2322n3660097-6761187.jpg

 

آینهجم : نشست استانداران ادوار گذشته بوشهر در شرایطی طی روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شد که نبود دستور کار مشخص برای این همایش، عملا سطح آن را به دورهمی و خاطره گویی مدیران ارشد استان در سنوات قبل مبدل کرد.

به گزارش «آینه جم »؛ نشستی که با هزینه پرواز، اقامت استانداران سابق و بعضا همراهان آنها از جیب استانداری به مدت دو روز، با حضور نصف و نیمه استانداران اسبق همراه بود.

این درحالی است که بررسی چنین نشست هایی در برخی استان ها نشان می دهد که جلساتی از این دست با موضوع کار مشخص و نهایتا ایجاد یک شورای مشورتی از استانداران موثر سابق، زمینه ای برای هم افزایی تجربیات و توانمندی نیروها را فراهم کرده است.

به عنوان نمونه دومین همایش استانداران ادوار هرمزگان که اخیرا برگزار شد، با موضوع مشخص "توسعه دریامحور استان" بود که نشان می دهد اگرچه جمع کردن استانداران اسبق در محل کار سابق شان اقدامی نمادین و البته در جای خود قابل تحسین است، اما باید کوشش شود با اهداف مشخص و نهایتا موضوعی اجرایی زمینه ای فراهم گردد تا از تعارفات عبور کرد.

در بوشهر اما نشست شورای اداری استان با حضور برخی استانداران اسبق به فرصتی به خاطره گویی مبدل شد و پس از آن نیز دو نشست محدودتر دیگر برگزار و روز جمعه هم به بازدید مدعوین از برخی آثار تاریخی گذشت که نشان می دهد به دلیل نداشتن دستور کار مشخص، چنین همایشی غیر از خاطره گویی و تفریح استانداران سابق در هوای مطبوع این فصل بوشهر، دستاوردی نداشته است.

گویا تنها حرکتی برای اجرای دستورالعمل وزارت کشور برای جمع کردن استانداران سابق زیر یک سقف بوده و دیگر هیچ!

بوشهر از ابتدای انقلاب تاکنون 22 استاندار داشته که در نشست اخیر 8 استاندار سابق در جلسه اخیر حضور یافتند که به ترتیب دوره مسئولیت شان شامل محمد علی حبیبیان، احمد نصری، علی صوفی، عبدالرحمن ندیمی بوشهری، محمد رضا صالحی، علی افراشته، ابوطالب شفقت و محمد حسین جهانبخش بودند.

در ادامه گزیده سخنان استانداران اسبق در نشست شورای اداری را می خوانید:

در طول تاریخ به بوشهر اجحاف شده است

محمدعلی حبیبیان سومین استاندار بوشهر پس از انقلاب که از خرداد تا اسفند 1359 (دولت موقت) این مسئولیت را برعهده داشت، در سخنانی گفت: ما با جنگ فعالیت خود را شروع کردیم و امروز که پس از 28 سال به استان پا گذاشتم، باید بگویم این استان ظرفیت های بزرگی برای توسعه دارد، ولی در طول تاریخ به آن کم توجهی و اجحاف شده است.

وی با اشاره به اینکه بوشهر در دوره قاجار به عنوان مرکز بنادر جنوب بوده، گفت: ما در دوره ای که شروع بکار کردیم، صداوسیمای بوشهر وابسته به شیراز بود و درصورت نیاز به خبرنگار در آن شرایط جنگ باید با استان همسایه هماهنگی می شد که توانستیم بنای صداوسیما را در بوشهر بگذاریم.

حبیبیان با بیان اینکه چنین جلسه ای برای آشنایی و یادآوری خاطرات خوب است تصریح کرد: اما اگر قرار است از ظرفیت استانداران سابق بهره گرفته شود، باید جلسات مستمر و با دستور کار مشخص باشد.

استاندار سابقی که سخنرانی را به معاونش سپرد

احمد نصری پنجمین استاندار بوشهر پس از انقلاب هم پس از سلام به حاضران و ابراز خوشحالی از حضور در بوشهر، گفت: علیبخش جهانبخش که قبل و بعد از من معاون عمرانی استانداری بود، خیلی از زحمات آن دوران را متحمل شد و من سخنرانی را به ایشان می سپرم.

جهانبخش هم با اشاره به اینکه 2 ماه پس از انقلاب به جهادسازندگی بوشهر منتقل شد، گفت: پس از 11 ماه به استانداری مامور شدم و تجربه معاونت عمرانی در دوره 4 استانداری شامل مدرسی زاده، حبیبیان، مرحوم گرجی و نصری را داشتم و بعد به سیستان و بلوچستان منتقل شدم.

به گفته وی، یکی از نکات موردتوجه در میان مردم بوشهر، درک بالای آنها بود. وی می گوید: در آن سالها کمبودهای عمده ای در استان وجود داشت که اگر در بسیاری از استان ها بود، امکان بروز بلوای بزرگی وجود داشت، ولی مردم همراهی کرده و بسیاری از موارد هم در طول زمان مرتفع شد. به نظرم درک و همراهی مردم از سرمایه های مادی این استان بالاتر است و البته کشور نیز باید قدر این نگاه مثبت را بیشتر بداند.

کاش مانند اوایل انقلاب مسئولیت ها را امانت می دانستیم تا شاهد این همه فساد نباشیم

علی صوفی هشتمین استاندار بوشهر پس از انقلاب نیز با اشاره به اینکه از اواخر سال 64 به بوشهر آمد، گفت: در سال 65 به دلیل شرایط جنگی، بودجه کشور تقریبا نصف شد، ولی چون نیت ها صاف بود، در کارها هم برکت وجود داشت و کاش همچنان مانند اوایل انقلاب به مسئولیت ها مانند امانت نگاه می شد نه طعمه تا شاهد این حجم فساد در سالیان اخیر نمی بودیم.

وزیر تعاون در دولت اصلاحات ادامه داد:در آن زمان به دلیل مشکل جدی آب، خط سوم انتقال آب و خط آبرسانی محرم در استان اجرایی شد، ضمن اینکه در آن مقطع جنگی، به دلیل تهدیدات صدام درخصوص زدن بوشهر، سنگرهایی در نقاط مختلف شهر ایجاد شده بود تا درصورت نیاز کارکنان استانداری در آن مستقر و روال اداری به مشکل برخورد نکند. مهمانسرای کنونی استانداری هم یکی از آن سنگرها بود.

وی در پایان با بیان اینکه بوشهر اولین تجربه استانداری ام بوده و طی 3 سال و 7 ماه مسئولیت اشتباهاتی بابت این کم تجربگی داشته ام، گفت: بابت مشکلاتی که در آن مقطع برای مردم و همکاران پیش آمد باید عذرخواهی کنم.

کمک به معیشت مردم، اولویت دوران سازندگی بود

طولانی ترین دوره استانداری بوشهر پس از انقلاب مربوط به عبدالرحمن ندیمی بوشهری بوده که در دولت دوم سازندگی به مدت 5 سال این سمت را داشت.

وی با بیان اینکه چون در بوشهر دنیا آمده، بزرگ شده و تعلق خاطر داشتم، مسئولیت استانداری انتظارات بالایی را ایجاد می کرد ادامه داد: در آن مقطع فعالیت هایی برای بهبود معیشت مردم اولویت ما بود. در این راستا استارت سایت های پرورش میگو زده شد و 48 نقطه استان نیز جانمایی شد که 2 سایت در دوره بنده به تولید رسید، ولی هیچگاه استان به استعدادی که در این زمینه داشت نرسید.

ندیمی بوشهری همچنین تلاش برای توسعه مبادلات مرزی با کشورهای همجوار را یکی از پایه های توسعه اقتصادی بوشهر دانست و افزود: در اواخر سال 75 که با حضور مرحوم هاشمی رفسنجانی پارس جنوبی کلنگ زنی شد، دو ماه بعد کشور قطر برای افتتاح پالایشگاه پارس جنوبی از ما دعوت کرد که نشان از جلو بودن آنها در بهره برداری این میدان مشترک داشت و البته در دولت اصلاحات حرکت های خوبی در پارس جنوبی صورت گرفت.

این جلسات باید به موضوعات کاری مبدل شود

علی افراشته نخستین استاندار بوشهر در دولت نهم هم سخنران بعدی شورای اداری استان بود.

وی با بیان اینکه چنین حرکتی را باید به فال نیک گرفت و تلاش کرد فراتر از حرکت های نمادین، به رفتار مدیریتی در کشور مبدل شود، اظهار داشت: کشور ما گران اداره می شود که یکی از اصلی ترین دلایل آن اداره کشور به شکل آزمون و خطا و نبود دانش در مدیریت های ماست که عدم استفاده از تجربیات گذشتگان نیز یکی از آفت ها می باشد.

مشاور رییس مجلس ابراز امیدواری کرد: چنین نشست هایی باید با دستور کار مشخص برگزار و به گزارش کار و موضوع اجرایی منجر شود تا از تعارفات عبور نماید، در این راستا می توان ساختاری برای ایجاد شورای عالی مشورتی استانداران سابق ایجاد کرد و در کمیسیون های دولت نمایندگانی از این شورا نیز حضور داشته باشند تا هم افزایی و بهره گیری از تجربیات مورد توجه قرار بگیرد و به شیوه آزمون و خطا پیش نرویم.

نامگذاری یک میدان یا خیابان در مرکز هر استان به نام رئیسعلی دلواری

محمدحسین جهانبخش استاندار خراسانی بوشهر در دولت احمدی نژاد که با تفکیک جنسیتی در ادارات مشهور شد، در ابتدای سخنانش با بیان اینکه در دوره استانداری این رسم را ایجاد کردم که در ابتدای جلسات مان صلوات خاصه امام رضا (ع) قرائت کنیم، از حاضران خواست به سمت حرم رضوی بایستند تا این صلوات قرائت شود.

وی سپس با اشاره به عضویتش در شورای قبل شهر مشهد، گفت: بزودی مصوبه نامگذاری یکی از میادین جدید مشهد به نام رئیسعلی دلواری اجرایی می شود و پیشنهاد می کنم به دلیل اهمیت این مبارز، با شورای اسلامی شهرهای مراکز استان های کشور جهت نامگذاری یک خیابان یا میدان به نام وی هماهنگی شود.

http://img6.irna.ir/1397/13970915/3660097/n3660097-6761121.jpg

وی یکی از دستاوردهای دوران استانداری اش را راه اندازی آزمایشی نیروگاه اتمی دانست و سپس ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات من در سال 88 پیگیری سهم 50 درصدی برای جذب بومی ها در پارس جنوبی بود که خیلی اذیت شدیم، ولی گام مهمی در راستای توجه به نیروی انسانی بود.

وی همچنین مدعی شد که در دوران استانداری وی، بوشهر از نظر اعتبارات از رتبه 7 به 4 کشور ارتقا یافت و پس از خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی قرار گرفت. همچنین در این دوره توانستیم خروجی جدید بوشهر را اجرایی کنیم.

در حاشیه

  • در این همایش، اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران به عنوان رییس مجمع استانداران کشور با سخنانی کلی درباره استان و رئیسعلی دلواری گفت: به دلیل زلزله کرمانشاه و حضور در این استان، فرصت مطالعه دقیق درباره استان بوشهر برای این جلسه را نداشته ام!
  • چند استاندار اسبق با برخی همراهان در این جلسه حضور یافته بودند، همانند جهانبخش که با رییس حوزه استاندار در دوره خود که از مشهد آورده بود.
  • از برنامه "کارنامه" که گفتگو با استانداران اسبق بوشهر می باشد و قرار است بزودی از سیمای استانی پخش شود، رونمایی شد.

  • برخی از مدیران، فرمانداران یا معاونان سابق سیاسی و امنیتی استانداری در این جلسه حضور داشتند.
  • در ابتدای این جلسه عوض پور رییس سازمان برنامه و بودجه استان گزارشی از شاخص های توسعه استان ارائه کرد که همه چیز گل و بلبل نمایش داده شد!
  • شاپور رجایی مدیر آب منطقه ای استان نیز به قبل از جمع بندی پایانی شورای اداری توسط استاندار، در سخنانی با اشاره به مشکلات آب استان، از نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور خواست که برای شرایط اضطراری آب استان اعتباری اختصاص یابد که معاون وزیر کشور در این خصوص ابتدا درخصوص اعتبارات آب استان پرسید و پس از اعلام رقم تعهد هزارمیلیاردتومانی برای آبشیرین کن ها گفت: همین اعتبار رقم بالایی است و نمی توانم قول اعتبار جدیدی دهم! (اعتباری که البته پیگیری خلیج فارس نشان می دهد بخش عمده آن به مرحله نقدینگی نرسیده است)
  • در پایان شورای اداری، از تابلوی تصویر استاندار اسبق بوشهر رونمایی شد.

http://img6.irna.ir/1397/13970915/3660097/n3660097-6761186.jpg

http://img6.irna.ir/1397/13970915/3660097/n3660097-6761161.jpghttp://img6.irna.ir/1397/13970915/3660097/n3660097-6761181.jpghttp://img6.irna.ir/1397/13970915/3660097/n3660097-6761141.jpgنشست مجمع استانداران بوشهر در چهل سال گذشته - بوشهرنشست مجمع استانداران بوشهر در چهل سال گذشته - بوشهرhttp://img6.irna.ir/1397/13970915/3660097/n3660097-6761152.jpghttp://img6.irna.ir/1397/13970915/3660097/n3660097-6761117.jpg

 

 

**منبع : خلیج فارس 

[کد خبر:AJ26680]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب