر کنند؟ اگر فرودگاه جم راه اندازی شود قطعا به توسعه و پیشرفت شهرستان جم نیز کمک شایانی خواهد کرد.

سکوت عجیب و هماهنگ مدیرعامل فجر جم، نماینده مجلس و فرماندار در خصوص فرودگاه!

به گزارش فارس، سکینه الماسی نماینده ی مردم جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی که بارها در خصوص راه اندازی فرودگاه جم وعده هایی داده بود، حاضر نشد در این باره با فارس گفتگو کند.

تلاش خبرنگار فارس در جم برای مصاحبه با فرماندار جم و متولی فرودگاه یعنی شرکت گاز فجر جم و مدیرعامل این شرکت هم بی نتیجه ماند و مسئولان سکوت را بر پاسخگویی ترجیح دادند و حاضر نشدند در این باره شفاف سازی کنند.

مردم از وعده های دولت مردان دولت تدبیر و امید، نا امید شده اند و این سکوت مسئوولان نشان می دهد حالا حالاها تعطیلی فرودگاه توحید جم ادامه خواهد داشت.

گزارش: رضا رئیسی

[کد خبر:AJ26528]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم